AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
23.006

Böter av civilpolis, bestrida?

Sida 14 av 14
Hej Anders S
Nej det behöver inte vara fängelse mot att köra mot rött om det inte inträffar nån olycka. I annat fall räcker böter och ibland indraget körkort.
Du tycks ha en smula svårt att se seriositeten i tilltaget bara , vilket jag möjligen överdriver( Om TS skulle meddela vilken parkering det gäller skulle vi kunna kolla det på Google maps eller nåt)
Jag har däremot sällan besökt en parkering som är så stor att det finns ett hörn på denna som skulle lämna utrymme för drifting(som kräver någorlunda hastighet) utan att äventyra säkerheten eller störa kunderna eller jaga bort potentiella sådana. Håller man sedan på i 5 minuter(inte bara några sladdar direkt) så ser jag gärna att sådana personer befrias från sitt körkort.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Ardbeg - då har du inte varit på center syd, nova lund eller svågertorp märker jag.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

ardebeg,
Varför jag inte tycker att det är moraliskt förkastligt har jag redan redovisat längre tillbaks i tråden. Länk
Hej Kävlingepågen och Henke Lexus

Ja de var väl inte speciellt stora parkeringar som lämnar utrymme för både affärsverksamhet samt idioter som leker drifting. Alltså vatten på min kvarn.
Henke Lexus: Jag tyckte du skrev var trams första gången jag läste det och tycker fotrfarande det.
Tänkte bara inflika med lite detaljer.

Så fort en polisman legitimerar sig som polis ÄR han i tjänst.
Han är till och med skyldig att ingripa om han ser ett brott där fängelse ingår i straffskalan.

Han får dessutom betalt om han åker på ev rättegång. Den som är där på sin fritid är den åtalade...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
När skall polis i Sverige bedömma att det begås ett brott som kan ge fängelse? Mord och ekonomisk brottslighet? Det är väl i stort sett det man kan få fängelse för i Sverige...

Kunde inte låta bli...

MVH Christofer
Eller så inser man att det är alla brott förutom:

Olaga Intrång/Olaga kvarstannade
Hemfridsbrott
Förargelseväckande beteende
Förolämpning
Förtal
Åverkan
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja enligt lagtexten. Jag menar, om än lite skämtsamt, i verkligheten...

MVH Christofer
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
I teorin så kan innehav av radarvarnare ge fängelse..
Det innebär att om du visar en polispolare din radarvarnare på fyllan är han skyldig att gripa dig.

Sug på den..

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att det finns fängelse i straffskalan för radarvarnare beror på att det måste vara det för att få genomsöka bilen. Man dömer aldrig till det.

-------
//Lövet
Daniel_73: vilket kapitel och paragraf i brottsbalken nämner "Förolämpning" resp. "Förtal" som brott?

Jag känner till punkter som "Falsk tillvitelse", "Olaga hot", "Falsk angivelse" och åtminstone Olaga hot kan ge fängelse upp till 6 månader (kap 4, §5 BB), men dina "brott" känner jag inte till.

Om "Förargelseväckande beteende" vore ett brott skulle väl alla p-vakter ligga illa till? :)
Jag hittade själv, "Grovt förtal" finns faktiskt, 5 kap, 1§ (Ärekränkning) och kan ge fängelse högst två år.

Om jag säger "Vilken ful radarvarnare du har!" - kan jag bli dömd för ärekränkning då?

Hört på kåken:

- Vad sitter du här för?
- Två månader för grov våldtäkt. Du då?
- Sex år för förargelseväckande radarvarnare!

:)
Lasse:

Brottsbalken, Andra avdelningen, femte kapitlet

Länk
Lasse: man räknar "bötesbrotten" när dom endast ger böter i normalgraden och inte "ringa" eller "Grovt".

Olaga intrång ger böter medan grovt olaga intrång ger fängelse.
Men ändå räknar man olaga intrång till bötesbrotten.

För den som vill fördjupa sig i detta rekommenderas ett besök på www.vaktare.nu
Tack Daniel,

men "Förolämpning" hittas väl inte i brottsbalken? :)
Lasse: jodå, samma ställe.

Brottsbalken, Andra avdelningen, femte kapitlet

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.
Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.