|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en BMW 328 -95 som jag skulle vilja logga varvtal och hastighet på. Enklast blir det om det finns en frekvenssignal någonstans som man kan koppla på sig på. Vad är det för signal som går till instrumenteringen? Finns det andra signaler? Om man skall använda OBD (om det nu går) skulle jag helst vilja veta hur kommunikationen sker (protokollet) så jag kan läsa ur den info som är av intresse. Hur jag löser loggningen har jag koll på, jag behöver bara hitta en lämplig signal någonstans. | |
|
OBDII verkar väl vara den snyggaste lösningen? Jag googlade protokollet en gång i tiden och lyckades hitta det, tyvärr minns jag inte var. Fast om jag lyckades så gör säkert du det också. Sedan har jag för mig att det är RS-485 i det fysiska lagret. Jag misstänker att du inte har det på din logger men det finns ju omvandlingskretsar att köpa. Vad är det för spännande projekt du håller på med? |
|
|
Om jag har förstått det hela rätt så finns inte OBDII på modeller tidigare än -96 (eller -00). Ett annat anternativ är att införskaffa en GPS som man kan läsa ur varvtalet i realtid ur. Men det verkar inte vara helt enkelt att hitta. Och det löser inte heller varvtalsproblemet. Jag ska börja köra lite banracing på låg nivå och har planer på att sätta in loggutrustning i bilen som loggar temperaturer (vatten, olja, avgaser...), varvtal, hastighet, g-krafter, varvtider samt övrig intressant data och skickar insamlad data för presentation på en PC i realtid till depån. Jag har löst allt förutom just varvtal och hastighet. Om jag lyckas hitta frekvenssignaler blir det enklast. Frågan är bara hur man gör detta enklast? |
|
| har du abs så kan du ju använda den signalen. det gör ju bilen själv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.