AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.106

The partikelfilter-story, continued

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nu har jag forskat vidare i det här med partikelfilter. Jag var ju fundersam i en annan tråd (Länk angående serviceindikeringen i min "nya" 330d som gått 18.500 mil. Partikelfiltret skall enligt datorn servas om 19.000 mil och det är aldrig bytt.

Efter kontakt med en kille på BMW service så är det inte svårare än att bilen har gått långa sträckor, exempelvis som pendlarbil. Då regenererar filtret på avsett vis och det är fullt normalt att filtret inte behöver bytas.

Min fråga till er andra som kör diesel:

Hur långt har era bilar gått?
Hur är de körda? Långa, korta sträckor? Mycket lite i stan?
Vad säger er serviceindikation om när det är dags att byta?

Jag tycker nästan att detta verkar för bra för att vara sant, och då brukar det ju vara det... =)
UK
48
UK-King
120d -07
Jag har en 120d med sportavgassystem - det gör att jag hör väldigt tydligt när bilen går i regenereringsläge. Detta brukar ske med intervall av ca 700-800km, då är det 50% motorväg och 50% små/stadskörning. I mellandagarna körde vi upp till fjällen - 2.200km 90 km/h-körning. Jag hade förväntat mig att intervallen skulle öka då, men det spelade ingen roll, regenereringen gick in som vanligt efter 700-800km. På vägen hem körde jag de sista 100km i 150km/h (skulle hinna till nyårsfesten) och förväntade mig att regenereringen skulle gå igång igen efter 700-800km, men den kom 300km senare då. Läste i en annan tråd att om man håller "tysklandstempo" med bilen så blir det högre avgastemperaturer som gör att partikelfiltret bränner bort en del partiklar mellan regenereringar och på så sätt förlänger intervallet. Annars är det när mottrycket innan partikelfiltret överstiger 750 mPa som regenerering triggas.

För att svara på din sista fråga - jag tror bilen felmeddelar när det är dags att byta.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag vet inte hur det är på 1-serien men på E9x så ingår partikelfiltret som en del i serviceprogrammet, man får alltså en uppskattning i km på hur länge filtret har kvar. Det kanske är som du säger att datorn räknar ut när filtret kvarvarande livslängd utifrån mottrycket.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nya bud: Bad en vän som var inne och servade sin bil idag höra sig för angående partikelfilter. Den tekniker han pratade med hade ALDRIG hört talas om någon diesel som klarat sig speciellt mycket längre än 20.000 mil utan att serviceindikationen för filtret tänts i datorn. När min polare berättade om min bil så fanns det enligt teknikern bara en enda möjlighet: Serviceindikatorn har blivit nollställd/återställd. Om filtret är bytt eller inte kunde han givetvis inte svara på.
Martin E
När partikelfiltret blir för fullt i form av ett ökat tryck som signalerar till ECU att "bränna" upp det överfyllda filtret.
Detta görs när bilen är avstängd och hörs ganska tydligt strax efter man stängt av motorn.
Denna regenerations process skapas av en dieselbrännare och görs regelbundet efter ca 10 timmar i bilen.

Så har jag hört att det funkar.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Finns det någon anledninga att lägga tusentals kronor på att byta filtret om bilen går bra och avgasvärdena är bra?

MVH Christofer
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Min taxi har idag rullat 33000 mil och på den har vi aldrig behövt byta partikelfiltret. Volvo iofs - men fortfarande partikelfilter.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
crille82: Troligen finns det inte det. Styrsystemet varnar ju när mottrycket blir för högt. Samtidigt vill man ju inte skippa en service som bilen ska ha.

NiKeMaN: Det borde var ungefär samma på Volvo som BMW, borde inte spela bågon roll. Men har Volvo med filtret i sitt serviceprogram? Det vill säga står det med i serviceboken som en komponent som skall bytas ut?
UK
48
UK-King
120d -07
Martin E: Regenereringen sker inte när bilen är avstängd, kikar man t ex i instruktionsboken i min 120d så står det en ordagrann beskrivning om hur processen fungerar - mottorstyrningen fetar på bränsleblandningen för att höja avgastemepraturen, detta göra att bilen kan går lite såsigt på låga varv under själva regenereringen, på min förra 535d kompenserades detta med att automatlådan tillät högre varv innan uppväxling och att den inte ville lägga i högsta växeln, trodde det var fel på bilen innan jag fick förklarat att det hade med regenereringen att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.