|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har registrerat mig för att förhoppningsvis kunna få lite hjälp av någon kunnig person. Jag är totalt okunnig vad gäller motorer och nu har jag fått allvarliga problem med min BMW 316i Coupé -95. En morgon när det var iskallt (-20 -> -30 nånstans) ute försökte jag starta bilen men den gick extremt ojämnt. Jag stängde då av den och lät den stå några timmar i motorvärmaren, startade igen men samma problem. Försökte starta den igen dagen efter då det var varmare efter att den stått ngn timme med motorvärmaren i. Samma sak. Eftersom jag då tänkte att den kanske bara var kall lät jag den stå på och puttra en stund men så kände jag plötsligt att det luktade konstigt. Stängde av bilen och öppnade huven och fick då se en smal svart strimma av rök komma ur motorn. Det luktade bränd plast/gummi. Inte bra. Jag bogserade bilen till min närmsta BMW-verkstad. Diagnosen: Tändstiften var dåliga så verkstaden bytte dem (utan att fråga I might add). Tändspolen på en cylinder var defekt. Den hade smält och kortslutits. Slutsteg i DME har blivit defekt, enligt verkstad måste jag byta DME och den måste kodas. Enligt verkstaden kunde det KANSKE vara en följdskada av tät vevhusventilation. Verkstadens estimerade pris. 2000 spänn för det jobb de gjort hittills dvs byta tändstift och ställa diagnos. Dessutom har de gjort ett kompressionsprov vad nu det är. Känner mig så jävla lost när man inte kan nånting. Sen kom det roligaste. Att fixa resten skulle gå på ytterligare 15000 kr. 17000 på en bil som jag kanske kan få såld (i helt skick) för 25000 om jag har riktigt tur. Nu kommer dock det som jag skulle vilja få tips om här. Killen på verkstan upprepade flera ggr att de var tvungna att beställa alla saker nya från fabriken och att modellen jag hade var just för ny för att man skulle kunna plocka delar från skroten t.ex. Så många ggr att jag började undra om han verkligen var ärlig... Sedan begärde jag att få ut ett papper med det de kommit fram till och då sa han ännu en gång samma sak. När jag åkte till verkstan för att hämta ut papperet sa han dock helt plötsligt att det kaaaaaaaanske skulle gå att plocka delar från en äldre modell och byta men då skulle det krävas en "grundligare utredning". Helt plötsligt kändes det verkligen som att det handlade om att kräma ut så mkt slantar som möjligt. Jag beslutade mig då att ställa frågan här så nån oberoende som har lite koll kanske kan ge mig något tips... Måste man verkligen ha nya grejer? | |
|
Det verkstaden säger när det gäller felet på bilen låter rimligt. Om tändspolen blir illa skadad och kortsluter kan mycket väl effekttransistorn (slutsteget) i motorstyrenheten gå. På en 95:a tror jag inte att DME:n behöver programmeras in. Det du måste vara uppmärksam på är att det är samma typ av DME samt att chippet i boxen är till en 316i. Chippet kan du ta från boxen du har idag. Kan du läsa komponentnumret på transistorerna så kan du till och med löda loss den defekta trissan från din DME och ta en från en hel. Det är en lösning som kräver mer kunskap så det bästa är kanske om du hittar rätt DME på skroten. Jag har en DME som passar till E36 hemma, kolla upp numret på din så kan vi jämföra. Risken är stor att den är fel dock eftersom den kommer från en sexcylindrig motor. Jag hade samma fel som du på min 325iC för ett antal år sedan. Det var en 93:a. Jag hittade en styrenhet på skroten och även tändspolar. Har du en verkstadshandbok och en verktygslåda fixar du det här. Jag måste ju säga att det verkligen låter som om verkstaden försöker skruva upp dig big time... Man blir mörkrädd. Som vanligt: Själv är bäste dräng. |
|
|
Välkommen till forumet! Startspärren (=immobilizern) kan komplicera det lite, men det är inte säkert att din bil har det. Är den tillverkad januari 1995 eller senare så har den inte det och då är det betydligt enklare. Ta reda på ditt chassinummer här: Länk Knappa in de sju sista tecknen här: så får du fram när bilen är tillverkad. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för svaren! Fler tips verkligen välkomna. Kan tyvärr inte kolla upp ngt mer just nu eftersom bilen står kvar på verkstaden just nu i väntan på att jag ska bestämma vad som ska göras. Fick verkligen känslan av att det var ett skruvjobb på g... Om det du säger stämmer (vilket inte alls skulle förvåna mig) så kan det vara dags att bogsera hem den igen. Det jag kan tillägga om bilen är att det är en importbil. |
|
|
Var skulle jag förresten knappa in de sju sista tecknen? Fick känslan att det saknades något ur ditt meddelande efter: "Knappa in de sju sista tecknen här:" |
|
| Letade lite och hittade en sida där jag kunde få fram produktionsmånad utifrån 7 sista och den säger januari -95. | |
|
Glömde länken såklart: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Var det inte signaturen Trucker som hade problem med sin 328 och bytte till en beggad DME och den hoppade igång? Mvh |
|
| Hittade tråden: Länk | |
|
Jag kommer knappast kunna fixa detta själv... Däremot borde kanske en mindre verkstad kunna hjälpa mig billigare på det föreslagna sättet. Men det känns som jag fått lite motstridig info, BMW-killen sade att det skulle gå att byta på en BMW äldre än -95 (vilket min inte är), ErikW sade att det borde vara enklare... |
|
|
Jo det är lite meck med EWS (startspärr) jag har fixat 3st en 95 och 2 96.Så det är inte omöjligt.Däremot brukar fler komponenter bli defekta av en rökt transistor,så det bästa är att utgå ifrån en hel DME. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Vad är förresten ett kompressionsprov? | |
| kompressionsprov är att man kollar täthet i cylindrarna. Pluggar in en liten mätare i hålet för tändstiften o kör runt motorn. Då visar mätaren hur hög komprissionen är under komprrissions takten. | |
|
Nu fick jag veta att det är för att jag har EWS på bilen som BMW tyckte att jag var tvungen att köpa ny box... Startspärren = Immobilizer = EWS Har jag fattat rätt? Så det betyder mycket krångligare jobb eller? |
|
|
Rätt uppfattat. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Men hur funkar EWS:en? Om man byter till en DME utan EWS startar inte bilen då oavsett? Eller sitter EWS-kodningen på något sätt i tändningslåset? | |
|
Du behöver nog DME + EWS-box + nyckel/tändlås från samma donatorbil, vart EWS ligger vet jag inte. Mvh |
|
|
Det ska vara rullande kod mellan nyckel och EWS? hasso vet mer. Här några trådar om EWS: Länk Länk |
|
|
Hmmm... Jag har testat byta DME, men det gick som sagt inte. När man läser den där tråden så tolkar jag det dessutom som att det finns risk att jag nu tappat synkningen i systemet eftersom jag försökt starta bilen med en annan box. Faaaaan. Känns som den där feta utgiften bara närmar sig. Är de alternativ som återstår nu att försöka löda bort den defekta transistorn och ersätta den med en från utbytes-DME:n ELLER löda lös EPROM:et och byta till den "nya" begagnade boxen? Trucker skrev något om "mycket mickel med kodning" i sin tråd, men var kan jag få tag på någon som kan hjälpa mig med det? Har ringt runt till ett gäng firmor här i stan men ingen kunde något utom BMW som bara säger att de måste byta. Eller är jag hursomhelst körd nu när jag försökt starta om bilen med fel komponenter? |
|
|
Det går inte att stoppa i en lite äldre box utan startspärren i bilen? Sedan tror jag också detta går att fixa på rätt sätt om man hittar rätt folk, kolla med någon chiptrimmare som it's fun eller så. Jag har plockat EWS boxen plus antennen runt nyckeln mm från en skrotad E36 någonting och kopplat ihop med en lös M3 motor och slutligen giftes allt ihop med en ny nyckel av någon, vet ej vem. Jag grävde 'bara' fram delar och koppla ihop det. //Magnus |
|
| Ok, hur hittar jag "rätt folk" då? Jag bor i Umeå... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.