AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.567

Kass synkring efter 11.000 mil?!

Sida 2 av 3
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Söndagskvällens mardröms-mekupplevelse: Byte av olja i kopplingskretsen på grannens bil. Förvarnade av bland annat ErikW hade vi laddat upp med diverse tillbehör och åkte glada i hågen till den lokala GDS-hallen. Efter en stunds fipplande med olika hjälpmedel (bland annat en sån där grunka man monterar på hyraulvätskebehållaren och lägger på tryck från ett däck, SKRÄP säger jag) hade vi tömt hela kretsen. "Avluftningen" slutade alltså med att hela systemet var fullt med enbart just luft... =)

Räddningen (15 minuter innan hallen stängde) var en oljesug som man pumpar upp vakuum i. Denna anslöt jag underifrån på kopplingscylindern. Sen pumpade jag upp ett sjuhelvetes undertryck (trodde hela tiden att pumpen skulle implodera). Grannen satt upp i bilen och pumpade koppling medan jag rattade avluftningsnippeln under bilen. En mycket effektiv metod, det tog inte mer än 20 sekunder att tömma bromsvätskebehållaren... *suck* Jag tänkte inte på att kopplingskretsen har en egen kammare i behållaren. Jag antar att det är för att en läckande koppling inte skall riskera att sätta bromsarna ur funktion.

Efter ett nytt försök med lite mindre tryck i oljesugen lyckades dock operationen och vi kunde rulla ur hallen en minut innan stängning.

Min poäng är att jag rekommenderar oljesug när man ska byta olja och/eller lufta kopplingskretsen.

Gällande växelskrapet så hörde vi i alla fall inget på hemvägen, har inte pratat med grannen idag.
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Grannar som fartolakt växer inte på träd. Ska nog flytta................
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
2sexy4u: Haha. Nja, jag är nog fortfarande skyldig honom en och annan tjänst, han är i byggsvängen och har säkert sparat mig femsiffriga belopp när jag byggde hus. Sen tänkte jag utföra samma operation på min 330, då kan det ju vara bra att öva på någon annans bil först... :D
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Vi ger upp.

Kopplingen är luftad, oljan i lådan är bytt två gånger (BMW original, MTF-LT-2). Skrapet är fortfarande kvar. Kopplingen tar bra och efter att ha provat två andra E9x kan jag konstatera att kopplingen inte tar vare sig för långt ner eller för långt upp. Allt verkar normalt BORTSETT från att det skrapar någon gång då och då vid växling från 1:an till 2:an.

Efter oljebytet känns växellådan oftast väldigt mjuk och fin på hans bil. Någon enstaka gång är det lite trögare att få in backen eller 1:an, vid något enstaka fall även 2:an men överlag inte sämre än på min 330.

Grep efter ett halmstrå idag: Det är ju halt som satan för tillfället och jag hade en teori om att DSC gick in och bromsade bakhjulen precis i växlingsögonblicket. Det skulle i så fall kunna inneburit att utgående axel från lådan bromsades upp till stillastående medan det fortfarande fanns fart kvar på ingående axel (p.g.a. rotationströghet) vilket skulle kunna göra synkringens uppgift svårare. Stängde av DSC (helt) och tog en sväng men det hjälpte inte.

Det måste vara något fel på växellådan, typ att synkmekanismen "hakar upp sig" typ en gång på 50. Tröttsamt.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Om det nu är någon som fortfarande orkar läsa den här tråden så kommer här lite mer av mina tankar. Detta har blivit en personlig vendetta mellan mig och en skrapande växellåda. =)

Jag låg och funderade igår kväll och kom fram till att alla gånger det har hänt (iaf när jag själv har provat bilen) så är det sannolikt så att det har varit dåligt fäste. Det är inte omöjligt att bakhjulen spunnit i växlingsögonblicket. Det var därför jag misstänkte DSC först. Kan detta ha med saken att göra?

Grannen upplevde att problemet blev något mindre strax efter jul och då var det betydligt bättre väglag här så det skulle som sagt kunna vara en ledtråd.
Det är nog hög dags att lägga av nu innan du blir gråhårig ;)
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
det är inte ett urtrampningslager som spökar? kan ju iof ha fel

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tror då mer på stödlagret i vevaxeländen, där ingående växellådsaxel sitter lagrad. Men det är nog ovanligt på såpass ny bil.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Borde inte lagerproblem visa sig på samtliga växlar i så fall? Eller åtminstone på mer än bara 2:an?

Jag är ganska säker på att det finns något samband med hjulspinn, kan bara inte lista ut vad.
Jag har annars en ide, följ denna länken;
Länk

kanske kan vara något?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
mj_mj_mj_mj: Tackar! Jag tror aldrig att lådan eller motorn har varit ute ur bilen. Man kan förstås inte veta eftersom det är import. Är det sedan ett garantijobb som har utförts i tyskland är det också svårt att få reda på exakt vad som är gjort (iom att då inga kostnader framgår).

Det symptom som skulle kunna passa in är "hackig växlingsenhet" (om man med hackig avser skrapljud) men borde inte detta innebära problem på fler växlar än tvåan?

Men som sagt: Tack så mycket! Alla halmstrån är högintressanta i det här läget! =)

Inga problem, är alltid kul att hjälpa till om man kan.
Prova gärna att se om ni kan få fram problemet även med antisladd urkopplad.

fartoflakt,
Tvåan är en känslig växel att synka då eventuellt kvarvarande moment på ingående axeln växlas upp en hel del jämfört med t.ex. fyrans växel och synkringarna får ett högre moment att övervinna.

mvh/ Anders
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
AKN: Det köper jag. Det var lite därför jag ett tag misstänkte att problemet kom av att DSC bromsade bakhjulen. Det skulle i så fall innebära att utgående axel i princip är stillastående i växlingsögonblicket och att tvåans synkring är tvungen att bromsa ner ingående axel med alla dess drev till stillastående.

mj_mj_mj_mj: Tyvärr uppkom ju felet även med DSC avslaget. Jag antar att DSC är helt avslaget när man har hållt inne knappen i 5 sek, det står i alla fall så i instruktionsboken och bilen snurrar åt helvete när man drar på oförsiktigt i en böj. =)

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tydligen inte helt ovanligt det här:

Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Verkligen ingen annan än min granne som har det här problemet i Sverige?

Enda lösningen tycks vara att växla långsamt och först dra spaken till "synkläget" och sedan vänta en halvsekund innan man mjukt drar i växeln.
Va händer om du mellangasar (varvar upp lite) samtidigt som du xäxlar till 2:an?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Chris87: Ingen skillnad, jag har försökt provocera fram felet på detta vis eftersom det blir ett svårare fall för synkroniseringen. Mellangas hjälper ju synkningen vid nerväxlingar, motsatsen gäller vid uppväxlingar. Båda fallen förutsätter dubbeltramp på kopplingen för att göra skillnad och dubbetrampar jag så tar växlingen längre tid och då uppstår inte felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.