|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Har du kollat hur det ser ut inuti ditt motorstyrdon? | |
| Jag ser ingen direkt skillnad med blotta ögat på original-DME:n och den "nya" från skroten vad jag minns (var ett bra tag sen jag tittade på dem). | |
| Det är ju ett tecken på att det räcker att byta den trasiga effekttransistorn. | |
|
Ok, det lät ju då kanske lovande. Läste också denna tråd med "fantastiska" google translate. Länk |
|
|
Borde väl gå löda lös transistor från fungerande DME och sätta på min gamla isf. Då skulle reparationskostnad av detta fel bli 0kr i material med tanke på att jag fick reserv-DME:n gratis från skroten när det visade sig att den inte funkade utan tillhörande EWS och nyckel som de hade slängt. Om det funkar då som sagt... Frågan är ju dock om jag ska försöka mig på nåt sånt själv då min löderfarenhet mest kommer från någon kurs på universitetet samt typ gymnasiet. Behöver verifiera att transistorn verkligen är paj också innan jag massakrerar reserven också. |
|
|
Har du bild på styrdonet inuti? Det är ofta D2PAK formfaktor på slutstegen. Länk En kraftig lödkolv 60-80W med flat bred spets (6-8mm) fungerar ypperligt. Man löder först bort benen med en mindre lödpenna/lödstation, sedan lägger man lite tenn på den breda spetsen samtidigt som man håller kapseln med en plattång. Värm 2 sek så lossnar den. Smeta ut tennet så att det ser snyggt ut, det är viktigt med god kontakt och att den nya ligger plant mot krestkortet då den kyls på det sättet! Lägg dit den nya, vik upp benet lite och håll den på plats med en tunn dubbelvikt FUKTAD (kyla fingrar+kapseln) linnebit med tumme/pekfinger eller bättre bara pekfingret. Värm med platta spetsen på ovansidan på metallen och tryck mot kretskortet. Direkt när du känner att den sjunker ner mot kortet, vänta 0,43 sek och ta bort lödkolven. Filosofera i fem sek ang hur bra den blev centrerad, ta nytt grepp nu kanske med tumme/pekfinger för mer precision, värme så att den lossnar och rätta till positionen. Håll värme och position 0,43sek så att allt tenn verkligen smälter. Löd dit de två benen med mindre lödpenna (tryck ner dem med en mejsel samtidigt som du värmer). Detta är ingen som helst garanti för att du inte eldar upp allt fullständigt, men exakt så här har jag gjort med sex kapslar (ej samtidigt) och de fungerar fortfarande. Det är inte svårt men man behöver lite känsla för lödning så att man värmer lagom mycket (undviker kallödning/undviker härdsmälta). Det underlättar MYCKET att lägga tenn på flatspetsen och övre metalldelen man skall värma mot i förväg så att man snabbt överför värmen och kan montera/demontera utan att smälta något annat eller transistorn själv. |
|
|
Och se för guds skull till att pilla på rätt transistor! :) Mät alla benkombinationer 1-2, 1-3, 2-3 på samtliga slutsteg så bör en avvika. Mät sedan resistansen mellan pin2 (drain) och respektive kontaktpinne i stora kontaktdonet mellan styrdon och tändkabelhärvan. Samtliga ska vara nära 0 Ohm annars har någon bana brunnit på kortet. Du kan lista ut vilka som är till tändspolarna genom att kolla på kabelhärvan till tändspolarna. Sex st likadana är till spolar och sedan är någon (brun) jord och ev. nån mer. Du får hålla mot pin2 på något slutsteg och testa alla kontakter till du hittar vilken. En bonus är ju om den du hittar som avviker i styrdonet faktiskt går cylindern med den spole som brann upp. :) |
|
|
"Jag ser ingen direkt skillnad med blotta ögat på original-DME:n och den "nya" från skroten vad jag minns (var ett bra tag sen jag tittade på dem)." Öppnade upp de två boxarna igen idag och tittade inuti. De ser likadana ut men det är lite olika beteckningar på en del av komponenterna. Alla nummer på boxarna matchar osv. Är det någon som vet var man kan få tag på ett kopplingsschema för DME:n? |
|
|
Det tror jag inte du hittar och det behövs ju inte heller om felet är att något slutsteg är trasigt. Däremot kan du hitta vilka pinnar i kabelhärvan som går till tändspolarna genom att kolla i WDS (googla BMW WDS) |
|
| Orsaken att jag frågar är för att en verkstad som kanske kunde hjälpa mig frågade om det. Han sa han skulle kunna fixa fram ett själv annars men då får jag betala för hans söktid... :P | |
| Min vilda gissning är att han får leta noga om han vill ha schema på innanmätet i styrdonet. :) | |
| Jo misstänker det jag med. Har letat och hittar inte så mkt matnyttigt. Tänkte inte ge bort pengar för att han ska leta på google heller direkt... | |
| Men om du inte kan/vill själv, känner du inte nån typ elektronikingenjör som inte bara är akademiker utan kan göra saker praktiskt också? En sån kan göra de mätningar jag föreslår och även byta slutsteget. Kanske till och med koppla på ett oscilloskop och konstatera om styrdonet är rökt eller ej (dvs om det ger styrsignaler till slutsteget, kollas med styrdonet inkopplat och motorn igång). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.