|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är riktigt dålig på bilar så brukar med framgång vända mig hit med mina frågor! Idag började oljelampan lysa , körde in och köpte en liter olja! När jag ska fylla på oljan uppe på motorn så finns de en gul gegga på insidan av locket samt runt kanterna där man fyller på oljan!? Om man kollar in i hålet så ser man gul gegga längs kanterna också!! Har fyllt på olja en gång innan för ca ett halvår sedan då fanns det inget! Bilen ska in på service snart så att oljelampan började lysa är kanske normalt, lite olja måste den dra på 3 tusen mil! Detta gäller en BMW 530 e39 02a! Q 14000 mil och servad enligt bok ! Några idéer vad detta är? Luktade lite avgaser, vilket kanske är normalt om man luktar på locket? Som sagt kan nada om detta! Kom med idéer och om något är kasst, vad kostar de att fixa? Tacksam för snabba svar! | |
|
Det gula är kondens som fälls ut ur vevhusgaserna på kylda motordelar som t.ex. ventilkåpan som oljelocket sitter på. Var säkert varmare väder då du kollade och inte hade gult kladd under locket. Att det luktar lite avgaser är helt normalt. Det som är lite riskabelt på M54 -motorn som du har i din bil om det blir för mycket gult klegg i vevhusventilationen (börjar i ventilkåpans framkant med en slang som går ner under insuget.) som då kan frysa med både små och stora komplikationer till följd. Finns en uppdaterad isolerad variant av vevhusventilation för kallt klimat som man kan byta till. Finns lite att läsa i andra trådar här på forumet. Med vårt klimat tycker jag gott att man kan klämma in ett extra oljebyte mellan servicetillfällena då det hinner hamna en del kondenserat vatten i oljan. På sommaren försvinner vattnet i ångform genom ventilationen och uslutligen ut via avgaserna. |
|
|
Har precis samma på min 528:a men har då m52 motorn. Antar att enda botemedlet är och köra mer så motorn får gå klogt varm? Vad ska man göra åt det? bara låta det va eller ska man torla ur de så gott de går eller måste hela kåpan loss för och få bort de? Beemer 4 Life! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.