|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 320 i M-Sport -04 och jag betalar 500 kr i månaden för helförsäkring med 6000 kr i självrisk och 1500-2000 mil / år. Bilen är försäkrad på min mor.. Sitter nämligen och kikar på lite andra motoralternativ nu och dregglar över 335orna. Hittade en jäkligt fin cab som va 08a. Och den skulle kosta 470 kr i månaden att försäkra under samma villkor. Vad i hellskotta är fel då haha? Har det nåt att göra med att bilen är nyare än min? Känns ju helt sjukt när motorn nästan är dubbelt så stor att den ska vara billigare. | |
| En -08 har vagnskadegaranti kvar, räknade du kanske på en delkasko på 335'an? | |
|
Har du inte råd o försäkra bilen på dig så har du troligtvis inte råd o köpa en 335:a! Tänk på att en hel del jobbar på försäkringsbolag här och att du just nu gått ut med att du skenförsäkrar. Mvh Henke |
|
|
Altså, det är hennes bil. Men jag har den. Är väl inte olagligt att låna ut sin bil? :) Jag har inte tänkt köpa en 335a heller, jag bara kollade för skojs skull, trodde ju att det skulle vara hutlöst dyrt så jag ville bara veta om det var billigare att försäkra en ny bil. Tror inte jag har knappat in nåt om delkasko eller dylikt, varp å samma villkor som 320n |
|
|
Jag betalar inte mer än du och kör en 525Tia M-sport nog betalar du en aning för mycket Men när skall du själv bli vuxen och skriva bilen på dig själv Ha deT |
|
| jag har min 320si på mig själv. Betalade 2800kr månaden när jag hade bmw original, men bytte precis vid årskiftet till länsförsäkringar och betalar nu 1400 i månaden. Så att du betalar för mycket gör du inte, låter väldigt billigt. Men säger som dem andra, innan du köper en nyare bil, sätt försäkringen på dig själv. | |
|
När jag köper en bil kanske? Jag har inte anställning så jag kan äga en bil själv, som tur är så har jag hjälp från mina föräldrar som redan har bil så dom klarar sig. Det är väl inget fel med det? Det är ju som sagt inte MIN bil, även om jag åker i den en hel del.. Geez, var bara en fundering. Lugna puckar nu =) |
|
| Ska inte köpa bil än, har som sagt inte dom förutsättningarna än. Men klart man blir sugen när man tycker att en 320 går så pass fint. Och jag tycker att 335 lät som en dröm med dubbelturbon så jag blev sugen på att veta vad en sån skulle kosta i månaden =) Inget ont i att drömma ;) | |
|
Självklart ska du låta din mamma stå på bilen. 1400-2800/månad?!! Helt absurt.. För en 320 dessutom. Det är ju vad bilen kostar om du tar den på kreditköp.. |
|
|
eerily, tänk två gånger innan du låter din mamma försäkra "din" bil. Ur försäkringsbolagets synvinkel behöver det inte per automatik vara den som står som ägare på registreringsbeviset verkligen är bilens ägare. Inte olagligt att låna ut sin bil om det verkligen är det som det handlar om. Sitter du bakom ratten i en BMW 335i vid en olycka och bolaget undersaken närmare och finner att 300' togs ut på ditt konto i samband med att bilen bytte ägare kan det bli problem. Eller så ställer de några luriga frågor till din mamma hur några finesser på bilen fungerar. Om svaren inte blir som man kan förvänta sig av en bilägare så kan det också bli problem. Ett tips i all välmening! Glöm inte att ringa runt till många bolag och jämföra priser det kan skilja sig mycket. Bytte faktiskt bolag igår (från LF till Bilsport & mc) BMW 120i från 4500/år till 3300/år (helförsäkr) Audi 100 fån 1800/år till 1000/år (trafik) Villa&hem från 4500/år till 3400/år Då hade jag ändå jämfört en del när jag tecknade mig för LF en gång i tiden. |
|
| BjörnB: Hade han haft 300000:- på kontot, så tror jag inte han hade frågat vad försäkringen kostar.. | |
|
Jag tror ni fokuserar på fel sak nu. Det jag UNDRADE var hur det kunde komma sig att en 335 -08 Cab kunde kosta 10 kr mindre i månaden än en 320 -04 Sedan. Jag ska fortfarande inte köpa en 335a !!! Jag kollade på den modellen bara för att se hur pass mycket dyrare det va, av ren nyfikenhet, (och för att det är en drömbil så klart =). Hade jag däremot haft en stor summa pengar så hade det suttit fint med en 335a =) |
|
|
Ärligt talat så undrar jag också det. Min förra bil, 328 -96, var betydligt dyrare att försäkra än min nuvarande. |
|
|
BjörnB, får ett försäkringsbolag kontrollera en persons kontouppgifter? Om det "är" hans mammas bil så är han ju inte ens deras kund, bör det inte krävas polisanmälan och tillräckligt allvarligt brott för att syna kontoutdrag? Sen ska kan vi inte döma trådskaparen helt, vissa kan påverka föräldrarnas köp ganska mycket. Själv (stor del min förtjänst iaf) fick jag farsan att skaffa en ny BMW! Dock bor vi inte i samma stad så anklagande om skenförsäkring och att det egentligen är min bil klarar jag mig utan. =) Håller däremot med om att första posten i den här tråden tyder på skenförsäkring. Mvh Johan |
|
|
Kan inte nån komma med en förklaring på varför vissa bilar som borde vara dyrare att försäkra blir billigare under samma omständigheter? Sluta tjata om skenförsäkring nu, jag har inte gjortn något bilköp så feel free att kontrollera mina kontouppgifter om det nu är så intressant :P |
|
|
En anledning kan vara att dyra bilar har ägare som ofta är äldre, bättre ekonomiskt ställt, villa, garage osv. Bättre ekonomi kan också betyda högre utbildning och om jag inte missminner mig utmärker sig högutbildade genom färre olyckor. Allt detta gör att statistiken för bilmodellen blir bra. Få olyckor ger låga premier, även om bilen är dyr och har bra prestanda. Sen när den blir äldre kan yngre, mer olycksbenägna förare köpa den och fler olyckor sker. Alltså blir den dyrare. Mvh Johan |
|
| Försäkringsbolaget kan vid minsta misstanke om skenförsäkring strunta i att betala ut ersättning vid skada. Sen är det upp till ägaren, i detta fallet din mamma, att bevisa att bilen verkligen är hennes. Detta kan bl a bevisas genom kontoutdrag som visar att det är hon som betalt bilen. | |
|
att den är billigare beror helt enkelt på att dem är med i mindre olyckor, att det oftast är äldre förare för att bilarna är så pass mycket dyrare och att dem inte buskörs på samma sätt. Samt att det finns mer säkerhetsfunktioner på dem. Att 335an du kollat på är billigare än 320in beror helt enkelt på att det fortfarande är vagnskadegaranti på den, som någon tidigare i tråden redan skrivit. Min gamla 325a som nu står undanställd kostade 16 000 per år för trafikförsäkring på mig. Som jag tidigare skrev kostar min nya 14 på helförsäkring per år! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.