AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.594

Trösklar på Z3 Rostskydd, Demontering?

Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Hej, jag har en z3 -97 som verkligen är i riktigt fint skick, förum att det i trösklarna, precis bakom hjulet har börjat krypa fram rost!! (det värsta jag vet) Har läst lite på forumet om att det är epoxylackering av hela trösklarna som gäller. Jag hade i vilket fall tänkt förska fixa det på något simplare sätt, om det går? Det är inte mycket rost och man ser det inte om man tittar på bilen från sidan, men det retar mig oerhört.

Kan man ta bort trösklarna enkelt? (länka gärna om ni har instruktion)
Tror ni att det går att slipa ner rosten och lägga en tjock bodymassa eller liknande över?
Har hört talas om "helikoptertejp" som ska vara nån slags skydd, men är tveksam till att det går att fästa, någon som provat?
Vad har ni för tips när det gäller detta?

Vänligen,
Nicholas
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har aldrig monterat bort trösklarna själv (har däremot plockat loss innerskärmarna så man kommit åt att spola bort grus och annat), men flera andra här på forumet har gjort det. Vill minnas att det "bara" är att lossa de synliga bultar som trösklarna sitter fast med.

/Masten
Ni
47
Nic0
Z3 1,9
Okej,jag har också plockat bort alla innerskärmar, gjorde det förra året för rengöring. Jag tänkte om det sitter med något slags lim eller liknande också?
Får se om jag testar lite i helgen.
Visa användare
50
Magge
Z3 3,0 Roadster, 2001
Det är inga problem. Yttertrösklarna är bara skruvade. Ett par av fästclipsen till den blanka dekor-/skyddsplåten på tröskelns ovansida brukar gå sönder.
Har du möjlighet så blästra bort rosten, annars slippapper. Nöj dig inte med roterande stålborste, den går inte ner och tar porerna. Grunda med zinkspray före grundfärg.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.