AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
23.000

Böter av civilpolis, bestrida?

Sida 4 av 14
Buspelle
Verdi: Du förefaller sakna den elementära förmågan att kommunicera utan aggressivitet och svordomar. Tråkig attityd tycker jag.

Har själv kört bil i Tyskland i ungefär 30 år. Beträffande trafiksäkerheten i Tyskland kontra Sverige ger du ju själv svaret. Och om du inte anser att vi borde kunna ta till oss och lära oss - dom är ju lite fler än oss - av både deras regelverk och uppträdande, så är det ju synd om oss.

Tycker dock att vi nu befinner oss långt utanför trådskaparens frågeställningar, vilket jag inser att jag själv bidragit till. Föreslår därför återgång till ämnet.
Verdi
Ett litet "fan" är inte mycket att bråka om...

Nej, jag tror verkligen inte att det är så lätt att lära om och ändra attityd. Det märks ju till och med i den här tråden. Det saknas uppenbarligen respekt för regler och för polisen i det här landet.
GE
JAG hade ringt till polisens överordnade och frågat om detta är ett korrekt beteende. Sen hade jag låtit det ha sin gilla gång och inställt mig i tinget OM det skulle gå så långt.

Vore jag överordnade så hade jag bollat frågan tillbaka, vad anser du om ditt bettende ?
Är hans betende fel och förarens felfritt bara för att han inte är i tjänst.

Vad är det vi är sura på här, en polis som utanför tjänsten delar ut en böter till en som verkligen sladdat på en parkering?

Du som körde skrev du under?
Man behöver inte spärra av någon del av parkeringsplatsen eller köra efter stängningsdags.

När jag övningskörde mc övade vi broms + undanmanöver, körde serpentinbana osv (en del körde omkull) på helt ospärrad parkering och mitt på ljusa dagen. Det är rätt liten parkeringsplats. När bilar kom in och skulle parkera eller köra därifrån fick man ju ta det lugnt och vänta 2 minuter eller så med att dra upp mc:n i 50 km/h tills kusten var klar.

Helt vanlig försiktighet och sunt förnuft är det som gäller.
delorian: Jag har inte på nåt sätt påstått att förarens beteende är felfritt. Däremot så tycker jag att det är direkt olämpligt med lediga poliser som springer omkring och delar ut böter även om det kanske råkar vara så att dom har rätt att göra det.
GE

Tror vi aldrig får veta sanningen om vad som egentligen hände, tror inte det var en ledig polis som åkte runt i sin volvo v70 med handfängsel från teknikmagasinet och leta efter ungdomar att sätta dit.

Eller vad tror du?
delorian: Tyvärr så ser jag det som helt rimligt att polisen kan ha varit en bitter människa som hade haft en dålig dag och såg sin chans att låta det gå ut över nån...
Ursäkta för att jag tar upp bandbredd och avviker från ämnet...
Hälsningar från Bangkok, 22:30 här och +31 uanför hotellrummets susande AC.... Här har man ju lite annorlunda trafikbeteende om man säger.. Milt sagt.
En liten drifting på p-platsen framgår som en lite fis i universum i jämförelse. Problemet är självreglerande eftersom nån ledig yta med asfalt att inte finns...
Däremot kan man lätt lasta 12 pers på flaket på en liten pick-up, eller varför inte 2 vuxna och 3 småttingar på Hondaskotern? Och yes, de orkar lätt upp i 90+ samtidigt...
Man kör glatt med blå och gula dimljus (samtidigt), halvljus kanske, om de funkar. Bakåt kan man gärna uppvisa grönt bromljus, modell kraftigt. Liten ljusorgel med RGB-växling i bakljusen sätter extra piff, blå lysdioder runt front och backspeglar mm, t.ex runt bromsoken (bilder finns för de som önskar). Xenonkungen m.fl.: Släng er i väggen..

FP
Det är lite charmigt att det är sån ordning och reda i det här landet.

Man får inte köra för skojs skull, det måste finnas en RIKTIG anledning så att det inte likställs med onödig körning. För alla inser ju att det är onödigt
att ha roligt...

Om den där civilpolisen fick se allt som pågår i Bangkok skulle han väl svimma.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Är det inte bra att sladda för att träna? I en riktig situation häver man sladden lättare då.
Jo, det är utmärkt idé träna på att sladda. Det byggs t.o.m. halkövningsbanor för det ändamålet. Det är också en del av körkortsutbildningen för bil. Man måste kunna sladda, annars får man inte körkort.

Så jag uppmuntrar alla genast åka iväg till närmsta parkering och friska upp sina kunskaper, varhelst det är snö halt och mysigt. Nytta och nöje i skön förening!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Trådskaparen åker runt och sladdar i fem minuter på en offentlig parkering. Därefter blir trådskaparen bötfälld av en civil polis. Trådskaparen blir upprörd. Flera andra blir också upprörda eftersom de tycker att polisens beteende är märkligt osv. Många fokuserar på att polisen var civil och inte i tjänst, vilket innebär han har haft en dålig dag; varit bitter; agerat felaktigt; agerat konstigt osv.

Även om jag förstås inte känner till alla detaljer i detta fall så känner jag spontant glädje över polisens ingripande. Bravo!

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Mixtus. Du missar det som det egentligen handlar om. Hur gärna vårt samvete vill hålla med om att polisen gjorde rätt som ingrep är rättssäkerheten viktigare.
Innan jag har fått svart på vitt att polisen var säker på att det var rätt bil/förare (då det fanns flera där) och har en bra förklaring till varför han kunde åsidosätta RPS föreskrifter vid utställan av ordningsbot håller jag inte med om att det var rätt.
Att föraren i det här fallet inte fick möjlighet att bestrida på plats strider också mot god sed för man måste ställa gärningen i förhållande bot. Att inte bli upplyst i samband med utställande är också ett åsidosättande av gängse regelverk.

Lite som mina fortkörningsböter jag strider om - om polisen ej följer de uppsatta regler som styr mätningens integritet - hur kan man då påstå att att jag körde för fort :)

Tycka vad man vill men regler är till för att följas och om en gör fel ger det inte automatiskt den andre rätt att också göra fel..

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Urshäkta men god sed?
"Att föraren i det här fallet inte fick möjlighet att bestrida på plats strider också mot god sed för man måste ställa gärningen i förhållande bot."

Sen när bestred man böter på plats?

På vilket sätt skulle detta bestridas på plats tycker du?
Man brukar kunna skriva på att man godtar böter eller att man väljer att bestrida detta på plats, antar att det är detta Kävlingepågen syftar på. Dock är väl det inget problem då TS inte "erkänt" genom att ha skrivit på något papper, därigenom har han inte givit upp sin rätt att bestrida. Rättsäkerheten är således inget problem!

Han såg att bilen sladdade, gick fram och gav/meddelande att böter skulle utfördas, är inte det en identifiering?! Vad är det som gör det oklart vilken förare som skulle bötfällas?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det här handlar ju inte om det är okej att sladda på en parkering eller inte, frågan är om en polis ska ingripa i petitesser på ledig tid.
Nej säger jag. Yrket Polis har man när man är i tjänst såvida man inte har en väldigt speciell tjänst.
Om lediga poliser skulle börja utföra såna grejer i större utsträckning skulle vi få ett helt horribelt samhälle.
Att det finns rötägg inom polisen är ju inget nytt, detta är ju ett exempel.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det som är horribelt?
Att han
* ingripit mot ett konstaterat lagbrott?
* har agerat när han var ledig? (Vilket han enligt polisförordningen 4:10 inte bara får utan dessutom är skyldig att göra?)

-------
//Lövet
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Glöm att poliser som inte är i tjänst är skyldiga att ingripa när man tror eller anser att någon sladdar på en parkering. Lika lite är en polis skyldig att stoppa en bil som inte blinkar i korsningen, eller kör 85 på 70-väg.
Verdi
Du kan ju inte säga att han är ett rötägg för att han bötfällde någonting som uppenbarligen uppfattades som störande. Du var ju inte ens där och vi har ju bara hört ena sidan. Set skulle vara intressant att höra polismannens version också.
Man brukar kunna skriva på att man godtar böter eller att man väljer att bestrida detta på plats

Nej man skriver inte under någoting om man väljer att bestrida, det är det som är hela grejen.

Har man skrivigt under så är det ju bara att pynta in den där laxen vad är problemet egentligen?

Vi hörs ju bara ena sidan här så själv kan vi ju bara spekulera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.