|
Sida 2 av 14
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan har vi fri bevisprövning i SE dvs rätten kan avgöra om polismannens vittnesmål utöver själva vittnesmålet kan anses vara även bevis. Det skall mycket till att få en polismans vittnesmål underkänt vilket också med ens är en dålig strategi i en ev. rättegång. Det är bättre att vända på det - dvs lägga kraft på om det var din bil han såg och inte den andra. Hur står det till med synen, hade du glasögon, fanns det gatuljus, vilken tid på dygnet, vilken färg ahde bilen osv osv. För då ifrågarsätter du inte trovärdigheten i hans vittnesmål (vilket rätten uppskattar) utan bara den möjligheten att han kan ha förväxlat bilar. Kan du visa att det var fler bilar på plats men att det bara var du som fick böter så skall det nog till om en åklagare tar det till rätten. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Sedan vid en rättegång så drar du till med att var det verkligen JAG som körde. En trick question kan vara att du frågar polismannen hur du hade klippt ditt hippa skägg, för det kommer du ihåg att du gjorde just den dagen, om han då försöker sig på att beskriva det så dräper du till med att du hade inget skägg den dagen och då kan man starkt bestrida om det verkligen var dig han såg och inte den andra bilen. Sedan finner jag det märkligt att du får böter i efterhand utan möjlighet att erkänna på plats. Har han inget ordningsföreläggande block med sig skall han i sådana lägen kalla på uniformerade kollegor. Det strider mot RPS författningssamling (vilket iofs inte är någon garanti att man får rätt för ändå) att inte bereda möjligheten till erkännande på plats - du vet "Allt du säger kan .........." dvs det är ett formellt fel. Det kan man ju också ha med i sin inlaga till åklagaren men det är bättre att spara på "krutet" och lägga upp en strategi om det går till rättegång. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
thom525. Om rättegången är på polismans fritid, så får polisen övertid för att åka in och vittna. Så man jä.. inte för det. |
|
|
Det är ju svårt att häva en sladd om man aldrig tränat på det. Jag skulle bestrida och hävda att det var inte alls "onödig" körning. Vi körde på en parkeringsplats mitt i centrala Lund, runt koner, gjorde bromsprov, krypkörning m.m. när jag övningskörde mc. Alltså på trafikskola, inte privat. Parkeringsplatser är utmärkta träningsområden! |
|
|
Tänker inte dra det till rättegång då jag varken har tid eller pengar att lägga så mycket krut på något jag ändå troligen kommer förlora. Tänkte mer om polismannen brutit mot någon av deras regler. I så fall skulle man kanske kunna få det ogiltigförklarat men att han ändå valde att skicka ut böter för att de flesta säkert bara betalar och undersöker inte om allt är som det ska. Frågan är om jag nu inte godkänner boten, då kommer det ju gå till en åklagare. Om åklagaren då bestämmer att det ska vidare till tingsrätten, får jag någon mer chans att erkänna då eller är detta min sista chans? |
|
Verdi |
Jag tror poliser har en skyldighet att rapportera brott de ser på sin fritid. Dessutom är du ju skyldig, så vad gnäller du över? Sladda runt i 5 minuter på en parkering kan tyckas vara oskyldigt, men det är uppenbarligen inte tillåtet. |
|
Det beror på syftet med sladdandet. Man får träna på parkeringsplatser, det vet jag eftersom jag själv har jag gjort massvis med gånger, med min trafikskolelärares goda minne (även om det då handlade om MC-körning och inte bil.) Däremot får man inte ägna sig åt "onödig körning". Det hela är alltså en bedömningsfråga från fall till fall. |
|
| Vad räknas som "onödig körning"? | |
|
Trek: Jag tror att du måste bestämma dig. Drar åklagaren ärendet vidare, så kan du nog inte ändra dig innan rättegång. Rättegången kostar inte dig någonting.. |
|
|
E60 om en Polis räknar fritid i att sitta i en rättegångslokal så är han konstigare än vad jag trodde . Får han lite mot hugg så kanske han släpper sitt yrke iaf på fritiden man kan vända bort huvudet lite Det gäller aldrig grova brott som inte iaf jag anser att sladda med bilen är så länge man håller till på parkeringar som ligger avskilt Men det är som sagt jag som tycker det Ha deT |
|
|
Självklart ska det bestridas! I värsta fall får du väl gå till tingsrätten och erkänna direkt och betala din tusing, men då har du ju iallafall försökt. Sånt här överförmynderi måste bekämpas! Den aktuella polismannen måste lära sig en läxa och ägna sig åt riktiga brott istället för löjliga petitesser. Man kan ju hoppas att hans chef får nys om dumheterna vid en eventuell rättegång och ger honom en örfil för det. Dessutom kommer det kosta "systemet" betydligt mer än 1000kr bara genom att en åklagare måste ägna arbetstid till att besluta i ärendet. Går det till domstol börjar det bli löjliga kostnader i förhållande till "brottet". Förr eller senare måste någon ekonom hos rättsväsendet sätta sig och räkna på alla onödiga kostnader och sätta stopp för dumheterna! |
|
|
Bestrid och se om åklagaren orkar gå med det till rättegång. Det kan ju faktiskt bli så att de väljer att lägga ner ärendet om du inte erkänner din skuld. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Risken är nog stor att du förlorar, som andra nämnt innan så väger polismannens ord tungt. Sen är det ju alltid var man ska dra gränsen för "små brott". Börjar man acceptera det ena så flyttas snart gränserna. Jag kan hålla med om att detta är en skitgrej men vi har ändå lagarna där av en anledning. Just att släppa skitsaker påverkar gemenemans förtroende för systemet. Jag tror det kommer dröja väldigt länge innan mål läggs ner pga av kostnad, rättsäkerhet är ändå något som prioriteras högt i samhället! Som sagt, du är ju skyldig inte mycket att snacka om (vilket du heller inte gör...). Du slösar ju inte bara rättsystemets resurser (som kan läggas på viktigare mål istället) utan även din fritid! |
|
|
The Stig: När det kostar sytemet mer pengar är det från dig och mig pengarna kommer!!!!!!! -Han är skyldig (erkänt själv) -Polisen har en skyldighet om han ser ett brott. Sluta slösa våra pengar och ta boten |
|
| Inget brott har sketts i juridisk mening om det inte kan bevisas i rättegång. Jag skulle dragit detta till vidare. Du har inget och förlora på det. | |
|
Om man anser att tid inte är något att förlora så... Ta det som en lärdom och gå vidare! |
|
| Kostar det ingenting att gå med det till rättegång? Jag trodde jag blev skyldig att betala rättegångskostnader om jag förlorar målet? | |
Dessutom har polismannen begått fel och som alla vet så blir inte två fel ett rätt. Klart att du skall bestrida det hela. Kommer inte att kosta dig ett nickel extra. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Bestrid detta nu. Det enda du behöver investera är lite tid. | |
|
Varför skulle du vilja gå vidare med en sådan sak? Du har ju uppenbarligen gjort det han säger, och även andra, tyckte han gjorde helt rätt Hade Elgiganten uppskattat att man sladdade på deras parkering så hade väl de uttalat sig om det. Vad för typ av upprättelse vill du ha? Att slippa betala 1000kr och känna sig nöjd med att polisen hade "fel" och man fick rätt mot systemet. Det kommer knappast göra sladdning på Elgigantens parkeringen mer tillåten, polisen där du bor lär väl inte sluta hålla koll på parkeringen?(tvärtom) Även om det inte kostar mycket med en rättegång så kommer det ju alltid innebära merkostnader, om du ska till tingsrätten ta ledigt från jobbet osv., pengarna skulle man kunna lägga på bensin istället. Du är ju bara dum om du åker dit och sladdar igen, lägg energin på att hitta en mer avlägsen parkering motsv. eller hör med Elgiganten om de tycker det är ok att sladda där. Så gjorde jag i alla fall när jag ville sladda på en parkering, få det skriftligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.