AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
9.763

Var 3000 kr rätt pris för att byta tröskel på Honda Civic?

Er
155
Erkan
318is 94
hej fixade bilen på en bilverkstad. De skulle byta tröskel vänster sida på min bil en honda civic år mod 91.
Först sa de att det skulle kosta 1600 kr när jag ska hämta bilen säger de 3000 kr.
vad kan det kosta att byta tröskel själva tröskeln kostar 450.
Känns som om man blivit lurad!!
När det gäller rostlagning så vet man inte vad som väntar?
När Du skall svetsa behöver Du frisk plåt att fästa vid och det innebär att skadan kan bli större än vad som syns vid första anblicken.
Tröskeln har fästpunkter fram,bak-innerskärm samt takstolpar,dörrstolpar etc.
Innåt är det tillslut golvet som avgör om Du slutar mot andra sidan eller ej ;)
Tror inte verkstaden blåst Dej angående detta jobb,men vill Du veta mer så ta bilen på en bil-lyft och inspektera jobbet hur mycket som gjort och hur det ser ut allmänt med rostskyddsbehandlingen efter jobbet?
Skulle någon vilja att jag bytte deras tröskellåda på en äldre bil så känns 3000 ganska billigt när man inte vet hur mycket jobb det behövs,och jag har svetsat rost en hel del i mina dagar så det är inget man längtar efter mera.
Er
155
Erkan
318is 94
Okej tack det känns lite bättre nu när du säger det. största anledningen var när han från början sa 1600 och sedan 3000 det gjorde mig mistänksam. tack
Confirmerar att det kan vara rejält rosigt.

Det är när man börjar kapa bort för att komma åt friskt plåt som man hittar mer.

Och svetsjobb är ett hundgöra.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Svets jobb är ingen exakt vetenskap men nog tycker man har han sagt ett pris så skall det gälla vanligt folk har ingen aning om vad det kostar eller vilket jobb det är
Och vet man inte vad det kostar så kan man ju ta det dyraste så blir det kanske billigare när kunden hämtar bilen och blir glad i stället.
Oftast är det mer än det lilla som syns

Ha deT
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
thom525: Håller med dig. Men de flesta verkstäder jobbar så att man ger ett pris i underkant för att få jobbet och sedan lägger på priset.

Erkan: Har han gett dig ett pris på 1600:- så skall det priset gälla, muntligt avtal gäller. Kan inte han ge korrekt pris så är inte det ditt fel. Såvida han inte informerade dig om att det kunde bli dyrare än 1600:- vill säga..?

MVH Christofer
Svetsjobb är ingen vetenskap nej det är ett hantverk.
Och det tar tid.
Vem som helst kan fulsvetsa en tröskel, men att göra det bra är en annan sak.

När det gäller ost så var berred på att det kan bli dyrare, ju mer man knackar ju mer rost hittar man.
felet de gjorde var att de ringde inte dig och talade om att det skulle bli dyrare.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Om man fått ett pris så måste väl verkstaden meddela om priset ökar med mer än 10% av det priset man fått.. Detta enl. lag har jag för mig

Du skulle max betalat 10% mer än de 1600kr dvs 1760kr, verkstaden har gjort fel som inte kontaktat dig. Du ska godkänna en så pass hög prisökning innan jobbet slutförs.
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
1600 kronor för att byta en tröskellåda är är väldigt optimistiskt räknat.
Alla förstärkningar inne i tröskellådan är i regel också upprostade och
dom får man oftast tillverka själv. Där är minst 4 timmars jobb.
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur krångligt det än må vara att byta en tröskel är oväsäntligt. Har trådskaparen fått ett pris på 1600:- utan förbehåll så skall det gälla.

Det intressanta är om trådskaparen fått ett pris UTAN förbehåll..?

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.