|
|
|
|---|---|
|
Hello gubbar! Jag vet att detta ämne har blivit söndertuggat här på Autopower, men skulle någon snabbt kunna redogöra för mig när E46 fick utökad rostskyddsgaranti, och hur långt gäller det. Var på Autopartner i Kristianstad i morse och hade en debatt om detta med en av säljarna. Tilltänkta objektet är tillverkat i april 2004 och sålt i maj samma år. Gubben säger att bilen hade endast fyra års rostskyddsgaranti och i så fall så gäller det ju inte längre. Bilen i sig är så j-la fin och fräsch, M-pkt och original 18" M5 fälgar, sänkt, att jag blev kär i den direkt (farligt, farligt!) för jag lyssnar mer på hjärtat än hjärnan. Så, är det bara fyra år eller är det längre än så? Tack för era svar och inputs i förhand! Vorsprung durch freude am fahren | |
|
Tidiga E46 hade 6 års rostskygddsgaranti och någon gång 2004 (finns säkert datum i någon tråd) utökades den till 12 år. Värt att notera är att alla luckor och dörrar som byts på BMW inte är skador som garantin omfattar utan det är good-will åtagande. Garantin gäller från dagen bilen tas i bruk och inte från tillverkningsmånad. |
|
|
Tack, Anders! Så denna bil borde vara skyddad i vilket fall som helst, åtminstone till april/maj 2010? Undrar varför försäljaren bråkade, okunskap kanske... Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
6 år gällde tidigare och för bilar tagna i trafik fr o m 2004-01-01 så gäller 12 år. Denna info fanns t o m på www.bmw.se fram tills ganska nyligen men jag hittar den inte nu. Om in Autopartner ändrar uppfattning så kontakta BMW Sverige 08-4706090 ___ //Ulf |
|
|
Såg att du skrev att du pratat med en av säljarna...Kanske bättre att kolla med verkstaden... ___ //Ulf |
|
|
Säljaren var osäker, han gick fram till servicedisken och frågade gubben som ansvarar för verkstadsfrågor och denne sa också 4 fyra år. Det verkar som om de inte vet allt, trots att det är en BMW dealer... Vorsprung durch freude am fahren |
|
| Du får väl pruta rejält med säljaren då, eftersom garantin gått ut. Om du får problem senare är det bara att du vänder dig till en återförsäljare som följer ordinarie garantitid ;) | |
|
Bilar uttagna efter 2004-01-01 har 12 års rostskyddsgaranti. Innan dess var det 6 år som gällde. 4 års rostskyddsgaranti har E46 ALDRIG haft. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.