AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.122

Göteborg har beslutat att införa trängselskatt

Sida 1 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Länk
Nästa steg är att regeringen ska säga sitt, sedan så kan de införas 2013.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Grattis!
Ingen som frågar Göteborgare vad de själva tycker? Ja, demokratin är fantastisk!

Vorsprung durch freude am fahren
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni har ju onekligen röstat fram partierna som vill införa eländet?

-------
//Lövet
mr
113
mrjim
A4 Avant Tdi Q 2013
Blir till o ta båten över älven, fina arbetsresor...
Stockholmsskatten infördes väl av S? Då är de ju lika, bara något annorlunda förpackning, så att säga.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Försöket" med trängselskatt gjordes av S+V+MP. Själva omröstningen skedde i valet 2006. Denna omröstning var för övrigt en skam mot demokratin: Man låter enbart de som gynnas av skatten (innerstadsbor) rösta och alla de som betalar skatten (pendlarna) de fick inte rösta! Tro fan att det blev ett ja.

-------
//Lövet
Bortfall av skatt på annat håll måste kompenseras av oss bilister, så är det bara. Frågan är bara varför vi accepterar att de kör över oss gång på gång? Vi bör ju ha ett och annat att säga, vi lever trots allt inte i Kambodja...

Nu måste man även betala avgift för att få köra på E6 som går igenom Göteborg i en av tunnlarna som ska avgift beläggas.

Sen är det inget nytt att de som drabbas av trängselavgifterna inte får rösta. För då blir det garanterat ett solklart NEJ!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Tänk om vägskatten vi betalar varje år hade gått till våra vägar, då hade vi haft bäst vägar i världen, och det kan man ju inte påstå att vi har nu.

BMW CS #5206
Jag har egentligen inget emot trängselskatt, under förutsättning att den är avdragsgill vid resor till och från arbetet och att pengarna går till satsningar inom kollektivtrafiken OCH ordentliga ringleder.

Inte ser jag några problem med vägavgifter heller...givetvis under förutsättningarna att jag får igen vad jag betalar för. Ge mig en nyasfalterad 3-filig motorväg med gles trafik och minst 130km/h som begränsning så hade jag gladeligen betalt en liten extra summa för att transportera mig. Men det är kanske bara jag som resonerar så?
Håller med dig 100%, Kristoffer, med det lär vi aldrig uppleva...

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men tanken är väl att trafiken ska minska? Hur ska man annars styra över människor mot mer miljövänliga transporter? Det är ju ett hyfsat bra sätt att låta det svida lite i plånboken.

Jag är trots det som står ovan inte helt säker på om jag är för eller emot trängselskatter. Men jag ser gärna lite förslag på andra sätt att nå samma mål, om ni har några. Vissa resor som görs med bil är ju verkligen onödiga!

Detta att det skulle vara försvarbart om trängselskatten går till utbyggd kollektivtrafik är extremt svårt att förstå. Det betyder att en person som har valt eller tvingas välja ett transportmedel i form av bil och betalar dyrt för detta flera gånger om via olika typer av skatteuttag, dessutom ska tvingas betala andra personers resande, d v s kollektivtrafikresenärerna, som dessutom redan alltid är kraftigt subventionerade via skattemedel.
Det var nåt yxskaft som tyckte att folk som bor i stan inte ska betala trängselskatt.

Vilke de inte gör det är ju bara ratta runt innanför tullarna hur mycket de vill.

Jag är både för och emot skatten då jag åker kommunalt men även bil.

Jag får snababre resväg till arbetet med bilen helt kalrt värt för mig de ggr jag åker.
Men jag kan inte förstå att man vill att folk ska åka kommunalt med en månadskostnad på 690 kr för ett månadskort.

Innan valet tog man 20 kr kontant för en resa genom hela länet inga zoner, nu får man betala 30 kr för ett sms, sanslöst.

Vi blir blåsta hur vi än gör.
Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
I Göteborgs fall är minskad trängsel inte huvudsyftet med vägskatten. Den ska gå till att finansiera en ny älvöverfart och till västlänken. Västlänken ska bli en ny pendeltågslösning med underjordisk station längre väster ut än centralistationen. Västlänken innhåller även en sammanbindning av pendeltågslinjerna så att man slipper byta på centralen. Även snabbtåg till Borås via Landvetter ingår tror jag.

Intressanta projekt som kommer att vara klara om 15-20 år. Synd bara att de ska finansieras så här. Ni Stockholmare kommer att få chippa in lite via skatten också.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Såg ett inslag om detta på nyheterna nyss, och jag börjar nästan gråta - vart är Sverige på väg..

Det måste finnas något vi kan göra för att stoppa dessa idioter till makthavare?

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
ni
520
niklas100
520d 2008
Ja sluta rösta på idioterna
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Trängselskatten är bra om den minskar trängseln på vägarna, gör den inte det är den för låg!

steaman: Problemet är att politikerna i Gbg vill inte minska trängseln så mycket att det skulle göra någon stor skillnad på miljön. Då får de nämligen inte in tillräckligt med pengar till den korkade västlänken. De har redan börjat hota med att man kanske behöver förlänga tiden med trängselskatten ifall för många börjar åka kollektivt.
Dvs trängsel och miljöaspekterna är rejält underordnade inkomstsyftet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.