AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.266

Motorlampan tänds vid fullgas E39 523 -00

Pu
14
Pumbat
523iA Touring -00
Har sökt men inte hittat något om mitt problem.

Problemet är det att motorlampan tänds vid fullgas ibland, detta har hämt tidigare och efter diagnos hos mekaniker jag känner visade det sig vara en tändspole som var dålig. Motorn blir när detta inträffar kraftlösare och svaga vibbrationer kan uppfattas från motorn, typisk symptom på att en tändspole stängts av. Felet avhjälps tillfälligt genom att stänga av och på motorn.
Nu händer samma sak igen och jag misstänker start att det är samma tändspole. Skall diagnosera bilen snart så får vi svar på det. Har bytt tändspole och kamaxelgivare sedan tidigare.

Min fråga är varför händer detta enbart vid fullgas? Kan det tyda på något annat?

En fundering är ifall det kan vara igensatt bränslefilter? Eller problem men kablarna till tändspolen?
bränslefilter, nej, bilen har samma soppatryck hela tiden och det är bara spridarna som skickar in lite mer vid gas, så det blire inte mer "drag" i soppasystemet när du gasar utan det ligger konstant på ca 3 bar om ja inte minns fel.

tändspole är ett problem, men då brukar dom bli dåliga när dom blir varma, och om du kör bilen när den är kall, kör full gas några gånger och se om det uppstår samma fenomen, som om den är varm.

jag tycker enligt min erfarenhet som en vakumslang som ligger och tar tjuvluft, när du ligger och kör hårt så blir det mer vakum i systemet och en murken slang är OFTA bovven i dramat!

lycka till!

Pu
14
Pumbat
523iA Touring -00
Tack för svaret!

Skall testa det där med att gasa när den är kall. Och som sagt kommer jag få en diagnos snart så får vi mer kött på benen.

Kan man leta dålig vakumslang med startgas eller är det bara sprickor till insug som det fungerar med?

Tjena, Jo lycka till och återkomm gärna med felet.

startgas funkar tyvär bara till slangar som är insugsrelaterade då den tar in startgasen i förbränningsrummer och ger 200 oktan därför tänder han till. Men troligtvis är det en slang till insuget pga att motorlampan tänds.

Bmw har inte många vakumslangar till insuget så det är lätt och felsöka, emot en saab som har typ 20 st.

Tänk på en sak, att diagnos ger dig bara ett HUM vad felet är!

Står det lambdasond betyder det INTE att lambdan är trasig!, lambdan lever på värden hela tiden och tex tjuvluft i en vakum slang ställer till det ordentligt för lambdan, så istället för köpa lambda för 2000 kr är det bättre och laga en slang för en guldpeng!

Mvh kim

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.