AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.569

Varför dör min 520i E34 när motorn är varm?

Je
2
Jeanette
520i Touring -92
Har under hösten haft problem med min 520i, E34 -92. Den startar och går som en klocka när den är kall. När jag kört till jobbet, ca 35 minuters körning och stannar till vid trafikljus börjar den gå kasst på tomgången. När jag gasar och ska iväg reagerar den inte på gaspådrag utan hackar och som oftast dör den, och det är inte alltid den startar igen. Samma sak händer om jag krypkör och inte ser till att gubbvarva den samtidigt. När det stått ett tag och kallnat startar den igen, utan problem.
Vid tomgångskörning direkt efter start tar det en ca 10 minuter och så börjar den gå ojämt på tomgång och dör tillslut.

Den fick stå några veckor och när jag kom iväg till verkstan för att göra en felkodssökning gick den helt plötsligt på tomgång under hela tiden inne på verkstan, TYPISKT! De fick fram två felkoder, den ena var en ospecifik och den andra handlade om gasspjällstyrenheten.
De menade på att det var min tejpade luftbälg som ställde till det och jag bytte den.

Några dagar senare när bilen besiktigas så dör den igen och kommer knappt därifrån. Den blev dock godkänd :)

Idag har bilen dock skött sig ganska bra, förutom att den dog på tomgång (hade innan kört den varm). Dock gick den starta igen.

Vad kan det vara för fel?
Je
2
Jeanette
520i Touring -92
Jag har läst igenom alla frågor här som liknar mitt problem, men tycker inte att det jag har läst har stämt överrens med mitt problem. Jag förstår inte varför ingen har gett ett svar.

Helt otroligt! Har aldrig vart med om ett sånt slött forum någonsin. Vad besviken jag blir. På sådana här ställen brukar det svämma över av kunniga människor som kan ge tips på bilars problem.

Hade svårt att tro att jag hade ett sånt avancerat problem att ingen kunde svara, men tydligen övergick min fråga all kompetens här inne. Vilken tur att jag redan fått svar, på SAAB:s forum!

Skitställe!
st
2
stairway97
535i -89
2x 320i -87
hej.. jag har ett liknande problem med min 535i. har dock inte heller fått något svar här så om du kunde dela med dig av din kunskap till mig skulle jag vara väldigt tacksam.

tomgångsregulator
Jag har haft ett liknade problem på min e39 528, det gick att köra nästan alltid samma sträcka innan den dog eller blev trög (detta hände bara på våren&sommaren, under den kalla perioden på året hade jag inga bekymmer). Sedan kom jag på att en "nisse" hade rekommenderat mig vid termostatbyte en termostat på 94(grader) istället för 92. Efter bytet gick bilen som en spjut igen. Tur att jag inte bytte luftmassmätare :)

Som sagt din beskrivning stämmer väl. Jag hade inga problem då motorn var kall, men nästan efter exakt samma tid (eller kör sträcka dog den (om den dog så var det svårt att starta den, men det gick) och om det inte dör så vägrar den reagera på gasen upp till 3000varv.

BMW är människans bästa vän!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.