|
|
|
|---|---|
|
Jag vill bara skriva av mig lite, men jag upplever den här vintern som den roligaste på länge. Kombinationen: mycket snö - hästkrafter - Xdrive - manuell - dubbdäck, ger mig ett leende på läpparna hela tiden. Jag åker med DTCn konstant avslagen, och försöker ligga på ställ eller i sladd så ofta jag kan. Jag och min far bestämde oss igår för att aldrig köra på annat än dubbdäck (han har friktion på sin 320xd-10 och det är enligt min far en livsfarlig kombination när väglaget är som det har varit i år). I morse var det ett drömscenario - vår väg utanför huset (ca 500m lång till större väg) var täckt av 2 dm nysnö. Jag kopplade ur DTCn och gav järnet - så sjukt roligt och adrenalinstinnande att bara gasa fullt i ett moln av snö. E4 norrut mot Sthlm gav också vissa kickar även om man måste ta det lite lugnt pga övriga trafikanters närvaro - men det är riktigt läskigt/pirrigt att ge på bilen gas över mittsträngar och i ytterfil där det är ett snölager. Vad har ni andra för erfarenheter? /Andreas. | |
|
Jag vet bara att jag tar det ovanligt lugnt, ingen vits att utmana fan på detta viset du beskriver. Speciellt med tanke på att jag ofta har min 11 månader unga dotter med i bilen. Dock så unnar jag mig en och annan sladd där vägen är bred och inga andra bilar finns, måste njuta av quattron för den är borta snart. Och inga andra bilar åker på bredden som en quattro kan. Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Michelin Pilot Alpin i kombination med obefintlig snöskottning har inte gjort den här vintern rolig ;) Tog mig 45 minuter att komma ut från bostadsområdet imorse med en jädrans skottande, sandande, backande und zu weiter... | |
|
Håller fullständigt med dig mistafrizz, stort leende varje gång jag kör bil denna vinter. Hoppas vintern håller i sig till påsk:-)) |
|
|
Kan inte heller jag klaga på vintern men kan däremot vill jag klaga på bilister som inte klarar av denna vädret. Alla är inte proffs... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Man kan ha kul med en 525 med automat också, hästkrafterna spelar inte så stor roll när greppet är näst intill obefintligt :) Kan tänka mig att fyrhjulsdriften verkligen hjälper till att hålla hastigheten uppe. Med ett drivande bakhjul är det svårt att få ner tillräckligt med kraft i backen för längre sladdövningar i typ rondeller - eller kanske snarare bristande kunskap från min sida. Önskar jag hade en gammal E34 M5, borde vara en perfekt kombination för lek. Diffbroms (mkt saknad), manuell låda, ylande rak 6:a... |
|
|
Roligaste vintern på länge trotts en riktig skit till bil, Volvo 745GL. Men nästa vinter är det annan bil eller bättre däck, åkte 900m med bredställ.. inte illa med 116 trötta åsnor under den rostiga motorhuvudet. Dock 3-4mm mönster, stenhårda och saknar dubb samt slungdiff som släpper lite sent. |
|
|
mistafrizz: "Jag och min far bestämde oss igår för att aldrig köra på annat än dubbdäck (han har friktion på sin 320xd-10 och det är enligt min far en livsfarlig kombination när väglaget är som det har varit i år)." Med risk för att låta grinig: En 320xd, med 4wd och antisladd och bra dubbfria vinterdäck måste vara en fullständigt livsfarlig =). Självkart är dubb att föredra när det är is, men klarar man inte av att ta det lungt och hantera en sådan bil med dubbfria däck, även när det är risigt väglag, så beror det nog mer på föraren än däcken. Kan helt ärligt säga att min E90 x-Drive med dubbfria 225/40-18 är en bättre vinterbil än min förra E39 -01 med dubbade 195/55-16. MVH Christofer |
|
| En 50 meter lång backe rakt uppför i morse täckt av ren is. Bilarna stod på kö för att komma upp och gav alla upp en efter en. Alla utom jag. Bilen tuggade på uppför backen utan att slira, även med en del gas. Inga dubbade vinterdäck där inte. Fyrhjulsdriften är en dröm i detta väglag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.