|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Men om fler åker kollektivt minskar trängseln! Bra |
|
|
steaman: " Men om fler åker kollektivt minskar trängseln! Bra" Trängselskatten i Göteborg har inget med trängsel att göra. Utan den är enbart tänkt till att finansiera infrastruktur som svenska staten inte är intresserade att betala för, då de är olönsamma. Problemet i Göteborg är att politikerna drivs av prestige, och inte av att hjälpa invånarna och förbättra staden. Om för många väljer att resa kollektivt kommer de förlora intäkter, vilket de verkligen inte vill. Kommunpolitikerna har däremot effektivt skapat trängsel sedan trängselskatten beslutades genom att ta bort körfält på vägarna i och runt centrum vilket halverat vägarnas kapacitet och lett till trängsel med bilar som står långa stunder på tomgång. Att Göteborgs kommunpolitiker enbart är intresserade av att mjölka invånarna på pengar är väldigt tydligt om man ser till var och hur betalstationerna placerats. Ute på Lindholmen har de satt en ring av betalstationer runt alla stora parkeringar. Att det skulle råda en såpass stor trängsel på en parkering att det motiverar trängselskatt har jag svårt att se, speciellt då det trotts allt finns många lediga parkeringsplatser. På leden som går strax bortanför parkeringarna tas det inte ut någon trängselskatt. |
|
| Med "olönsamma" syftar jag på de infrastrukturella satsningar som vill göras. | |
|
Chris87: Jag bara svarade på det som Red_wings05 skrev. :-) Jag har ingen synpunkt på Göteborgstrafiken men jag inser att vi behöver trängselskatt i Stockholm och kanske behöver komplettera med trängselskatt på Essingeleden eftersom den konstant är igenkorkad. Förhoppningsvis kommer förbifart Stockholm lösa det men det är långt till dess. |
|
|
steaman: Nu åker inte jag frekvent på Essingeleden, men de fåtal gånger jag gjort det så har jag fått en känsla av att mesta delen av alla fordon utgörs utav genomfartstrafik, dvs. trafik som varken har start eller slutmål i Stockholm. Det är samma sak i Göteborg, genomfartstrafiken tvingas att köra rakt igenom stadskärnan. Detta är inte hållbart på något sätt och jag kan verkligen inte förstå varför det inte satsas pengar på att lösa detta problem. Det om något borde vara högt prioriterat då det starkt bidrar till dålig miljö och luft. Sen är hela konceptet med trängselskatt väldigt intressant. Det har visat sig genom århundradena att det ytterst sällan hjälper med att piska folk, och trängselskatten är en piska. Morötter däremot har visat sig fungerar väldigt bra och för att få fler personer att ställa bilen och istället åka kollektivt måste de lockas med morötter. Sen vad moroten skulle vara är svårt svara på, men jag tror det hade gett bättre förutsättningar än de ekonomiska bestraffningar som görs idag. För i slutänden drabbar den ekonomiska bestraffningen de som har det sämst ställt och det är tyvärr ofta som dessa människor/familjer verkligen måste använda bilen för att få dagen att gå ihop. |
|
|
Nja många pendlar mellan södra och norra/västra stockholm och för att undvika trängselskatten så tar man Essingeleden. Det är lätt att filtrera de bilar som passerar igenom stan så att de inte belastas av skatten. Visst kan man tycka att trängselskatten inte får avsedd effekt men det beror nog på att den är för låg. |
|
| Bra att veta att jag inte ska åka dit i onödan o spendera pengar på hotell och middagar längre då. | |
| Eller så är man inte med i dårskapen och beställer ett par linser till nummerskyltarn. Så får politikerna leka hur bäst de vill. Så får vi vanliga människor åka till jobbet och arbeta på riktigt. | |
viobebe |
Svepningen har inga fickor, det är bara vara med och betala..jag tänker inte köra mindre för det. |
| Linser it is....dyra dock - 489 kr/st?? | |
| Äntligen dags.... | |
| Linser? | |
|
En dag kvar av friheten och lugnet för de som får trafikmängd som de inte haft innan. Den här stadens korrupta ryggdunkare till politiker har verkligen förstört trafiksystemet med dessa bussfiler som halverar kapaciteten på många håll. Det är ju helt huvudlöst vilken pengaförstöring vi ser. Torslandavägen, vid centralen, allén, Södra vägen/Korsvägen och Sprängkullsgatan.., fy f-n! Ok, det är ju bra med bussfiler ibland men inte på bekostnad av befintlig "vanlig". 1200 kr extra i månaden har nog de flesta här råd med men synd om dem som inte har det. Btw, Någon som vet om linserna funkar eller ej...? |
|
|
Det dummaste med s.k. trängselskatt i Gbg är att ska man bara genom Gbg (låt oss säga från Varberg till Uddevalla) utan att ha nåt ärende där så måste man ändå betala! Det liknar mer Norska tullar än trängselskatt i Sthlm! Hoppas bara att dom pengarna kommer gå till rätt sak! BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Det som Grabber skriver är fulllständigt vrickat, dessutom har man vad jag förstår betalstationer INNAN pendelparkeringar på vissa ställen - dvs. man måste betala trängelavgift trots att man direkt efter ska ställa bilen på en parkering och sedan åka vidare kollektivt. /Masten |
|
| Rösta bort dem! | |
|
Kanske Göteborgare är mer handlingskraftiga och visar vart skåpet ska stå när kamerorna kommer upp.... |
|
|
Det vore okej om pengarna gick ograverat till vägunderhåll i göteborgsområdet och inte till diverse andra sociala experiment och liknande... Men gissningsvis ska det väl "tullas på tullen" till annat än vägunderhåll. Sorgligt. I den här typen av trådar är det alltid något sänke som skriver "ja men ni valde ju att rösta på... Bladibla...". Till dig vill jag säga följande: Jag har jävlar i mig inte fått en specifikation i förväg på alla idiotbeslut som denna regering och den innan tagit fram, ofta i strid med den allmänna opinionen. Att rösta i det här landet är som att ge sitt VISA-kort till en femåring och hoppas på att ungen kommer hem med åtminstone något annat än totala onödigheter såsom godis och leksaker. Så STFU! /i all vänlighet |
|
| Mecklarn- linserna funkar inte. Har två kompisar som köpt men sen slängt skiten. Lurendrejeri av de som säljer linser. Dessutom är de tydligen olagliga, sidorna som säljer hänvisar till en tingsrättsdom som säger att de är lagliga men det finns en hovrättsdom från sthlm som säger motsatsen. | |
|
Apropå linser så verkar det som de flesta sidor endast säljer prisma linser. Dessa är olagliga då man inte ser skylten från alla vinklar. Funderar själv på IR-reflekterande linser då trängselskattkamerorna använder IR-blixtar. Någon som har testat och som vet en bra butik? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.