|
Sida 3 av 14
|
|
|---|---|
Verdi |
Precis. Är man någorlunda funtad så betalar man och ser glad ut. Tycker det är lite rättshaveristtendenser att hålla på att bestrida saker man själv vet, innerst inne, att man är skyldig till. |
|
En tusing för 6miljoner skattebetalare är en fis i rymden, tusing för EN person är en fulltank med soppa. Min moral är lika ren som en politikers. |
|
| Men varför bry sig när oddsen är att han förlorar?! Då måste han betala de 1000kr samt merkostnaden för att ta sig dit, spendera tid där (ta ledigt) etc. Summa sumarum är risken stor att han får betala MER i slutändan om han driver det vidare... Hur smart är det?! | |
Buspelle |
Själv hade jag bitit i det sura äpplet och betalat. Dock utan att se glad ut. Man kan verkligen fundera över hur pass hårt man bör bestraffas för att sladda några varv runt en parkering. Hoppas polismannen är lika energisk när det är någon som drabbats av inbrott hemma, blivit misshandlad eller fått bilen vandaliserad. Intresset brukar tyvärr vara betydligt svalare då. |
Verdi |
Buspelle, Nog tror jag att han rapporterat en misshandel eller ett inbrott också... Löjligt att antyda nåt annat. |
|
Bestrid för helskotta! Vad är det för larv att säga att du är skyldig till att ha sladdat med bilen på en öde parkeringsplats? Jaha än sen då, vem fan har inte gjort det? Och varför anses det som olagligt överhuvudtaget? Tvärtom du tränar för att bli en bättre förare på vinterväglag och borde snarare få beröm och inte böter. Onödigt buller är det inte fråga om när det inte finns bostadsbebyggelse i närheten. Hade du kört med trasigt avgassystem och folk hade ringt och klagat så hade det vart en annan femma, men om bilen är felfri och trafikduglig är det bara trams från polismannens sida. |
|
Buspelle |
Verdi: Jo, jag skrev ju att jag hoppades att polismannen skulle vara lika energisk vid andra brott. Tyvärr är verkligheten den att om du har inbrott hemma eller din bil blir stulen eller vandaliserad så kommer inte ens polisen, utan du får själv ta dig till dem för att anmäla det inträffade. Det finns tyvärr många exempel på människor med synnerligen tråkiga erfarenhet till följd av bristande agerande från polisens sida. När det gäller trafikbrott förefaller man dock alltid vara mycket aktiv. |
|
Det är ju helt irrelevant att det är fler som sladdar runt på parkeringsplatser över hela Sverige, det gör det knappast mer uppskattat. "Fortkörning bahh, jag har kört för fort flera gånger, varför är det ens olagligt, tvärtom är det ju ett sätt att bli bättre förare i högre hastigheter" Bara för det finns möjlighet betyder inte att man skall, hur svårt kan det vara att förstå, bygg er egen parkering att sladda runt på. Ska man skilja på att sladda på vintern eller sommaren? Det är ju samma syfte att bli bättre förare! Här kan man se hur grejerna ska skötas, dagen efter så var alla där och hjälpte till att göra asfalten mindre svart eller?:P Länk Om man ändå skall diskutera skattepengar och inbrott osv. som togs upp tidigare i tråden, så redovisas det tydligt vilka resurser det krävdes i informationen till höger om videon. Det klart polisen kan omprioritera och åka på inbrott som skett men det hade tagit längre tid att ta sig därifrån än om det hade varit ute och rullat. Hade jag krockat och var i behov av polis så skulle jag inte viljat att det dröjde längre än vanligt pga. sladdning på en parkering, men då ändrar ju de flesta åsikt. Om det hade varit lagligt att sladda på parkering, oavsett om det är vinter eller sommar, skulle det innebära att folk skulle vilja testa sina gränser och bli skickligare. Då blir det ett faktum att folk kommer överskrida sina egna gränser, och olyckor kommer ske. Precis det som händer på bana, men då finns det ju en helt annan organisation och beredskap på olyckor. Det är bara inse att alla inte är Ken Block som tränar gymkhana Länk |
|
|
Självklart får man inte sladda runt om det är till fara för liv och egendom, man får inte störa, skräpa ner asfalten osv. Det finns många förbud i svensk lagstiftning. Men det står inte någonstans i lagboken "generellt förbud sladda på parkeringsplatser". Är det i träningssyfte och man sköter det snyggt är det ok. |
|
Verdi |
"Om man sköter det snyggt" är ju upp till polisen att bedöma, inte till var och en... |
|
"Träningssyfte" är inte heller något som skulle förmildra det hela. Något sådant begrepp finns inte lagtekniskt. ------- //Lövet |
|
Buspelle |
Problemet torde vara att ett medvetet sladdande på allmän väg alltid i lagens mening kan betraktas som vårdslöshet i trafik. Det betyder att det alltid kommer att finnas en möjlighet till lagförande oavsett hur oskyldigt det hela är. Det blir polismannens godtyckliga bedömning och lust att agera som avgör. Att det finns klara poänger med att folk i allmänhet kanske tränar sig på att få sladd och häva densamma inför en oförutsedd händelse tar lagen tyvärr ingen hänsyn till. Det bästa är nog att sladda på platser där polisen inte ser. |
|
Det står inte utryckligen i lagen att "träningskörning" är tillåten, men jag vet att det är det - annars skulle inte alla mc-lärare i Lund köra till en och samma parkeringsplats, sätta upp konerna och be eleverna dra på fullt mitt bland parkerade bilar varje arbetsdag hela sommarhalvåret. Det som står i lagen är att "onödig och störande körning" är förbjuden. Dvs att sladda runt enbart för nöjes skull är förbjudet, medan träningssyfte kan vara tillåten beroende på omständigheterna. Allt som inte är olagligt är lagligt. Enskilda gör sin bedömning (sunt förnuft kommer man långt med) och polisen gör sin. Sedan gör tingsrätten sin bedömning, och i slutändan är det högsta domstolen som bestämmer. Förhoppningsvis frågade civilpolisen Trek varför han sladdade runt och fick inget giltigt skäl till svar. Civilpolisen gjorde då bedömningen att körningen var onödig, alltså blev det bot på det. Men ärligt talat vet jag inte vad det står på boten som Trek fick, antingen var det väl en bot på onödig körning ELLER vårdslöshet i trafik, inte bägge samtidigt. |
|
|
Jo förresten, det är ju hänvisning till trafikförordningen i första inlägget... det handlar inte om vårdslöshet i trafik utan enbart "onödig och störande körning". |
|
|
Joel Olsson, "Det är ju helt irrelevant att det är fler som sladdar runt på parkeringsplatser över hela Sverige, det gör det knappast mer uppskattat." - Där håller jag inte med dig tvärtom tycker jag att det borde göra det mer acceptabelt än det idag tycks vara från polishåll. "Fortkörning bahh, jag har kört för fort flera gånger, varför är det ens olagligt, tvärtom är det ju ett sätt att bli bättre förare i högre hastigheter" - Det resonemanget köper jag fullt ut! Hastighetsgränser är onödiga på motorväg under sommarhalvåret är min mening. "Bara för det finns möjlighet betyder inte att man skall, hur svårt kan det vara att förstå, bygg er egen parkering att sladda runt på." - Finns det möjlighet så är det dumt att inte använda den möjligheten anser jag. Varför inte nyttja stora parkeringsplatser efter affärstid som annars stor tomma och outnyttjade? "Ska man skilja på att sladda på vintern eller sommaren? Det är ju samma syfte att bli bättre förare!" - Ja det tycker jag att man kan göra. På vintern är det mycket halkigare på vägarna än sommaren därför anser jag att det är viktigare att man tränar på halt underlag. Och sladda på torr asfalt sliter mer på både asfalt och bil dessutom väsnas det betydligt mer än på vintern därför är det mindre angeläget att öva på att häva sladdar sommartid. |
|
Verdi |
Jag tror han var ironisk med det där med fortkörningen... |
|
Så du menar ju fler som sladdar runt på parkeringar ju fler poliser borde ha överseende med det? Du tycker inte det är fel sätt att påverka lagstiftningen? Jag hade nog valt en annan taktik om jag ville påverka någon istället för att trotsa nuvarande lagstiftning. Vill man så gärna sladda så lägg krutet på rätt ställe eller ta den enkla vägen och kör på bana. Jag var helt ironisk med fortkörningen precis som Verdi sa. Men jag kanske har fel, en obegränsad hastighetsgräns kanske vore något? Trångsynt som jag är ser jag mest att det borde ske avsevärt mycket mer olyckor om det är fri hastighet. Kanske är samma idé där, desto fler som kör i 200+km/h ju snabbare förtår polis/politiker att det är bra med fri hastighet. Det är väl en bra idé med att utnyttja tomma parkeringsplatser på vinter efter stängningsdags, men då kanske man borde höra med företaget som äger den. Avslutningsvis säg att man öva häva en sladd, då får man ju ha några bra övningar och kanske spärra av endel av parkeringen, om man fått tillstånd, för att i alla fall få det att se seriöst ut. Spontan sladda efter man har handlat känns på något sätt rätt långt ifrån det, även om det är kul. Stor parkering och sladda så tänker jag bara på Länk |
|
Buspelle |
I Tyskland är det fri fart och man har obetydligt högre dödlighet på vägarna. Om man beaktar antalet invånare i förhållande till Sverige och den därav följande traikintensiteten, som inte kan jämföras med vår i något avseende, så borde slutsatsen bli att det är bättre med fri fart än de Svenska fartgränserna satta av skrivbordsbyråkrater som i de flesta fall antagligen inte ens har körkort utan cyklar till jobbet iförda sandaler, läderryggsäck och alfattasjal. |
Verdi |
Buspelle, Du kan inte jämföra på det sättet. Du kan ju för fan inte mena att det blir SÄKRARE med fri fart? Du tror inte det beror på vägstandard och en helt annan erfarenhet av hög fart? Jag har kört genom Tyskland två somrar i rad nu och slås framförallt av två saker. 1. Tyskarna är otroligt uppmärksamma och ödmjuka när de kör bil. Folk har uppsikt bakåt och släpper ut en i vänsterfil om man blinkar ordentligt först. 2. Tyskarna respekterar verkligen hastighetsgränser (när sådana finns) och trafikregler. Ofta kom det nån i 200+ när det var fri fart och man själv låg i 170. Sen när det blev hastighetsbegränsat kom man ifatt samma bil. Förmodligen beror detta på att de har stor erfarenhet av fri fart och kan hantera det. Det skulle aldrig fungera i Sverige med den attityd vi har i vår trafik. |
|
Trek : Tycker det är ett otroligt märkligt beteende av en polis som dessutom är ledig. Oavsett om ni gjorde rätt eller fel så tycker jag att hade polisen i fråga haft nåt vett i skallen hade han bara förklarat vad som gäller och sagt till er att inte göra om det här. Att skicka ut böterna senare tyder bara på att han är en småaktig människa. JAG hade ringt till polisens överordnade och frågat om detta är ett korrekt beteende. Sen hade jag låtit det ha sin gilla gång och inställt mig i tinget OM det skulle gå så långt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.