|
|
|
|---|---|
| Funderar på att köpa en mysig sommar bil m3 coupe men undarar om SMG lådan som finns till dom hur pigg är det igentligen om man jämför mot manuell och bäst före datum på en sådan samt en bifråga går det att sätta den i automat läge som mot min fasa har hört? | |
|
Japp finns ett automatläge och ett där du växlar själv genom att dra spaken framåt eller bakåt. Jag har själv smg och gillar den, men den har dåligt rykte hos många pga problem. Dyr att laga när det krånglar. Måste väl erkänna att den är lite seg i växlingen i autoläget när man kör normalt. Men när man kör fullgas acc och växlar vid tex 7000rpm så tvivlar jag på att det finns så många som kan växla en manuell låda snabbare. Finns massor om smg här i forumet bara du söker lite. |
|
|
Hade jag skulle inhandla en M3 E36 idag så skulle den definitivt varit manuell. SMG 1 som systemet oxå kallas är enligt mig alldeles för långsamt i växlingarna för en M3:as övriga köregenskaper. Jag har ingen ägarerfarenhet men har kört bilar med SMG1 en hel del, både M3 E36 men även 330 E46 och det är ingen höjdare vill jag påstå. Sen har vi ju tyvärr den tråkiga biten med att SMG 1 håller så dåligt. Du hittar massor av info om du söker här på forumet. Mitt råd: Köp en M3 E36 manuell eller om du är såld på SMG och har ekonomin så lägg till och köp en M3 E46 med SMG II. Den lådar arbetar mycket bättre av naturliga skäl (utveckling) och har en betydligt bätte hållbarhet. SMG 3 har jag ännu inte hunnit prova men den sägs ju vara ännu ett steg bättre naturligtvis. Lycka till med köpet oavsett / Jimmy |
|
|
Håller med ovanstående SMG 1 är segt och bara onödigt osexigt.. En manuell låda är the shit till en M3 E36. SMGII och senare lösningar är en annan femma... Johan S Ordf.BMWC CS Sektion SYD Länk NS 8.29 |
|
| Håller med övriga talare, har kört en m3e36 med smg och jag tyckte också den var seg.. Det lilla jag körde gav mig den uppfattningen. Fick dock aldrig chansen på några 7000rpm växlingar som sjobusen talar om! | |
| Kan bara hålla med, jag hade en två år gammal m3 -98 med smg som hade gått 3000 mil. Redan då strulade smgn och det va dyrt o laga. :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.