|
Sida 5 av 14
|
|
|---|---|
|
Klart det är ett rötägg. En vettig polis ur tjänst åker inte och delar ut böter för att det sladdas på parkeringen. Hade han velat "återställa" ordningen hade det räckt med en nedvevad ruta på sin bil och 2 meningar så hade det varit lugnt igen. |
|
|
Anders: Du brukar kunna läsa, vad är det för fel på att slå upp polisförordningen och läsa innantill? Men okej då, jag väl jobbet: Länk Att ni anser att det är ett skitbrott att sladda runt gör det inte ett dugg mera lagligt egentligen. Välj era ställen bättre så uppkommer inte problemet. Att dessutom kalla en polis ett rötägg för att han gör sitt jobb är bara omoget. För vad ni än vill få det till så är det sitt jobb han har gjort. ------- //Lövet |
|
|
Skulle du bry dig om en gubbe som vevade ner sin ruta från en helt vanlig bil och påstod att han var polis? inte jag i alla fall. Du tror att han var på civil utryckning eller? Det kanske gick vildare till än vad TS skriver, vi vet ju inte hela händelseförloppet. Hur hade du reagerat om den var en Polis i tjänst som kom fram med blåjust och delade ut böter...och kvinna dessutom? Hade det vart rätt å riktigt då? |
|
|
Det är inte lagligt att köra bil utan bälte eller hålla 110 på 90-väg. Jag ser dock ingen som helst orsak för en ledig polis att dela ut böter vid såna förseelser. Lika lite som till sladdande bilar eller mopeder... Ni som tycker det får ju gärna ha den åsikten, jag kommer däremot fortfarande ha åsikten att lediga poliser som gör så är rötägg. |
|
|
Så en polis som upprätthåller de lagar som gäller - under helt korrekta omständigheter - han är ett rötägg? Bra där. ------- //Lövet |
|
| Om det verkligen är störande är det fel då att han delar ut det bara för att han är ledig? | |
|
Delorian, Jag brukar inte sladda runt på parkeringarna så jag vet inte hur jag skulle reagera. Hade jag varit 18 igen och en man med polisleg undrar va fan jag/vi håller på med så ja, då jag hade nog brytt mig... |
|
|
Andreas, Du blir stoppad av någon människa nere på byn eftersom du glömde blinka i korsningen. Han ger dig böter eftersom han normalt sett arbetar som polis i länet. Rötägg, absolut. Vad tycker du själv, en flitig polis som förtjänar beröm? |
|
|
Vad är problemet Anders? Jag skulle knappast ge honom beröm men jag skulle definitivt inte sitta och tjuta på ett forum. Inte heller skulle jag sitta och slänga ur mig okvädningsord. Du är onödigt respektlös och det gillar jag inte. Dessutom verkar du hänga upp dig om en polis är i tjänst eller inte. Det spelar INGEN roll, polisen har samma ansvar och befogenheter ändå. ------- //Lövet |
|
| Det kanske var "sheriffen i ryd" som var ute å patrullerade? | |
|
Jag anser kanske att det kan vara lite småaktigt av polisen att utfärda böter för att några ungdomar sladdar på parkering, givet att utrymmet på parkering kan anses som tillräckligt stort för att man ej skall sladda in i något. Sen är det givetvis rätt av polisen att följa hans yrkes regler tillika våra lagar. Jag har fått tillsägelser för att jag kört för fort, gasat för aggressivt osv - men det har stannat just vid en tillsägelse. Jag tror att alla poliser har ett visst spelrum för vad de accepterar och inte - kan ju vara som så att polisen hade tänkt att bara ge en tillsägelse men att han då bemöttes av en arrogant attityd osv - och då ändrade sitt beslut till böter istället. Eller att han bara hade en dålig dag. /Andreas. |
|
|
Respektlös? För vad och mot vem? Poliser som inte är i tjänst bör absolut inte dela ut böter för skitsaker, precis som att någon åker utan bälte eller någon som inte blinkar i korsningen. Det är MIN uppfattning. Är det okej för dig om vi inte delar den? |
|
|
Delorian: var ju just det jag menade (att man erkänner brottet = skriver på, man bestrider = skriver inte på något), inser dock att det kunde misstolkas när jag skrev som jag gjorde. Tycker också att Anders S resonemang är lite märkligt. Du får absolut ha din åsikt men det kanske inte är förvånande att många tycker den är konstig?! Det har konstaterats att polisen gör det han har i uppdrag (skyldighet) att göra och kritiseras (kallas rötägg) för detta... |
|
Verdi |
Anders S, Men vi vet ju inte ens vad som hände på den där parkeringen. Det enda vi har är en sladdande yngling som beklagar sig på ett BMW-forum. Dock är det en myt att de är skyldiga att rapportera ALLA lagbrott de ser. Från Polisförordningen: "Skyldigheter under ledig tid 10 § Även när polismän är lediga är de skyldiga att 1. efter en förmans order tjänstgöra, 2. självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten inom det polisdistrikt där de är anställda, och 3. självmant anmäla sig hos sin närmaste förman vid särskilt allvarliga händelser, såsom vid upplopp eller andra liknande oroligheter, naturkatastrofer, omfattande bränder eller omfattande trafikolyckor eller andra större olyckor." Det är bara sånt som stör "den allmänna ordningen" som MÅSTE rapporteras. De FÅR dock rapportera vad som helst som bryter mot lagen, så i vilket fall som helst har polisen inte gjort något formellt fel. |
|
Mot polisen och deras arbete - var den svår att lista ut? Din uppfattning är just din uppfattning, inte vad som är korrekt. Korrekt är att en civil polis får dela ut böter till någon som sladdar på en parkering om han anser att det är befogat. Korrekt är också att han inte då ska behöva bli anklagad för att vara ett rötägg för att han gör sitt jobb. Sedan IGEN kommer du med att han inte var i tjänst. Varför hänger du upp dig på något som saknar betydelse? ------- //Lövet |
|
|
Detta verkar väldigt konstigt.. Jag kommer tillbaka till första posten hela tiden.. TS sladdade runt på en hal parkering utan trafik eller fara för annan.. En "off duty" polis ser detta och varnar föraren om att han skall få en bot för onödig körning.. Bot kommer på posten. Jag funderar på om inte polisen överreagerat kraftigt i detta läge.. Varför skulle denne besvära sig med att skriva allt fullt ut med TS? En liten tillsägelse så hade ju förmodligen TS bett om ursäkt, slutat och åkt därifrån i god ordning. Man kan ju osökt undra över prejudikat här.. Vad har förutsättningarna varit tidigare för att tingsrättten skall fälla någon för onödigt krande. Jag misstänker att åklagare INTE tar detta till tingsrätt om TS bestrider. Det har INGET att göra med om det var rätt eller fel av TS att sladda, utan helt enkelt om det är rimligt att en polisman skall uppta systemets resurser med något som hade kunnat avhjälpts med en enkel åtsägning. Denne polismann skall ju givetvis förutse att ALLA böter han utfärdar kommer att tas till tingsrätt. Jag tror inte han gjort detta om han varit i tjänst, utan någon utanpåliggande faktor gjorde att han ingrep. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| som sagt om ts inte skrivigt under något på plats så är det bara att bestrida inte så mycket att orda om, skrev man under på plats så är läget nåt helt annat. | |
|
andreas_lofgren har klart och tydligt klarat ut vad som gäller. Jag skriver under på hans kommentarer. Vidare på samma tema kan jag ge två exempel som jag själv har varit med om. Det första exemplet är från en händelse som inträffade i en tunnelbanevagn för många år sedan. Det var sent en vardagkväll och två yngre grabbar gick runt i vagnen och förelämpade, sparkade och slog på folk. Det var en ganska otäck stämning och folk flyttade sig i vagnen för att "komma undan" de två ligisterna. De följde efter och det var nära till bråk. Då reste sig en civilklädd man och gick fram till de båda grabbarna, tog fram sin polislegitimation och grep en av pojkarna. Grabben gjorde motstånd, men brottades ner av polismannen. När tåget stannade påkallades förarens uppmärksamhet och uniformerad polis tillkallades. Situationen löstes. Exempel nummer två kommer från Gamla Stan i Stockholm där en flyttbil ställde sig mitt på Lilla Nygatan i rusningstrafik för att lasta ut möbler. Det blev snabbt kaos med köer, bilar och folk som inte kunde komma fram. Jag stod på trottoaren och tittade. Då gick en civilklädd man fram till flyttbilens förare, tog upp sin polislegitimation och beordrade honom att flytta bilen omedelbart. Jag vet inte om han bötfällde honom också, det framgick inte av situationen. Allt löstes på ett bra sätt. Om jag förstår Anders S. (med flera) så var de båda polismännen i mina exempel rötägg som inte förtjänade beröm. Lediga poliser som inte borde har ingripit. Jag gissar att trådskaparen med sitt sladdande (som enligt uppgift pågick i fem minuter) måste ha gjort något utöver det vanliga. Han kan t.ex. ha utsatt andra människor för fara, vilket gjorde att polismannen kände sig tvungen att ingripa. Vi vet inte exakt vad som hände, men det var något som tvingade polismannen att ingripa. Trådskaparen har förstås all rätt att överklaga och känner han sig felaktigt behandlad så skall han förstås göra det. Det är en demokratisk rättighet. Till sist kan jag bara konstatera att din attityd, Anders S., är pinsam. |
|
| Hoppas ynglingarna fick så de teg, jag har inte mycket för samhällets smuts som bara är en belastning. | |
| Klart att han (polisen) har rätt att säga till men böter nja det var inte schysst... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.