|
Sida 9 av 14
|
|
|---|---|
|
Läser man första inlägget i tråden så ser man att polisen i fråga inte ingrepp för att stoppa sladdandet utan han kom fram när dom som sladdade hade parkerat. Han avstyrde alltså inte det "felaktiga" beteendet utan delade bara ut ett straff för det. Självklart ska en ledig polis kunna ingripa om denne anser att det behövs, men att ingripa mot något behöver ju inte innebära att man delar ut böter. Att ingripa så att det felaktiga beteendet avstyrs borde ju räcka till. Behöver böter delas ut eller andra åtgärder vidtas så tycker JAG att den lediga polisen ska kalla arbetande kollegor till platsen. |
|
| Delar helt och hållet din uppfattning GE. | |
Verdi |
Det var det dummaste jag hört. Så om jag mördar någon så är det fel av polisen att ingripa efteråt, för då stoppar de inte det "felaktiga beteendet". Vem är det som vet om killen fortsatt sladda om inte han fått en bot? |
|
Verdi: Det var det dummaste jag hört! Skulle sladda runt på en parkering vara lika illa som att mörda någon? Nu får du ge dig! Är något av mina exempel lika illa som att misshandla någon också? |
|
Buspelle |
......man får sannerligen hoppas att polisen ingriper om dom ser ett pågående mord och inte väntar till efteråt. |
Verdi |
crille82, Har jag påstått att det är lika illa? Nej. Läs om läs rätt. Nu drar jag mig undan från ämnet. Jag ska ut och sladda lite med PV:n och lyssna på Sator. |
| Verdi: Tror att det är du som borde läsa om och läsa rätt, om vad GE skriver. | |
|
Verdi går från klarhet till klarhet... |
|
|
Verdi, "Så om jag mördar någon så är det fel av polisen att ingripa efteråt, för då stoppar de inte det "felaktiga beteendet". Vem är det som vet om killen fortsatt sladda om inte han fått en bot?" Din liknelse är helt horribel och har inget som helst med ämnet att göra. Och än sen om han hade fortsatt sladda? TS hade inte begått ett mord, inte misshandlat någon, inte krockat med andra fordon eller fasta föremål. Det enda TS har gjort sig skyldig till, såvitt vi vet, är att han ville lära sig hur sin bil beter sig vid sladd på halt underlag. Att drifta är ett mycket bra sätt att lära sig häva en sladd och det befrämjar trafiksäkerheten i stort. Är det verkligen rimligt att han och alla andra som gör sig skyldig till något dylikt ska bötfällas pga det? Jag och vad det verkar fler med mig tycker inte det. Tvärtom borde fler göra som TS, jag gjorde det så sent som iförrgår, och öva på att häva en sladd på tex en större p-plats tycker jag. Men naturligtvis skall det ske på en tom p-plats där inte andra bilar eller människor riskerar att komma till skada. Om nu många människor i närheten störde sig på att TS och hans kamrater sladdade lite så hade det räckt med en tillsägelse från polismannens sida. Och om han hade sagt till dom att vänta på att affären/affärerna hade stängt för dagen för att inte störa kunder och affärsinnehavare hade han fått en guldstjärna från mig. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
Kopierar in trådstartarens fråga till fullo, "Körde och handlade med några kompisar för ett tag sedan och då det snöade rejält blev det lite drifting längst bort på parkeringen. (Är en rejält stor parkering a la elgiganten och detta skedde långt bort från alla parkerade bilar). När vi parkerat kommer en civilpolis fram (visar polisleg) och säger att han inte är i tjänst men att han måste skicka ut böter för detta. Trodde bara han ville skrämmas lite och har inte tänkt mer på det tills nu när böter på 1000kr dimper ner med hänvisande till 4 kap. 8 §. Frågan är om man kan bestrida detta på något sätt? Han var ej i tjänst, han var ensam och det var inte bara min bil som sladdade runt. Om man nu skulle bestrida vad händer då?" Även om sladdandet skedde under affärstid, jag antar att affären var öppen, så hade TS och hans kompisar letat upp en yta långt bort från andra bilar på en rejält stor parkering. Så det är väl tveksamt om någon störde sig på TS sladdande, men om så skedde hade en tillsägelse varit fullt tillräcklig. Polisen ifråga var övernitisk och gjorde fel enligt min mening. ______ Släpp koldioxiden fri |
|
|
TS bor i Skåne, så det var väl här han sladdade antar jag. Här i Skåne är folk relativt dryga och klagar ofta på mycket. Den som skulle ha en bot är alltså inte TS, utan dom överkänsliga skåningarna som klagade på hans sladdande. Om det var så det gick till dvs. Jag håller det nämligen inte för otroligt att det var civilpolisen själv som störde sig på sladdandet och ingen annan. |
|
|
Vi kanske borde gå med i spettgänget? Updatering från TS vore trevligt, vad har hänt med boten har den betalats eller arkiverats i runda arkivet? |
|
|
I Skåne, med mildare och kortare vintrar än i mellersta och norra Sverige, så borde det nästan vara mer angeläget att få träna upp sin körskicklighet på halt väglag. Med tanke på att möjligheterna att kunna göra det inte är lika stora som för övriga landet. ______ Fri fart på Sveriges motorvägar. Släpp koldioxiden fri. |
|
| Hur stor skillnad är det på förutsättning i skåne jämfört med kalmar? | |
| Förstår inte din fråga delorian. | |
|
jag tänkte på denna mening "Med tanke på att möjligheterna att kunna göra det inte är lika stora som för övriga landet." Har ni ont om halkbanor, dåligt med snö eller för få parkeringar jämfört med övriga landet? |
|
|
Jag bor inte i Skåne. Vad jag menade var att vintrarna i Skåne oftare är snöfattigare än i mellersta och norra Sverige. Pga det är möjligheterna att på egen hand öva på att sladda/häva en sladd inte lika stor för skåningarna. |
|
| Länk | |
|
Spelar ju egentligen ingen roll vad folk tycker, det finns lagar och regler som gäller så det är inte mycket att diskutera! Personligen är jag glad att det inte behöver hände en olycka innan folk reagerar (straffas) utan att någon ingriper innan. Jag skulle då inte vilja ha en oerfaren förare sladdandes där min bil är parkerad. Som tur är tyckte även polismannen att det var en dålig ide. Appråpå dryga skåningar så gäller det i allra högsta grad bilförarna här nere också! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Keiser. Hur ställer du dig till att även polisen bröt mot reglerna? Är det mer OK att han gör det? Motiverar det att han skall ge en bot trots att han vet att det han gör är fel. I mina ögon framstår han som den värre "boven" då det är hans yrke att uuprätthålla och följa lagar/regler medans en yngre kille som sladdar inte förväntas ha samma höga grad av medvetenhet. Summerat så det inte driftar ;) : 1) alla är överens om att polisman skall reagera - right. 2) alla är INTE överens om "straffsatsen". Dela ut en felaktig bot eller låta det hela bero med en muntlig varning - right. 3) Vissa tycker det är rätt att poliser får agera felaktigt då ändamålet i ALLA lägen helgar medlen, medan andra anser att även polisen måste förlja lag/regel och att det dessutom ställs högre krav på det - right. Vad ligger då mest "sanningen". För mig ligger förnuftet och rimlighet närmast och där går en ledig polismans vilja att i alla lägen ge ut felaktiga böter fetbort men däremot skall ha ha cred för att han reagerade men det borde ha skett i egenskap av medborgare och inget annat. Det är aldrig bra när polisen begår olagliga handlingar. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.