|
|
|
|---|---|
|
Vilken olja ska jag ha i min manuella växellåda. på dekalen på lådan står det MTF-LT-1 och BMW BES NR 2300-1434404. Tror dekalen var gul. Blanka däck AB | |
|
Den här enligt rek tabell castrol : SMX-S 75W-85 Länk 628csi |
|
|
Tackar tackar! Blanka däck AB |
|
|
castrols rekommendationer verkar vara väldigt generella, sms-x til alla manuella Bmw från 60talet .. Jga SKulle byta i min 540 med manuell 6 växlad, tog sms-x enligt deras tabell. Det gick inte få i tvåan när de var minusgrader, lådan lät som en avfallskvarn innan den blev varm också med den oljan, dessutom hade de anget fel volym. Tycker de var bara skit. Bytte till castrol transmax Z och nu funkar allt som de ska. |
|
|
Hittade lite info om Transmax Z. Artikelinformation Castrol Transmax Z rekommenderas till bussar och tunga fordon som är utrustade med automatiska eller halvautomatiska transmissioner. Kan även användas i vissa manuella växellådor. Transmax Z rekommenderas speciellt till automatlådor tillverkade av Voith, ZF, Allison, MB samt Leyland. Förlängda oljebytesintervaller för (120.000 km) ZF Ecomat, MB AT och Voith AT. - Mycket goda termiska egenskaper samt oxidationsstabilitet. - Mycket goda lågtemperaturegenskaper vilket reducerar slitage och ger lägre bränsleförbrukning. - Ger mjukare och bättre växlingsegenskaper. - Högt motstånd mot nedskjuvning - behåller sin viskositet under hela sin livslängd. - Mycket goda egenskaper mot skumning. - Mycket goda EP-egenskaper och slitage-skydd. - Påverkar ej packningsmaterial negativ. - Innehåller ej klor och tungmetaller. Egenskaper Kem.egenskaper: Mineraloljehaltig Förpackning: Flaska Innehåll [liter]: 1 l Specifikation: MB-Approval 236.81 Specifikation: MAN 339F Typ Z3, V2 Specifikation: ZF TE-ML 11B, 14C Specifikation: ZF TE-ML 16M Specifikation: Voith G607, G1363 Specifikation: VW 501 60 |
|
|
Om man kollar i listan så rekommenderas SMX-S 75W-85 eller Transmax z till de flesta bilar. Transmax är ju avsett för automatlådor och passar bättre i vårat kalla klimat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.