|
Sida 6 av 14
|
|
|---|---|
|
Vad är det för samhälle ni efterlyser? Där varje polisman borde gå runt all vaken tid och bötfälla folk för minsta lilla förseelse? Det är ju helt sinnesrubbat! Någon rim och reson måste det ju självklart vara! Så länge det aktuella beteendet inte påverkar andra människors frihet eller egendom ska staten inte lägga sig i. I Mixtus exempel ovan, så är det självklart rätt att polismännen ska ingripa på det sätt som beskrivs. D.v.s. plocka ner bråkstakarna och bura in dem och i det andra exemplet säga åt felparkeraren att flytta bilen utan att ge böter! Lite medmänsklighet och sunt förnuft måste råda! Alltså borde polismannen i trådskaparens exempel säga åt vederbörande att sluta upp med sladdandet och ifall aktiviteten avbryts utan knorrande, så ska hela saken vara utagerad! |
|
|
Att vara polis kan ju inte vara helt enkelt och mycket skit får de, men vissa saker förväntar man sig av en polis. Hade det bott en polis på min gata och var eviga dag kör samma trimmade moped fram och tillbaka, då hade jag förväntat mig att han/hon ingrep. Hurvida polisen gav en tillsägelse eller bötfällde struntar jag i, det är upp till honom att göra den bedömningen. Hade polisen inte ingripit så hade ju uttrycket ta lagen i egna händer" passat, och då får man verkligen ett dåligt samhälle. Grabben på moppen hade ju blivit putt och tyckt polisen var dum för så här kan ju han inte göra, han måste ju ha uniform och pistol, samt en kollega för att bötfälla någon, och en kamera för att filma allt annarss går det ju inte att bevisa. Tänk att ha poliser som ingrep på sin fritid mot småsaker, ja usch vilket samhälle det skulle skapa. |
|
|
Har en liten jämförelse till nämnd situation. För ett tag sedan sedan kom jag ikapp två Volvo V70, en blå som körde 80 km/h på 90-sträcka och en beige bakom. Efter att jag legat bakom ett tag tog jag tillfället i akt att utnyttja alla mina 580 nm och körde om. Hann om båda V70 precis innan det blev heldragen linje och körde sedan i ca. 115 km/h på 90-sträckan. Efter någon km kommer den beiga V70:n som tidigare låg bakom den blåa ikapp mig i ganska hög fart. Tänker att, väldigt vilken fart han fick. Då börjar det blinka blå/röda lampor i rutan på V70. Stannar på närmaste bussficka och tänker, nu klarar jag mig inte utan fortkörningsböter längre. Har klarat mig över 10 år hittills, trots att jag är en, vad man kan kalla "notorisk fortkörare". Polismannen kliver ut och kommer fram till mig med en alkoholtestare. Jag fick blåsa och han kommenterar att det var lite onödigt aggressiv körning och att det är 8 grader kallt och faktiskt kan vara fläckvis halt trots att det är övervägande torrt på vägen. Därefter frågade han om jag hade bråttom någonstans. Jag håller självklart med och erkänner att jag egentligen inte har bråttom. Får blåsa och därefter säger han att han kände sig tvungen tvungen att stoppa mig eftersom jag körde, som sagt, onödigt aggressivt. Men eftersom det snart är Jul så silpper du böter. Jag tackar, önskar God Jul och kör vidare. Jag trodde naturligtvis att jag skulle få böter eftersom jag uppenbarligen kört för fort. En eloge till polismannen, inte bara för att jag slapp böter när han utan minska tvekan kunde utfärdat det utan också för att han agerade på ett trevligt och proffessionellt sätt. För ett antal år sedan kom min far ikapp en Polisbil som körde 85 km/h på 90-sträcka. Efter en stund körde farsan om polisen och ställde sedan in farthållaren på 90 km/h. Efter några km kör polisen om och stoppar farsan. Polisen var allmänt otrevlig och meddelar att att han kommer utfärda böter för att farsan "körde för fort under omkörningen". Farsan blir naturligtvis upprörd och det diskuteras fram och tillbaka. Efter en stund tycker farsan att de skall fråga polisens kollega, som hela tiden suttit kvar i polisbilen utan att säga något, vad han tycker. Då kontrar polisen, som egentligen inte haft några sakliga argument, med: -Då sätter jag dit dig för att din ena nummerskyltsbelysning är trasig! =) Jag vet naturligtvis inte något om omständigheterna på parkeringsplatsen och tänker inte "tycka" någonting om det. Men om vi nu skall generallisera. Hur skulle det se ut om alla poliser, i tjänst eller inte, hela tiden gick in för att bötfälla folk för alla småsaker det över huvud taget kunde? MVH Christofer |
|
| det kostar ett ex antal tusenlappar att ta upp dig i rätten , å jag tror ju knappast dom orkar ta upp dig i rätten för en böter på 1000kr . jag har fått böter senast förra månaden för park+dimljus och den tänker jag inte betala . förra året fick jag en böter för at jag inte kört med bälte , den har jag inte hört något av än idag , så dedär med att du åker upp i rätten för en sån sak är föga troligt.. | |
|
"Mot polisen och deras arbete - var den svår att lista ut? Din uppfattning är just din uppfattning, inte vad som är korrekt. Korrekt är att en civil polis får dela ut böter till någon som sladdar på en parkering om han anser att det är befogat. Korrekt är också att han inte då ska behöva bli anklagad för att vara ett rötägg för att han gör sitt jobb. Sedan IGEN kommer du med att han inte var i tjänst. Varför hänger du upp dig på något som saknar betydelse?" Andreas, ge dig någon gång. Att du utgår ifrån vad lagboken säger, och tolkar det på ditt sätt och sedan hävdar att jag inte får tycka vad jag vill har du ingen rätt till. Jag har inte anklagat någon för att vara rötägg, jag har konstaterat det. I mina ögon (och många andras) bör en ledig polis ha bättre omdöme än att dela ut böter för skitsaker på sin fritid. Att du anser det vara okej och för att polisen har RÄTT att göra det gör det inte mer beundransvärt. Mixtus, menar du allvar nu eller? Du jämför sladdande ynglingar på en parkering med en misshandel? Du behöver absolut inte hitta på egna exempel och påstå att jag tycker det ena eller det andra för det klarar du uppenbarligen inte av. Amullo, instämmer helt och hållet. "om det är rimligt att en polisman skall uppta systemets resurser med något som hade kunnat avhjälpts med en enkel åtsägning." |
|
|
Problemet vi har idag är knappast att civilpoliser (eller poliser i tjänst för den delen) åker omkring och bötfäller för minsta lilla incident. Däremot är det (enligt mig) väldigt låg respekt för lagar och diverse överträdelser, mer eller mindre allvarliga, sker ständigt. Börjar man skita i det ena så flyttas gränserna och sen börjar vi strunta i sånt som vi tidigare tyckte var ganska allvarligt. Vi har faktiskt givit mandat till polisen att kunna bötfälla utifrån egen bedömning (i vissa fall). Visst förekommer det fall där polismannen inte agerar korrekt men inget system är perfekt. Detta fall är väl egentligen inte så mycket att diskutera (som redan påpekats ovan), han har gjort fel, åkt dit och får betala konsekvensera därefter. Vill man undvika det, skit i att sladda. Svårarare än så är det inte. Jag tror, i motsats till tidigare inlägg, att de kommer ta det till rätten. Hjulen maler lite långsamt bara men förr eller senare kommer det. Obseervera att jag inte vill hoppa på TS då han bara ställt en fråga om polisen agerat rätt. Sen har han indikerat att han löser problemet på enklaste sätt, betalar... |
|
|
Verdi, för att jag anser att lediga poliser bör ingripa för viktigare saker än sladdande fjortisar och bilister utan bälte? Ditt resonemang är dock lika illa som poliser utan omdöme, dom finns ju tyvärr.. |
|
|
Anders.S TS är 29år .....Fjortisbeetendet kan krävde en insats... |
|
|
delorian, beteendet hos TS är för mig en annan fråga. Och visst, jag är beredd att fundera på det :) Men diskussionen handlar snarare om vad lediga poliser bör göra eller inte bör göra. För mig är det uppenbart att polismannen saknar omdöme i det här fallet. Det finns mängder av exempel där en ledig polisman inte BÖR ingripa, även om han eller hon KAN göra det. Jag tror att fler i den här tråden är beredda att hålla med även om det är svårt att vika sig nu och istället kopiera in paragrafer snarare än att diskutera det sunda förnuftet.. |
|
|
Men SLUTA TJATA om att han var i tjänst eller inte! Det spelar ingen roll. Betedde sig polisen som stoppade crill82s farsa bättre för att han var i tjänst? ------- //Lövet |
|
|
Lugna ner dig... Att alla inte håller med dig ger dig ingen rätt att gapa. Att en polis inte är i tjänst är av betydelse, förnuft kallas det. Tyvärr saknas det ibland. Att det inte spelar någon roll för dig får stå för dig. |
|
|
Gaaah, det verkar inte gå fram. En polis är alltid i tjänst. Han slutar inte vara polis bara för att han kliver av sitt arbetspass. Dessutom så har du fortfarande inte svarat på frågan. ------- //Lövet |
|
|
En polis är inte alltid i tjänst, en polis går in i tjänst om han behöver. Förstå skillnaden. Exempel 1. Du fastnar i en trafikkontroll där polisen undersöker körkort, fordonet och nykterhet. Polismannen upptäcker en trasig glödlampa och skriver därför ut en bot. Exempel 2. Du kör ut från din infart hemma och passerar grannen längst ner (polis till vardags) som du aldrig kommit riktigt bra överrens med pga vägföreningens årliga diskussioner. Han hoppar ut i gatan eftersom han såg att ditt bakljus på släpet inte fungerar, självklart tar han tillfället i akt att ge dig en bot. Bra omdöme, korrekt beslut och precis så vi vill att poliser (eftersom dom alltid är i tjänst) ska bete sig? |
|
|
Sluta svara på en fråga med en fråga. Jag upprepar: Blir polismannens beteende i Crille82s exempel bättre i dina ögon för att han var i tjänst? ------- //Lövet |
|
Verdi |
Varför tror du att poliser alltid har onda avsikter? Taskiga erfarenheter? |
| Verdi, var skrev jag eller antydde att poliser har onda avsikter? | |
Verdi |
Att han skriver boten för att han var sur på grannen. Att polisen som skrev boten till TS var på dåligt humör osv osv... |
|
Andreas, att vara i tjänst och att gå in i tjänst för att det behövs är skillnad som sagt. I mina ögon. Att du inte svarar på mitt exempel förstår jag. Angende crilles farsa så anser jag att det lät oerhört larvigt och olämpligt, hade det varit en ensam polis ur tjänst hade det varit lika illa om inte värre. |
|
|
Verdi, var skrev jag att polisen som skrev boten till TS var på dåligt humör? Det andra var ett EXEMPEL. |
|
| Jag tycker Andreas_lofgren kommer med riktigt bra argument, kan inte Anders S. var god och svara på frågan istället för tramsa runt om annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.