|
Sida 13 av 14
|
|
|---|---|
|
:) Råder det någon tvekan att vi har olika uppfattningar menar du? |
|
| Ja fick det intrycket ett tag... :) | |
|
Hovrätten säger att det är OK att sladda på vägen som om det vore en buskörning! "Även om de konstaterar att körsättet har varit olämpligt, så var det inte trafikfarligt enligt trafikbrottslagen. Sikten var fri, och inga andra trafikanter fanns på vägen under större delen av färden." Länk |
|
|
Hade dom åtalat killarna i artikeln för onödig och störande körning istället för vårdslöshet i trafik hade domen varit mer relevant. TS fick ju bot på onödig och störande körning, inte vårdslöshet i trafik. Äpplen och päron osv. |
|
|
Jag gissar att regeln om onödig och störande körning egentligen är tänkt att hantera saker som ex. raggare och liknande, men egentligen inte för dessa "halkövningar" som ts hållit på med. Nog om detta.. TS får ju accepter eller bestrida och gärna hålla oss updaterade. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag väntar fortfarande på vad bör och skall betyder enligt SAOL så vi kan avsluta det också. Sedan Mixtus. Jag är inte anonym utan jag heter det jag heter och jag bor där jag bor. Håller med om sakfrågan men i min värld följer trovärdigheten med ärligheten. Man kan faktisk vara in persona även på internet. Kom även ihåg vad jag skrev förut att man skall passa sig för att uttala sig om det man inte vet ngt om. (Mea) culpa och dolus hör knappast hemma här. Det är inte straffrätt vi diskuterar - bra försök dock men det är du igen :) Nä Keiser! Du får allt sätta dig ned och verkligen fundera över vad KP menar med fruktsallad. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Keiser! Glömde :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Buspelle |
Upplysningsvis - för bägge parters kännedom - kan sägas att ett "bör" i lagtext i princip innebär ett "skall", men med utrymme för att i särskilda fall kunna göra en avvikande bedömning. Detta enligt juridisk expertis. Bägge parter kan således anses ha lite rätt och lite fel. |
|
Buspelle: Du är inne på rätt spår, även om det i förevarande fall handlar om en föreskrift och inte en lag. Med "bör" menas, precis som jag tror att du är inne på, att ett visst agerande är eftersträvansvärt - det fungerar som en slags huvudregel. Avviker man från huvudregeln måste man kunna motivera sitt avsteg. Hade det däremot stått "skall" så måste det gå till på ett visst sätt. |
|
|
KP: Du skriver att du fortfarande väntar på vad "bör" och "skall" betyder enligt SAOL. Jag antar att du med SAOL menar Svenska Akademiens ordlista. Om det stämmer så har du missförstått syftet med ordlistan. Precis som följer av namnet så är den tänkt att fungera som en rättstavningsordlista. Det framgår klart och tydligt att det inte är en definitionsordbok. Polismannens agerande är precis som tidigare utan anmärkning, baserat på de förutsättningar som har framkommit. |
|
| KP: kan inte du helt enkelt förklara det. Eller berätta varför du tom säger emot dig själv?! För mig är det uppenbart och tydligare erkännande kommer jag inte få än dina egna (motsägande) ord, nöjer mig villigt med det. Ett råd är att försöka hålla koll på vad man själv skriver... :) | |
|
Jag skriver detta: polismannen ifråga gjorde fel det kan ingen bestrida. Inte med juridik eller retorik går det att försvara ett dylikt beteende från en lagens man, inte då, inte nu, aldrig |
|
|
Det hade varit okej att sladda, OM och endast OM han haft bästa däcken fram tycker jag! Då hade han ju kört säkert, och om han dessutom haft dimljusen tända i kombination med halvljuset så underlättade han även för att andra trafikanter att se honom. OM dessa kriterier uppfyllts borde han iunte fått böter, utan istället blivit ålagd att få tillbaks 500 kr på skatten! ;) :) |
|
|
Hej Henke Lexus. Huruvida polismannen gjorde rätt rent formellt låter jag vara osagt för det vet jag inte, men rent moraliskt så var det tveklöst helt rätt. Kävlingepågen: Här är en liten länk som bland annat innehåller en lite historia om när en svensk jurist besöker Finland där de har lite svårt att skilja skall från bör Länk |
|
Nå Mixtus. vad står det då? Skall det vara så svårt för dig att klämma fram det. Skit i SAOL då - tag vad du vill men snälla lägg fram vad det betyder. Keiser! Svar kommer när Mixtus har lagt ut vad bör och skall betyder (egentligen). Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
För det kan ju vara som så att jag faktiskt har en poäng med det hela - hua eller fy för sören om det vore så. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
ardbeg, Jag delar inte din åsikt, jag tycker att polisen ifråga gjorde fel moraliskt sett. ______ Fri fart på Sveriges motorvägar. Släpp koldioxiden fri. |
|
|
Lasse-SL500 - Roligaste inlägget på länge! Tack för den! *lol* Personligen vill jag gärna se utrustningslistan på bilen som det sladdades med också! Men även om bilne var mappad eller chippad samt om den köpts på en rolig blocket annons eller inte! *lol* //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Hej Henke Lexus. Hur motiverar du att det var fel av polisen moraliskt sett? Av egen erfarenhet(varit ung själv) vet jag ju att en tillsägelese i efterhand skulle givit nära på noll i förebygannde syfte medans en böter är nära på 100%. Därmed vettigt ur säkerhetssynpunkt. Att själva gärningen är förkastlig råder det ju inga som helst tvivel om enligt erkännadet av TS i första posten. Ägnar man sig åt drifting på en parkering där affärena är öppna förtjänar man inte bara böter utan även indraget körkort. |
|
|
"Körde och handlade med några kompisar för ett tag sedan och då det snöade rejält blev det lite drifting längst bort på parkeringen. (Är en rejält stor parkering a la elgiganten och detta skedde långt bort från alla parkerade bilar). " = indraget körkort? Nästan fängelse på att köra mot rött ljus då nästan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.