AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.455

Är sugen på en E61 några rekommendationer eller funderingar

Ty
22
TyoCon
745iA -02
Hej!
Måste tyvärr byta ner mig :) till en E61, kan absolut inte tänka mig ett annat märke. Jag tänkte om det var någon som kunde dela med sig av sina erfarenheter av den modellen. Tacksam för all hjälp har nämligen svårt för att bestämma mig för vilket motoralternativ jag ska gå på. velar även mellan diesel eller bensin. Känner ni till något fint exemplar som är till försäljning. Kan någon göra mig klokare inför mitt nya bilval :-)

Allos
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skall du göra dig av med din Pizzakryssare och komma till en riktig bil (eller det är kanske en Volvo 745 :-) )
Kan väl bara säga att efter vad jag förstår köpa en med en större motor än min för de går billigare
Sen är ju dieslarna riktigt nice
Personligen skulle jag valt en med M-sport och komfortstolar men det är som sagt inte lätt att byta ner sig
Vi skulle kunna byta om jag inte haft familj och 50 kilos hund själv hade jag inte byt om jag var du

Ha deT
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Vad har du för grundkrav på årsmodell, mil o utrustning? Jag ska sälja iväg min inom ett par tre veckor men eftersom du kommer från en 745 så misstänker jag att den kanske är lite för snikutrustad :) Å andra sidan har jag en del roliga M5-prylar som väger upp lite för den som nu bryr sig i sånt. Du kan väl PMa om du vill ha mer info.

Annat än spruckna slangar i nivåregleringen och insugsflärparna på dieseln så finns det inga stora issues med dom här bilarna vad jag läst mig till här o på andra ställen och båda problemen är enkla att förebygga hursomhelst så det ska bara vara tuta o köra :)
Ty
22
TyoCon
745iA -02
Jag håller fullständigt med dig thom525 men nu råkar det vara så att vi väntar barn och jag tror att det kan vara lite bekvämare och mer logiskt att ha en kombi. Annars hade jag inga planer på att byta ner lyxjakten mot en eka ;)

Jo Hilden jag kan nog vara intresserad av ditt objekt måste dock få lite mer info och beskrivning av pärlan. Ska jag vara ärlig så är jag inte beredd på att investera en förmögenhet på en 5 serie särskilt somatt de släpper en hel ny modell närsomhelst. Men o andra sidan så har jag inte heller tänkt mig ett reparationsobjekt som jag behöver till versktaden varannan dag. För att vara ärlig så har jag aldrig haft en diesel men många talar väl om 5 seriens dieselbilar så jag är nog beredd på att skaffa mig en sådan.

Är det någar andra som har några idéer eller kan berätta om sina erfarenheter. Är det verkligen lönsamt med dieselmotorer eller äts mellanskillnaden på bensinförbrukningen upp av den dyrare skatten. Är det verkligen så att dieselmotorer håller längre och är mindre underhållskrävande? Återstår att se men jag kan iaf tänka mig att ansöka om inträde till er sagolika klubb hehehe

Allos
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Komfortstolar och bra (ej punkteringsfria) däck tycker jag är det viktigaste, sen är jag rätt förtjust i Dynamic Drive och aktiv styrning. Ljudanläggning professional är väl ett minimum för att det ska låta hjälpligt bra, inbyggd GPS prof. är också trevligt.
Skinn tycker jag är ett måste, känns lite billigt med tygklädsel.
Kör själv en 525:a och effekten (218 HK) räcker väl till vardags men det kanske är som någon skrev tidigare att de större motorerna drar mindre, det är ju trots allt en ganska tung bil, jag vägde min på bilprovningen och det diffar lite mot reg.pappret, vågen visade 1830 kg.

För mig är även kulören på bilen och färgen på inredningen viktig för att jag inte ska tröttna på bilen i förtid.
/Maxax
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
TyoCon: Måste du verkligen byta bil för att du får barn? Min dotter är 2 år, och vi har inte nämnvärt mycket mer eller mindre saker nu än när hon var nyfödd.
Och jag klarar mig gott med en e91 - din bil har ju mer utrymmen än vad min har?

Jag har aldrig packat mer än upp till insynsskyddet.

Jag har lite svårt att förstå vad folk packar med sig då de känner att de har för lite utrymme - tror i allmänhet att av det folk packar med sig är minst 50% onödigt.

/Andreas.
ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Mistafrizz: Det beror ju på vad man använder bilen till, om man bilar till Italien med 2 barn och fru och dessutom tältar blir det ganska trångt i en liten bil som E61:an.

Jag bytte ner mig ett par storlekar från en Tahoe så nu gäller det att tänka på vad man har med sig.

Fast när jag tänker efter så bilade vi i bl.a. Danmark när barnen var små och då körde vi i E39 sedan. Vi hade stort tält även då och dessutom en barnvagn, vet inte riktigt hur det fick plats men jag kommer ihåg att vi fick plocka ur det mesta varje gång vi behövde någon sak i bagaget.

/Maxax
Verdi
Alltså, kombi är bra om man har hund.

En 745 lastar väl tillräckligt mycket för barnvagn osv ändå? Förstår inte kombihetsen. Visst kan du lasta upp till taket, men hur ofta gör man det? Skillnaden mellan kombi och sedan är mindre i praktiken än vad man kan tro.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
maxax: Klart det finns tillfällen, men det kan ju vara krångligare att byta bil än att behöva packa ur bilen helt ett par gågner.

Sen borde väl E65ans bagagevolym mäta sig riktigt bra med E61ans.

Jag hittar dock inga fakta på detta - så det är bara min känsla.

/Andreas.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Klart som fan du ska köpa en E61. Jag köpte en 530D -05:a förra veckan med det mesta i utrustningsväg och jag är helnöjd...

Den utrustningen som jag skulle vilja lyfta fram är följande:
Rattvärme + Diselvärme - Riktigt Riktigt bra
Aktiv farthållare - Riktigt Riktigt bra
Logic7 ljud - Riktigt Riktigt bra
Panoramatak - ljust och coolt
Sportstolar med minne i nyckel - Kanon
svart skinn - oftast snyggast
Navi Prof - (tankade ner senaste kart dvd 2010_01 från PB)
Röststyrning - Lite ballt...
Tele Prof - Bra, ex så ringer bilen upp SOS sjäv vid singelolycka
Nivåreglering bak - Jag tror det finns på alla E61

Har också...
Adaptiva kurvljus - vet ej om mina fungerar då jag ej märker något
Aktiv styrning - kunde lika gärna varit utan
Automat - drar 1-1,5 dl mer än manuell

Saknar:
El öppning av baklucka
M-paket - ska eftermonteras (den ska se ut som en M5:a ink 4 pipor o gälar)

Sammantaget en suverän bil med bra ljudnivå och som känns mycket nyare än ex E39

Lycka till med shoppingen

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.