AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.181

dcs aktiv trots att man håller in knappen? samt frågor om abs.

provkörde en bmw 330 xd för någon dag sen då jag har funderat på att köpa en sån bil.
då jag är en "aktiv" förare så ville jag känna på hur bilen är att leka med på snötäckt underlag så dcs kopplades ur redan från början.

en knapptryckning för att koppla ur antispinn och sen hålla in knappen så att en lampa tänds och dcs skulle vara urkopplat.

men jag upplever att dcs trotts detta INTE är helt urkopplat! visst, bilen var rolig att leka med, gick att göra piruetter med och fungerade i överlag rätt så bra.
men i vissa lägen kändes det att någonting går in och bryter.

om man försöker att förställa innan en kurva/korsning genom att "svansvifta" med bilen och trycka till på bromsen så är det nått hjälpsystem som lägger sig i och "rätar upp" bilen. om dcs är helt urkopplat, finns det nått annat system som lägger sig i? eller ligger dcs i fortfarande?

vad är det som händer och finns det nått sätt att koppla ur ALLA hjälpsystem?
hoppas även att det går att koppla ur abs utan att x-drivesystemet får dille. information om det skulle vara väldigt uppskattat då abs kan vara till last ibland även om det oftast är en fördel.

jag är förvisso ny på bmw och autopower. men jag är långt ifrån ny när det gäller 4wd. har kört 4wd i 13 år nu och äger även en 530 hk mitsubishi eclipse (utan hjälpsystem eller abs)
så bespara er gärna kommentarer om hur farligt eller onödigt det är att koppla ur dessa system.

tack på förhand.
mvh p-j
edit, det gällde då en bmw 330 xd -06...
Vad säger instruktionsboken? Finns inget matnyttigt i den så tycker jag du skall fråga BMW om detta och kräva ett utförligt tekniskt svar.

Det skulle kunna vara så att systemet är avstängt i alla situationer då föraren inte rör bromsen, vid bromsning så tolkas det som "nödsituation" och DSC systemet styr upp bilen trots att systemet indikerar att det är avstängt.

Du skulle kunna koppla ur hela ABS/DSC styrboxen från bilens kabelmatta för att testa om den beter sig annorlunda då. Dvs definitivt sätta hela systemet ur funktion! Det kan ev vara bra att ha möjlighet att återställa eventuell felkoder som kan uppstå pga detta efter testen.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
mr p-j: Jag äger visserligen ingen x-drive , men har nog för mig att systemet använder abs-givarna (omvänt) för att styra kraftfördelningen fram/bak (tillsammans med diverse styrutslags- och g-kraftsensorer). Jag har ingen aning om vad som händer ifall man åsidosätter abs impulserna, men med stor sannolikhet faller den tillbaka på någon "standardinställning". I det fallet tappar man ju hela vitsen med den variabla kraftöverföringen som är x-drives kännetecken, och kan likaväl köpa en billigare bil med ett enklare 4wd-system (och sen gå loss med svetsen på mittdiffen ifall man vill ha framkomlighet/busegenskaper) :-)

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.