AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.719

Saab logga vs bmw logga

Sida 1 av 2
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Tja,

Likheten föll över mig o tänkte mest att det skulle vara lite kul o dela med mig..

men visst finns det en viss likhet mellan AB tolkning av Saab-spyker loggan och den uppmålade "råttan i pizzan" legenden om bmw:s logga :)

Länk

Mvh
Magnus

Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
?

Ingen som funderat på var Geely kollat när de skapade sin logga?
Länk

FP
Blir det inte varumärkes brott om de ändrar SAAB emblemet? Det är väl SAAB Aktiebolag som äger märket och inte SAAB Automobile?
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
tala ur skägget... jag hänger inte med!
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Så vad är din poäng Folke?
PE
138
PEMA
530i -05 Touring
325i -08 Touring
Själv tyckte jag mest att det var ganska roligt med propellertemat...

men tex skoda e ju oxå ganska likt i form o layout...

/M
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man ser ju tydligt att BMW's propeller snurrar i högfart medans SAAB'ens står stilla ;)
Ki
353
Kidneyfailure
520i-95 E34
1600t-72
525i-04 E60
320i-98 E36
Haha

Mixtus: Vi diskuterar likheter. I mina ögon ser jag vissa mellan Geely och BMW: Storlek, formfaktor, färgval. Om man börjar utifrån periferin och arbetar sig inåt: Ser du inga likheter? Att där inte finns nån stiliserad flygplanspropeller är ju helt klart, fast när det gäller att fånga ögat och sinnet så finns det vissa saker här som stämmer ytterlikt väl med skolboken.
Tro mig jag har sett sämre försök i andra sammanhang i fjärran östern, som ändå genererat vissa framgångar. Alla är inte så superskärpta som t.ex vi nordbor och germaner i detta sammanhanget...)

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ledsen, men jag ser inga likheter.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
håller med mixtus.. ja tänkte snarare på McKinley som gör tält och friluftskläder, men det känns som att kineserna har större rätt att använda sig av de närbelägna bergen...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hoppas verkligen att hänvisningen till superskärpta nordbor och germaner var skrivet med en stor glimt i ögat. Annars är det läge för en uppdatering vad gäller omvärlden, särskilt vad gäller "fjärran östern". Japan är en av världens starkaste ekonomier och frågan är om de inte är mer "superskärpta" än vi svenskar. Detsamma gäller Sydkorea. Kina och Indien är fortfarande "low cost", men utveckligen går oerhört fort.
Jag befinner mig i far east just nu, lite dåliga möjligheter att ge bättre exempel på hur "de och vi" ser på varumärken osv. Obs att detta inte är någon nervärdering av ena eller andra folkslaget, hoppas dettab framgick. Kanske tecken eller annat föll bort, lite "lång" lina på nätet kanske? Ber att få återkomma med mera underlag när jag är tillbaka på hemmaplan/hemmadator. Fast ser man inte likheter rent form/design/färgmässigt på Geelys runda märke och BMW likaledes runda märke så tycker jag det är märkligt, faktiskt.

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Det är inte ens i närheten av att vara varumärkesintrång, om det skulle vara din poäng.
Jag har inte använt den termen, nej. Det var mera likheter generellt som jag vill belysa, och möjliga anledningar osv. Varför går du i försvarsställning för Asien så kraftfullt?

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Du missförstår mig, jag går inte i "försvarsställning för Asien". Jag vänder mig bara mot att Geelys runda märke skulle vara likt BMWs märke. Jag tycker över huvud taget inte att det är likt, möjligen att båda märkena är runda men det skulle i så fall vara det enda.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Kan inte se några likheter heller! man kanske inte vill se det?

Äger alltid 1 BMW
OK, det kanske inte är samma runda märke vi kollar på.
Om man jämför t.ex SAAB och Alfa mot BMW så är de alla runda. Men dessa har t.ex inte silver+svart+silver i borden runt, innan blåvit logga/text osv.
Men vi lägger väl ner detta tills jag har lite bättre möjlighet att förklara, tänkte semestra klart lite här med +32 osv medan ni skottar snö...)
Ha det så bra så länge.

FP
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Skottar snö? Dream on!

För övrigt så kan du roa dig med att förklara hur mycket du vill, jag håller inte med. Det roliga med dig Folke är att du aldrig kan erkänna att du ibland har fel.

Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag kan hålla med Folke till viss del. Om man tittar noga på de bägge loggorna så skulle jag inte tänkt speciellt på att Geely försökt kopiera BMW loggan men i "split vision" seende eller om märket "fladdrar förbi" i någon reklam så kan jag förstå Folkes synpunkt. Runt märke, mörk bård, ljusblått och vitt i mitten. Som gammal hockeyspelare med tränat "splitvision" seende och uppväxt med BMW så går i alla fall inte jag på den finten men den stora massan kanske? Jag kan dock inte förstå varför företag i allmänhet och Geely i denna tråd skulle vilja kopiera en annan logga. Det är väl bättre att försöka hitta en egen identitet så att konsumenten med automatik söker upp en Geely återförsäljare och inte traskar in på BMW??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.