AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
23.005

Böter av civilpolis, bestrida?

Sida 1 av 14
Tr
6
Trek
525i -01
Körde och handlade med några kompisar för ett tag sedan och då det snöade rejält blev det lite drifting längst bort på parkeringen. (Är en rejält stor parkering a la elgiganten och detta skedde långt bort från alla parkerade bilar). När vi parkerat kommer en civilpolis fram (visar polisleg) och säger att han inte är i tjänst men att han måste skicka ut böter för detta. Trodde bara han ville skrämmas lite och har inte tänkt mer på det tills nu när böter på 1000kr dimper ner med hänvisande till 4 kap. 8 §.

Frågan är om man kan bestrida detta på något sätt? Han var ej i tjänst, han var ensam och det var inte bara min bil som sladdade runt.
Om man nu skulle bestrida vad händer då?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Varför skulle du bestrida, du säger ju att du sladdade runt själv?

Mats
BMW CS #5847
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Klart att du kan bestrida, men om det hjälper vet jag inte..
Bestrider du böterna så blir det upp till åklagaren att besluta om han ska lägga ner åtalet, eller driva det till rättegång. Utgången av en rättegång bör väl inte bli så mycket dyrare, men det är ju ganska mycket klödd.
Ska du ha en chans att vinna, så bör du nog ha minst ett vittne som såg att det var dina kompisar som sladdade, och inte du...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du skrivit på något? I så fall har du redan erkänt och det blir svårt att dra tillbaka det.

Att flera personer gjort ett brott innebär inte på något sätt att du slipper ansvar bara för att andra klarade sig.

Är paragrafen från Vägtrafikförordningen?

8 § Med ett motordrivet fordon får onödig och störande körning inte äga rum vid bostadsbebyggelse. Föraren av ett sådant fordon skall i övrigt anpassa färdväg, hastighet och färdsätt så att andra inte störs i onödan.

I så fall kan man ju kanske invända att det inte var ett bostadsområde utan en övergiven parkering. (Om det stämmer?)

Även en polis som inte är i tjänst har full befogenhet att bötfälla.

-------
//Lövet
Tr
6
Trek
525i -01
t80196: Jag tycker det var ganska löjligt att fälla någon för detta då det var längst bort på en parkering. Inte i en rondell i stan. Därför jag undrade om polisen kan ha struntat i sina regler bara för han tyckte det var kul att bötfälla någon. Tex så anser jag inte att det är "bostadsbebyggelse" då närmaste bostadshus säkert ligger minst 500m bort. Men affärer kanske också räknas som bostadsbebyggelse?

Tänker inte ta det till rättegång utan hoppades snarare att en polis utanför tjänst inte fick bötfälla någon eller att han måste ha en partner med sig eller något liknande. Isf skulle man ju kunnat bestrida men så verkar ju då inte fallet vara här.

Menade inte att det skulle vara rättfärdigt för att andra också gjorde det utan snarare att han kan ha blandat ihop bilarna. Men det är kanske lite långsökt.

Och jag skrev har inte skrivit på något än.
Du får nog ta kontakt med en trafikjurist för att få ett svar på detta. I vilket fall som helst behöver väl civilpolisen ha någon form utav bevis som kan styrka honom. Skulle han inte behöva några klara bevis, går det att fälla folk för påhittade saker med liknande genomförande.

Är det en ordningsbot eller strafföreläggande du fått?
Tr
6
Trek
525i -01
Chris87: Var precis så jag också tänkte...

Det är en ordningsbot. Vad är skillnaden?
Ordningsbot utfärdas utav polisen och ett strafförläggande utav en åklagare.

Kan du inte kontakta polismyndigheten där du bor och fråga varför du fått ordningsboten? De måste ju ha bevis. En civilpolis som sett något på sin fritid kan knappast skriva ut en ordningsbot. Hela scenariot låter helt absurt.

Kontakta en jurist/advokat. Det hade jag gjort.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Bestrid det så får Polisen åka på en rättegång också den måste han som vittne gå på men inte du (även på sin fritid) som han iaf tror att han är född till Polis så får han ju som han vill jobba lite till på sin fritid
Vinsten med det är att du jä... lite tillbaka du kommer garanterat inte att vinna men men

Ha deT
Bara att bestrida, är han inte i tjänst har han inget att komma med förutom en liten lapp. Har du dock dkrivit på är du körd.
Folk har blivit tagna med laser av poliser som inte är i tjänst o dom böterna räckte inte långt kan jag säga.

Mvh

Mvh
Henke
Har man inte skrivit på något och får en ordningsbot hemskickad utan något som helst bevis. Ska det vara tillåtet?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bara så att ni vet det så väger en polismans vittnesmål otroligt tungt i en rättegång - oavsett om han var i tjänst eller inte.

Vid en rättegång räknas hans vittnesmål sannolikt som bevis såvida du inte på ett trovärdigt sätt kan bevisa att du inte var där.

-------
//Lövet
Så med andra ord är man körd om en polis känner för att dela ut böter även om man skulle vara oskyldig?
I bland undrar man vad för samhälle vi lever i...
Det är ju som om jag får böter för vårdslös körning, fast jag legat ensam hemma i soffan och sett på tv. Då har jag ju inget bevis mer än mitt ord.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom det är extremt sällsynt att polisen delar ut böter för skojs skull så - ja.

Men om du är oskyldig så kan du ju bevisa att du var någon annanstans. Av de som påstår sig vara oskyldiga på diverse forum skulle jag tro att kanske 1% är det i verkligheten. Resten berättar bara halva sanningen - om ens det.

-------
//Lövet
Japp, polisens vittnesmål väger offtast in mer. Men i sånna här "ärenden" kommer dom troligtvis inte göra det.

Mvh
Henke
Chris87: Hur menar du med dina liknelser ovan? Här har vi en kille som har gjort nåt galet, och vet med sig detta, berättar om det osv. Varför inte stå för sitt fel och ta böterna som en man?
Man chansar ibland och gör nåt dumt, det gör vi alla, åker man dit så får man ta detta, så enkelt är det eller hur? Det tycker jag är ett rätt normalt samhälle, helt OK att leva i eller?

FP
Jag säger inte att det han gjort är rätt.
Är bara lite fundersam kring förfarandet att en polis bara kan skicka hem en ordningsbot i efterhand. Visst finns det poliser som är reko, men samtidigt finns det även riktiga rötägg till poliser ute på vägarna. Vilket skulle kunna leda till felaktiga böter som man inte kommer undan.
Whoops kan man få böter av att sladda lite på en parkering, låter helt löjligt!? Framförallt otroligt löjligt av polismannen att bötfälla. Var antagligen bara sur över att polisen kör framhjulsdrivna SAAB/Volvo...
Buspelle
Utan tvekan medger lagstiftningen att en polisman utfärdar böter på det sätt som beskrivs. Jag skulle dock vilja påstå att förfarandet är ganska ovanligt. Helt klart är också att vid en eventuell rättegång kommer polismannens vittnesmål att väga tungt. Dock inte så tungt att det inte går att försvara sig om man har sakliga skäl.

Frågan är möjligen vad det är polismannen utfärdra böter för. Trådskaparen benämner det "lite drifting". Att få sladd på bilen är ju inte förbjudet och att kanske få sladd flera gånger på en snöig parkeringsplats är nog inget man skulle dömas för i en rättegång. Trådskaparen nämner även att "inte bara min sladdade runt" och då kan man konstatera att köra "rallycross" på en icke avlyst parkeringsplats är nog något som skulle kunna utlösa ett bötfällande och likaså något som en domstol skulle betrakta som tillräckligt allvarligt för en fällande dom.

Tr
6
Trek
525i -01
Tack för all input. Blir nog tyvärr bara att betala och se glad ut.

Driftingen pågick säkert 5min så svårt att säga att det bara var en liten sladd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.