|
Sida 10 av 14
|
|
|---|---|
|
Jag har inte sett något som styrker att polismannen gjort fel, bara ditt påstående. Visa det innan det blir fakta. Sen finns det mer eller mindre allvarliga fel, är rekommendationen att skriva med blå penna istället för röd så tycker jag inte det är särskilt allvarligt, tvingas han däremot skriva under ett erkännande är det ytterst allvarligt. Sladdar man på en parkering där folk och bilar vistas så är det olämpligt. Det kan utsätta medmänniskor för fara, olust och/eller ekonomiskt lidande. Det kan också göra att parkeringen inte används för det den är avsedd att användas. Jag kan hålla med om att det är allvarligare om en polis gör fel, hade han sladdat på samma ställe med polisbilen tex... Håller i övrigt med punkt 2 och där gör polismannen sin bedömning och agerar. För mig räcker det då han var där och gjorde en bedömning medans jag inte var där (har alltså inget på fötterna för att jag ska ifrågasätta hans agerande). Jag har fått uppfattningen att alla inte håller med din punkt 1, dock är vi överens där. :) Punkt 3 har jag kommenterat ovan. |
|
|
" För mig ligger förnuftet och rimlighet närmast och där går en ledig polismans vilja att i alla lägen ge ut felaktiga böter fetbort men däremot skall ha ha cred för att han reagerade men det borde ha skett i egenskap av medborgare och inget annat. Det är aldrig bra när polisen begår olagliga handlingar." Instämmer, igen. |
|
|
Ingenting styrker att polismannen agerat olagligt. TS har inte svarat sedan sida 1, antagligen för att hela historien inte styrker hans story. ------- //Lövet |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ett i det här fallet sk "Kontorsföreläggande" är direkt felaktigt. Om Ni inte vill grotta ned Er hos RPS så börja hos polisen.se och sök efter kontorsföreläggande. För Er som ändock vill grotta ned har jag gjort en liten "resume" nedan från RPS FAP261-1 Nu när det är "bevisat" att han gör fel så tänkte jag vara riktigt retoriskt elak med dig Kaiser. Tycker du att det är helt rätt och redigt att en ledig polisman bryter mot reglerna för att "sätta" dit en driftande ungdom eller anser du att det är mer rätt att han bara kunde ha nöjt sig med en tillsägelse? Svara på den du så kommer det mera :) 1. Allmänna råd En polis bör på grundval av gjorda iakttagelser, den misstänktes berättelse och övriga omständigheter bedöma om det finns förutsättningar att utfärda föreläggande av ordningsbot. 2. Innan föreläggandet överlämnas till den misstänkte för godkännande, bör polisen läsa upp föreläggandets innehåll och beskriva innebörden av ett godkänt föreläggande. Polisen bör även informera den misstänkte, i det fall denne är körkortsinnehavare, om att brottet kan komma att innebära en belastning på körkortsinnehavet. 3. Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas, får den misstänkte medges rådrum. Ett skäl att medge rådrum kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan godkännande lämnas. Tiden för godkännande bör bestämmas till åtta dagar. 4. Allmänna råd Kontorsföreläggande bör användas om 1. det före utfärdandet behöver göras ytterligare kontroll av den misstänktes identitet, 2. polisen vill kontrollera giltigheten i en viss bestämmelse och detta inte går att göra omedelbart på platsen eller polisen vill rådgöra med sin förman, 3. den misstänkte är upprörd eller skadad direkt efter en händelse, t.ex. efter en trafikolycka, eller 4. den misstänkte är märkbart påverkad av alkohol eller av andra droger vid gärningstillfället. Även i andra fall än de uppräknade kan det vara lämpligt eller nödvändigt att använda kontorsföreläggande. Före utfärdandet bör den misstänkte underrättas om vad ett kontorsföreläggande innebär och hur man godkänner detta. Osv osv Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
3. Huvudregeln är att ett föreläggande av ordningsbot omedelbart skall godkännas och undertecknas av den misstänkte. Om den misstänkte begär rådrum eller är tveksam i sin inställning till att godkänna, men polisen ändå finner det sannolikt att föreläggandet kommer att godkännas, får den misstänkte medges rådrum. Ett skäl att medge rådrum kan vara att den misstänkte vill inhämta råd från en advokat innan godkännande lämnas. Tiden för godkännande bör bestämmas till åtta dagar. Skrev TS under? |
|
| Hehe var så retoriskt elak du vill. :) Dock ser jag ingenstans att polismannen brutit mot reglerna i det du skrivit. Det står upprepade gånger "bör" vilket ju naturligtvis inte är det samma som "skall" och således har han kanske itne följt rekommendationerna men inte heller begått något fel. (Tyvärr krånglar webläsaren på pdf:er men ska syna det närmare senare.) Man kan tom fylla i vissa uppgifter felaktigt och ändå få den misstänkte dömd, detta är alltså inte grund för att ogilla förteelsen. Så nej, det är inte bevisat att polismannen gjort något fel! :) | |
|
Keiser, Du har fel, det är inte helt fritt att tolka "bör", det förstår du säkert. Uttrycket BÖR är detsamma som SKALL, såvida det inte finns skäl för något annat eller om något förhindrar att man kan följa dom riktlinjer som finns. Så dina argument för att han inte begått något fel håller förstås inte, så enkelt är det inte. |
|
|
Nej, TS påstår att han inte skrivit på något. |
|
|
Exakt vad som krävs eller inte vet nog varken du eller jag men som nämnts tidigare så räcker inte detta till att få ett åtal ogillat. Förmodar att det är punkt 3 som syftas på?! Vad är problemet? Att han (ev) inte fått skriva på direkt eller att det tagit mer än 8 dagar att få boten? Lycka till att vinna med den argumenteringen i en domstol! Återigen, han har begått ett fel, fått en bot och tycks ha accepterat detta. lagen ger polismannen rätt i sitt agerande och ingenting som framförts här kommer ge ett annat utslag i domstol! Bara att betala och se till att ha bättre omdöme nästa gång! |
|
|
Betala och se glad ut, ja det är ju också en inställning.. Att TS "har syndat" berättigar inte ett till fel, inte i min värld. En fråga Keiser, Om du blev stoppad av en bakomvarande bil som visar sig vara en polis i sin privata bil och kan konstatera att du körde för fort, och du vet om att du körde för fort. Du vet tom själv exakt eftersom du hade farthållarn på. Skulle du: A, betala böterna du fick och se glad ut.. B, överklaga böterna eftersom du är 99% säker på att du vinner. Anledningen är att hastighetsövervakning inte bör göras i en bil som saknar riktigt mätutrustning. (Finns poliser som försökt sig på just det konststycket..) Av ren nyfikenhet alltså, hur skulle du ställa dig till det? |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det är rätt Anders. Bör = skall i RPS värld. Jag lyckades t.o.m att få det på papper i samband med en av mina fortkörningar. Jo Keiser. Det är bevisat att han har begått ett formellt fel. Däremot är det inte bevisat (och tolkat) som att det inte kunde vara rätt i en domstol. Det är en milsvid skilnad juridiskt sett. Du måste skilja på äpplen och päron Jag lovar att åklagaren hade lagt ned det hela om det hade gått så långt då "rimlighet och förnuft" gällande lediga poliser tas som oftast till sin spets dvs hellre fria än fälla. Det av tre orsaker - 1) Spara resurser, 2) Inte riskera en internutredning som teoretiskt kan innebära straff för polismannen och 3) Badwill för polis- och åklagare. Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
KP: Ser fortfarande inte vad du hakar upp dig på, att han inte fick skriva på? Enda som kan klargöra det är om det går till domstol så vi får väl vänta och se. Jag hävdar bestämt att det inte kommer räcka för att ogilla åtalet men som sagt längre än så kommer vi inte. AndersS: Jag förstår inte vad ditt exempel har med denna fråga att göra. Bevisläget är inte detsamma för alla brott så visst kan vi diskutera andra saker men då får vi nog starta en ny tråd. |
|
Jag utgår, med tanke på Keisers visade höga och fasta moral, att han givetvis sätter sig ned och loggar in på internetbanken flera gånger om dagen. För det kan ju inte vara som så att han är den enda i hela SE som inte glömmer att blinka vid sväng, alltid stannar för fotgängare, aldrig kör för fort, tillämpar slavisk växelverkan, osv osv. :) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Exemplet har med frågan att göra i två hänseenden. 1, Ska man ta sina böter trots att polisen har begått fel, eller om det är ytterst tveksamt agerat. 2, Är det lämpligt att poliser under sin lediga tid tar varje tillfälle att bötfälla det dom kan. Men jag förstod att du inte skulle svara eftersom du vägrar gå ifrån din inställning i tråden. Och ditt naturliga svar skulle då avvika från den, förmodar jag. |
|
|
Nu har väl det knappast med det vi diskuterade att göra (varför försvinner ni från ämnet med diverse exempel hela tiden?)?! En utsvävare ändå; jag har aldrig påstått att jag inte gör fel. Däremot håller jag inte på att tjafsa av princip för att ta upp tid i domstolar (som du påpekade tidigare bör de ägna sig åt vikitigare saker). Gör jag fel och åker dit så står jag för det, inte konstigare än så. Ska vi gå in på statisktiken så har jag bara varit inne på internetbanken (i bildlig mening då detta inte fanns vid tillfället) av den anledningen en gång genom åren. Dock tror jag inte att jag är så unik men jag kanske har fel? :) |
|
| AndersS: jag svarar inte på frågan för den har inte med detta att göra, ingen annan anledning. Situationerna är inte jämförbara helt enkelt, svårare än så är det inte. Och istället för att försöka hitta ett motsvarande exempel är det enklare att direkt diskutera denna händelse istället, ser du logiken?! | |
|
Men kom igen nu Keiser, jag försvinner inte från ämnet. Det är du som inte svarar på mitt exempel, som HAR med ämnet att göra. A eller B, det räcker att svara så.. |
|
|
Logiken för dig är att du inte KAN svara eftersom du håller en ställning i diskussionen som du inte kan stå för. |
|
Keiser. Det jag hänger upp mig (sista gången nu) är att en polisman som trots att han är ledig väljer att mot bättre vetande om konsekvenser göra det han gör. För gemene man är det självklart att man väger insats mot konsekvens. Det gäller alla oavsett situation eller ställning. Skulle det nu visa sig att killen sladdar runt bland bilar och folk en lördag kl 14.00 hamnar allt i ett helt annat läge men med de förutsättningar vi nu har, längst bort på en parkering långt ifrån andra bilar, så har polisen i mina ögon (utöver det formella felet) begått en väldigt onödig handling. Det han har gjort är ju inte ens försvarbart sett ur ett rent vuxet och medborgligt perspektiv. Att då i maktposition visa penislängd utöver det rent barnsliga beteendet är för mig en gåta. Stödjer man och rentav försvarar polismannens beteende utgår jag då som sagt ifrån att även de anmäler sig själva när det bryter mot en regel/lag. Så den naturliga fråna somvi alla andra väntar med spänning svar på är hur många ggr har du gått in till polisen Keiser - för jag utgår ifrån att du har, dvs kört i 91 på 90 väg, inte blinkat alla ggr . Skulle du påstå motsatsen kommer jag påstå att du är en hycklare, utan att göra det personligt. För sådana utopiska människor finns det inte på vår jord ;) Mvh, Thomas E "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
KP: du får tycka precis vad du vill (om mig) och slutsatserna du drar är om hur jag borde agera är (återigen) fel. Detta börjar balla ur och om jag ska spinna vidare på samma sätt som görs nu på slutet så får jag dra slutsatsen att argumenten börjar tryta så ni försöker vända fokus någon annastans... Är ni väldigt intresserade av mig så kan jag berätta min livshistoria över pm! Du säger själv att vi vet lite om förutsättningarna. Du utgår däremot att polismannen gör fel i sin bedömning (hur långt är långt? Är det tillräckligt långt bort för att det inte ska vara läge att ingripa? Nej säger polismannen, jo säger du UTAN att egentligen ha en aning!!) - där har du det stora problemet/felet! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.