AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
23.009

Böter av civilpolis, bestrida?

Sida 7 av 14
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Joel, vad är det du inte fick svar på?

Förutom att inte komma med så mycket, hur tycker du själv att lediga poliser ska agera? För allt dom ser och kan?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De ska reagera på sådant som stör den allmänna ordningen. Att fjortissladda runt en parkering gör det.

-------
//Lövet
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Andreas (och andra)

Ni missar en viktig del i det hela. Resonemanget utgår ifrån ett scenario där polismannen agerar korrekt. I det här fallet har inte polismannen gjort det. Han får inte skriva ut böter retroaktivt pga av att mottagaren skall skriftligen och muntligen bli upplyst om sina rättigheter.
Skriver du på på plats eller efteråt hemma har du godkänt gärningen och fallet är avslutat. Att överklaga går inte annat genom civil stämning.

Skillnaden i de båda fallen är att du missar muntligheten när du får en retroaktiv bot. Ett stöd som kan behövas då myndighetsspråk kan för många vara svårtolkat, därav lagstiftarens krav på muntlighet och skriftlighet.
Det finns vissa situationer som är undantagna den sk "kontorsföreläggandet", dvs man får böter i efterhand och det är automatisk hastighetsövervakning och vid trafikolyckor. MEN om en polisman ingriper MÅSTE boten ges på plats. Har man inget block så är det kollegor som gäller vid den här typen av överträdelser.

Tycka vad man vill men återigen - två fel gör inte ett rätt.

Kan verka oviktigt i sammanhanget för han har ju "erkänt" men i förlängningen riskerar vi att få en poliskår som skapar bredare och bredare gråzon med högre arbetsbelsatning och fler genvägar som följd = rättssäkerheten blir hotad.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Han får inte skriva ut böter retroaktivt pga av att mottagaren skall skriftligen och muntligen bli upplyst om sina rättigheter."

Det verkar saknas en del i storyn. För jag tror inte på att polismannen har chansat på vem som körde och var han ska skicka böterna. Han har garanterat pratat med TS och tagit dennes personuppgifter på plats.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har faktiskt även ett exempel om en polis som ej var i tjänst. =)

Jag stannade bilen, med motorn igång, strax framför ett övergångsställe på en enkelriktad gata för att snabbt hoppa ut och ta ut pengar. Då kommer en man fram och plockar upp sitt polisleg, till saken hör att jag råkar veta vem denne mannen är och att han är ett ökänd sedan länge för att vara ett "rötägg". Han börjar diskutera med mig att att jag har parkerat högst olämpligt, han har, föga förvånande, hela tiden en otrevlig attityd. Jag svarade att jag inte parkerat utan stannat för att ta ut pengar i automaten som sitter max fem meter från bilen. Då hävdar han att det kan komma ett litet barn som skall över vägen och inte kan se över min motorhuv. Jag svarar att ett så litet barn som inte ser över min 60 cm höga motorhuv nog inte borde springa runt i stan själv. Sedan åkte jag därifrån...

Fick senare reda på att polisen i fråga numer fått en kontorstjänst istället för att vara patrullerande, undrar varför? =)

Vad jag menar med mina exempel är att det finns både trevliga och rekordeliga poliser men även sådana som tar sig själv och sitt jobb på för stort allvar. Vad jag tror Anders S menar är att är att "sladd-polisen" är en av den senare sorten.

Om jag nu generellt skall säga vad jag tycker så är det värre att skita i att blinka för upplysa andra bilister i närheten eller köra utan bälte, än att sladda på en snöbelagd parkering långt från andra bilar och männsikor.

Som tur är, är antalet bra poliser betydligt fler än de dåliga...

MVH Christofer
Anders .S
Betedde sig polisen som stoppade crill82s farsa bättre för att han var i tjänst?

Att lägga sin energi på att bestrida den här typen av saker hade jag bara gjort om det var något som verka allvarligt felaktigt från polismannens sida.
Hade jag kört för fort, sladdat eller på något annat sätt gjort något jag vet att polisen ogillar så hade man ju få köpa att man får böter, för man har gjort fel.

Ska man börja leka bedömmare, och själv avgöra hurvida polismannen gjorde rätt/fel så ska man nog bli polis. Därmed kan man ju se till att ordningen blir rättvis och inte rättssäkerheten hotas:P, men akta er då för att trampa folk på tårna.
Det borde ju nästan vara tjänstefel, bättre är det med en tillsägelse så vederbörande kan göra om samma sak igen utan att det svider.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har redan svarat.
"Det finns mängder av exempel där en ledig polisman inte BÖR ingripa, även om han eller hon KAN göra det. Jag tror att fler i den här tråden är beredda att hålla med även om det är svårt att vika sig nu och istället kopiera in paragrafer snarare än att diskutera det sunda förnuftet"

Det hela utgår ju från hur polismannen uppfattade situationen. Det kan varit så att tyckte det störde ordning och utgjorde en fara för andra. Märk att vi bara fått TS version och även den upplyser ju om att människor vistades på parkeringen eller att iaf bilar stod parkerade på densamma. Hans bedömning eller om du vill, sunda förnuft gjorde uppenbarligen att han ville beivra denna (olagliga) aktivitet. Att du kommer fram till en annan bedömning (genom att läsa här) och tycker han borde agerat annorlunda och därför stenhårt fördömer hans beteende tycker jag är fel! Varför tror du att du besitter bättre sunt förnuft än vad han gör? Reagerar också, som flera andra, att du UTGÅR från att han är ett rötägg då han ingrep. jag är glad att poliser, även de som inte är i tjänst, känner tillräckligt stort ansvar och bryr sig! otäckt samhälle när även de börjar se mellan fingrarna!

Crille82: du ska väl inte stanna framför ett övergångsställe just av den anledning polismannen uppgav! :)

Eller ska vi skita i de regler vi känner för eller inte tycker ska gälla oss, enligt eget sunt förnuft!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Andreas. Du missar det igen :)

Lagstiftaren vill för att undvika "missförstånd" i en pressad situation bereda möjligheten att få ta del av muntlig/skriftligt information SAMTIDIGT då sinnen kan vara i olika status. Polismannen har gjort ett formellt fel och då är det inte så mkt mer att orda om.

Mvh, Thomas E

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Keiser,
" Reagerar också, som flera andra, att du UTGÅR från att han är ett rötägg då han ingrep. jag är glad att poliser, även de som inte är i tjänst, känner tillräckligt stort ansvar och bryr sig! otäckt samhälle när även de börjar se mellan fingrarna!"

Beivrar man smågrejer med böter på fritiden så utgår jag ifrån att han är ett rötägg, ja.
Otäckt när fjunisarna sladdar runt på parkeringen och när grannen åker med trasig lykta på bilen. Ja, låter ju hemskt faktiskt...

Personligen överlåter jag gärna fordonskontroller och böter på detsamma till poliser i tjänst snarare än flitiga poliser ur tjänst. Vissa ser ingen skillnad, jag gör det.

Att ingen kommenterade mina exempel tolkar jag som att jag fick visst medhåll men det kanske är svårt att vika sig så här långt in i diskussionen?
Verdi
Men du var ju inte där. Hur kan DU bedöma om det var en "smågrej" eller rejält störande?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Keiser: Det stämmer. Till saken hör att det är väldigt svårt att hitta parkeringar på min ort och att bankomaten låg precis brevid där jag stannade, vilket beräknades ta max 1 minut. Ville först och främst statutera ett exempel där polismannen agerade på ett oproffesionellt sätt. Han kunde på ett trevligt sätt sagt att det var olämpligt att stanna där jag gjorde. I det här fallet handlade det bara om att utnyttja sina befogenheter och hävda sig. I övrigt har han en förkärlek för att under sommaren konfrontera folk som tar sig en öl på allmän plats.

Sunt förnuft går hand i hand med ödmjukhet...

Sen retar det nog många om polisen agerar parkeringsvakt istället för att ha alkohol- och drogkontroller på vägarna.

MVH Christofer
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Här har vi förklaringen till varför vår stackars trådskapare fått en sådan här okynnesbot:
Länk

AndersS: Var går gränsen? Tänkte ta något exempel men det spårar snabbt ur. Är det inte lättare att var o en följer det som bestämts att vi ska följa, lagen. Då blir även polismannens arbete lite enklare! Återigen, han har gjort bedömningen att det störde tillräckligt/var tillräckligt olämpligt/farligt att han tyckte sig villa agera. Räcker inte det, eller måste det vara DIN bedömning som gäller? Uppenbarligen tycker flera i tråden olika och då är det ju smidigt att vi har något att vända oss till, nämligen lagar och förordningar. Kan inte vara så svårt...
Crille82:handen på hjärtat, tycker du det är en bra anledning att potentiellt riskera dina medmänniskors hälsa för att det är dåligt med parkeringar... Polisens jobb är (bla) att se till att vi följer lagar och regler, hur kan det vara oproffesionellt? Aja, vi hamnar lite off topic!
Stig: nu bor ju iofs TS inte i Kalmar så det är troligen inte anledningen... Är det något län där man behöver ta tillbaka kontrollen på vägarna så är det skåne!

Ska försöka skriva ett inlägg i fortsättningen (istället för 3 i rad)! :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
The Stig: Vad skall man säga....

MVH Christofer
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Keiser: Hade du sett situationen så hade du sett att jag defenitivt inte riskerat mina medmännsikors hälsa och att polisen var obefogat otrevlig.
Hur ofta ingriper polisen när gång- och cykeltrafikanter beter sig som svin trafiken? För att gå ytterligare Off Tropic...

Jag tror knappast att det gangnar den allmänna ordningen om polisen agerar överförmyndare och får provision för att bötfälla folk.

MVH Christofer
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Anders! Jag håller med dig så du är nte ensam.

Moralen i det hela är ju uppenbar men moral följer också rimlighet och resonemang. Med de limiterade resurser vi har i rättsapparaten bör polisen ägna sig åt annat än sådant nonsens.
Hade vi i en ideal värld haft obegränsat med resurser så är det självklart att han skall ingripa. Även vi ickepoliser bör också ingripa i denna.

Mvh, Thomas E

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Precis Keiser, var går gränsen. Är det för att jag som Polis med vänlig ton berättar för grannen att jag tyvärr såg att bakljuset var trasigt och tyvärr, måste jag ju bötfälla dig för den (eftersom man är skyldig att agera enligt vissa här). Men ni kommer väl över och grillar ikväll? Eller att grannpojken körde på bakhjulet och sladdade med moppen på vändplan och utifrån detta så bedömde jag att det var störande av ordningen. Eller om jag har mindre respekt för någon i området ta tillfället i akt att bötfälla för skitsaker så fort tillfälle ges.
Det tycker varken du eller jag är särskilt lämpligt eller ens nödvändigt, eller hur?
Och bara för att jag blev polis så blev inte alla mina bedömningar jag gör korrekta. Poliser gör ibland helt horribla bedömningar även det hör till ovanligheterna. I det här fallet, om man utgår ifrån att det inte finns andra omständigheter än att det sladdades på en övergiven p-plats så är jag rätt säker på att det räckt med en tillsägelse.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.