|
|
|
|---|---|
|
Jag har försökt söka, men hittar inget bra svar. Vad är skillnaden på fjädrar och stötdämpare mellan olika motoralternativ? Touringen har annan bakfjädring, det har jag förstått och läst en del om, men vad skiljer i övrigt? Anledningen är att det finns på Autoexperten ett Performancepaket (fjädrar och stötar runt om) till ex.vis 535i, men inte 530d. Detta är endast ett exempel, men valdes för att motorerna borde vara ung. lika tunga och därför kunna ha samma fjädrar och stötdämpare. Skiljer det på årsmodellerna eller är det så att allt passar egentligen (men att det kommit ett nytt reservedelsnummer eller dyl.)? Tacksam för svar! | |
|
Tystnad var det här... Kollat mer själv och kan konstatera att alla E39 (sedan, standardchassie) har samma fjädrar och stötdämpare bak. Frågan är då kvar, är det samma stötdämparfästen och fjäderfästen fram på alla modeller? Dvs beror de olika fjädrar och stötdämpare som finns fram (till standardchassie) helt och hållet på vikten eller skiljer sig hjulupphängningarna på något sätt? |
|
|
Tja, det jag iaf vet är att på min E39:a är det kraftigare fjädrar bak än standard pga originalmonterad dragkrok från fabrik s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Okej, då klarnade lite till. Jag kanske skall förtydliga lite. Med "passar" menar jag att det går att sätta dit, alltså fästpunkter och dylikt är likadana. Vet någon hur det är fram? |
|
|
Länk Där kan man söka, och där kanske du kan hitta vad du letar efter.. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne, nu kan jag konstatera att det verkar vara samma grejor på alla bilar utom V8. Eftersom Sachs Performance set (Autoexperten) fanns just till V8 (och verkade direkt prisvärt) kommer jag inte ända fram. Det är andra reservdelsnummer på V8, men frågan är fortfarande om grejorna passar. Eftersom jag just införskaffat en 530d E39 limousine kanske någon kan tipsa mig om var det går att få tag på motsvarande väghållningssats till den bilen? |
|
| V8-modellerna har helt andra spindlar med styrlederna baktill (styrsnäcka) bl.a. Vet inte om själva fjäderbens sätet är lika, men det finns nog bättre sätt att lösa det på. Motornord, Schiedmann, Waarwest m.fl. | |
|
Tackar för tipsen. Då blir det till att kolla upp dem. Hittade för övrigt på PowerBörsen en annons från ChassIT med snorbilliga chassikit, 4400 kr resp. 5400 kr runt om till min 530d. Är det fungerande prylar eller skräp? Någon som provat? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.