AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.722

Saab logga vs bmw logga

Sida 2 av 2
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan absolut förstå hur Folke resonerar.

Som han skriver, börja utifrån på loggan.

1. ljus tunn rand (vit/silver)
2. mörk bredare rand (svart/marinblå)
3. vit text , versaler i en båge i det mörka fältet
4. ljus tunn rand (vit/silver)
5. blå/vit grafik i mitten

Visst ser man skillnader och tar knappast fel men likheterna finns där i mina ögon.

Men skulle man missta sig på loggan inser man nog sitt misstag när man sätter sig bakom ratten ;)
Jag har aldrig påstått att Geely ens försökt kopiera, bara för fram att det finns likheter. Allt annat är irrelevant så långt. Skall försöka lägga fram mera om detta senare, bra ändå att någon ändå ser likheterna...)

FP
Mixtus: Åter i snölandet efter ett par veckor i östern, vilket bl.a gav intressanta inlägg i sättet att visa reklam och narknadsföra varor osv.
Vad jag försökte förklara tidigare, och med liknelser med nordbor och germaner (med glimt och smiley) var att många länders folk, i Asien bl.a., inte ser lika kritiskt på varumärken och marknadsföring/reklam.
Tror inte vi t.ex skulle köpa att man kan scanna tänderna med en pryl liknande en mobil, och se skillnaden före/efter viss tandkräm osv. Skämt trodde jag, men efter en tid och andra liknande inlägg så förstår man lite av hur de ser och "tar in" marknadsföring och reklam.
Åter till varumärken, och som jag försökte förklara tidigare.
Jag begär inte att alla måste se likheter i mitt exempel, men vilket fel är det du vill att jag skall "erkänna"?
Jag har träffat på många intressanta exempel på likartade fall där man söker fånga ögat och sinnet i ett varumärke, och man åker gärna "snålskjuts" på andra mera kända osv. Ett exempel från mitten av 80-talet då jag reste i Japan på elektronikmässor ett par gånger. Nippon Electric Company "NEC" är en bjässe, syns även från och till här i Sverige, även på konsumentsidan. Deras logga (stilsort, font) är väldigt karakteristisk, men även med bara tre bokstäver hittade man HEC, FEC, SEC med samma typsnitt, röda färg osv. Helt fräckt marknadsförde man sina produkter utan skrupler. Även som "skärpt nordbo"...) fick man titta ett par gånger extra..
Panasoanic är ett annat känt exempel, sålde/säljer massor av trådlösa telefoner osv, med samma "Easa Phone" modeller, samma typsnitt, färg osv, som Panasonic.. och då rör vi oss fortfarande i Japan som otvetydigt ligger i framkant vad tekniken osv. Tro inte att Kinerser, Taiwaneser, Koreaner osv ligger efter vad gäller "lån" av varumärken..
Hur som helst, jag tycker man ser vissa liknande tendenser mellan Geelys runda märke och BMW:s.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.