AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.566

Kass synkring efter 11.000 mil?!

Sida 1 av 3
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
För snart två månader sedan så köpte min granne tillika vän en 325iT. Redan efter ett par dagar så klagade han över att det hade skrapat ("räknade kuggar") när han växlade mellan 1:an och 2:an. Jag retade honom självklart för att det var Skit Bakom Spakarna och han höll med om att han inte hade varit 100% säker på att han inte hade missat lite med kopplingen.

Idag tittade han över och jag frågade hur det var med lådan, om det hade hänt igen. Tydligen händer det en eller ett par gånger om dagen att det skrapar. Vi tog en provtur i hans bil och allt verkade helt normalt. Jag är visserligen inte så van vid E9x än (har bara haft min i drygt en vecka) men jag tyckte mig kunna ana att hans låda var liiiiite trögare än min just när man ska ha i 2:an, för övrigt lät allt bra. På tillbakavägen drog jag på lite ur en korsning och växlade snabbt upp till tvåan, då kom det! Jag har själv ingen erfarenhet av hur det låter om en synkring är kass men efter vad jag har läst här så låter det som kugghjul som "kuggar över" (olika fart på kugghjulen?) och precis så lät det. Inte alls bra med andra ord. Jag försökte göra om exakt samma manöver ett par gånger men fick inte tillbaka ljudet.

Innan vi kom hem så kom vi till en brant backe där jag fick stanna. När jag skulle igång igen så hände det en gång till när jag gick mellan 1:an och 2:an. Jag försökte få fram det igen i backen men inte heller den här gången kom ljudet tillbaka (provade säkert 10 gånger).

Kan det verkligen vara en kass synkring på en såpass ny bil? Det är en 05:a som bara har gått lite drygt 11.000 mil?

Är det vanligt att rasslet i lådan bara uppstår sporadiskt om en synkring är kass?
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
kan vara kopplingen också som inte delar riktigt på sig så det driver lite därför det blir så.

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Okej. Kanske låter troligare. Vilket fel är det fråga om då? Huvudcylinder som släpper förbi hydraulolja?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Han säger här att det ofta händer när han har krypkört en stund på ettan och sedan drar på och petar i tvåan. Kan det vara en ledtråd?
om det är kopplingen så lär den ju ska slira på den också? samt ha mer symtom en från 1-2, tycker jag personligen dock inget proffs,

Om man gör hastiga gaspådrag och växlar så ska man ju verkligen märka/höra ifall en syncring är dålig,
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Slirar på kopplingen gör den inte. Vi var ute en sväng nu och med tanke på föregående inlägg så gjorde jag det gamla klassiska kopplingstestet: 70 på trean och snabbt upp ner med kopplingen utan att släppa gasen. (Grannen hotade med att döda mig...). Det enda som hände var att DTC släppte ut bakändan några grader och började korrigera tilltaget.

Den här gången lyckades jag inte få fram oljudet trots att jag petade i 2:an säkert femtio gånger på turen. I uppförsbackar och nedförsbackar, med hög och låg belastning. Det märkliga är att skrapet bara kommer när man INTE koncentrerar sig på växlingarna. Detta låter inte som någon synkring eller?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Är det någon idé för honom att byta olja i lådan? Det kan kanske vara så att i och med att tvåan går i lite trögt så missar man växlingen och släpper upp kopplingen lite för tidigt?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är det inte CDV:n som ställer till det?: Länk Länk

Mvh
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det var intressant läsning angående CDV. Vi kan båda en ganska aggressiv körstil när vi vill och jag skulle säga att det jag hade igår när jag testade bilen. Dock verkar inte problemet uppkomma mer frekvent när man försöker växla snabbt, snarare tvärt om.

Om jag fattar saken rätt så påverkar CDV mest när man släpper upp kopplingen? Eller "försenar" den även funktionen när man kopplar ur?

Borde inte jag ha samma problem på min 330? Jag har inte lyckat räkna kuggar på den än...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
I eftermiddags bytte vi olja men vi kom inte en 100 meter från OK:s GDS-hall förrän det skrapade igen. Bara en gång och som vanligt omöjligt att reproducera.

Det finns ett sätt att få fram ljudet: Stå på tomgång med kopplingen nere, dra spaken så att växeln NÄSTAN går i, släpp upp kopplingen sakta. Nu går kugghjulen (såklart) emot varandra. Precis så låter det.

Jag kan inte komma på något annat är synkringen och det är nog inte vad han vill höra. Det lär ju inte vara någon billig historia att byta det på en E91.

Tar tacksamt emot alla tänkbara förslag!
Det skulle kunna vara växellänkaget/växelläget som inte är 100% schysst och därför släpper föraren upp kopplingen då det känns som växeln är i men den är i själva verket är den inte helt i, därav skrapandet.

Dålig synkring gör att växeln inte går att få i över huvud taget (eller mycket trögt), speciellt om det diffar mycket i hastighet på ingående och utgående axel på lådan.

Tex kör i 80km/h (på tex 4an) och trampa ner kopplingen, låt varvet gå ner på tomgång, testa om du kan lägga i 2:an (bilen skall alltså fortfarande rulla i ca 80km/h), går den i lätt är synkringen på 2:an ok.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
flashg: OK, då är det INTE synkringen. Och det är ju troligtvis bra nyheter.

Det är aldrig några problem att få i växeln, oavsett belastning eller hastighetsskillnad mellan in- och utgående.

Länkaget känns också okej, det är väldigt distinkta och fina växellägen, lådan känns som ny och det borde den väl göra antar jag.

Även när oljudet kommer så går växeln i lätt och stannar kvar. Det blir bara ett kort skrapande ljud bråkdelen av en sekund precis innan eller möjligen samtidigt som den går i.

Finns det något test man kan göra på kopplingen? Den slirar inte men det skulle ju kunna vara så att den släpper trycket?

Han säger själv att det oftast kommer efter krypkörning, men å andra sidan är det ju ganska vanligt att man lägger i tvåan efter man har krypkört =) För mig har det hänt två gånger vid start i backe, två gånger i rad på en parkeringsplats och en gång när jag drog på ut från OK parkeringsplats i eftermiddags.

Jag antar att CDV inte kan ligga bakom detta?
Det kan var så att kopplingen tar väldigt långt ner pga tex att det är luft i hydraulsystemet. Då skulle det kunna vara så att känslan i kopplingen blir dålig och det lätt blir så att föraren börjar släppa lite på kopplingen för tidigt, och ett liknande fenomen som du beskrev tidigare uppstår (ett skrap uppstår då växeln nästan är i och kopplingen släpps).

Om kopplingen blivit förorenad av tex olja e.d kan lamellen "suga fast" vilket medför att den inte kopplar ur ordentligt och detta leder till missljud och eller tröga växlinar. Det låter dock osannolikt på en så ny bil....

Känns kopplingen svampig eller riktigt distinkt? Uppstår ljudet alltid då kopplingen släpps? Prova att köra överdrivet länge med nedtryckt koppling vid växlingarna, dvs ha god marginal innan kopplingen släpps upp, uppstår missljud även då?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
flashg: Tack för att du tar dig tid.

Kopplingen tar inte långt ner utan den kopplar ur högre upp än halvvägs. När jag körde bilen i eftermiddags så testade jag att köra utan att trycka ner kopplingen helt och det gick fint. Släpper man för tidigt så kan man provocera fram felet, dock med den skillnaden att växeln går i lite trögare.

Jag har meddelat grannen att han får köra hela dagen imorgon med kopplingen nere överdrivet länge varje gång han lägger i tvåan så får vi se om ljudet kommer ändå.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Jag har inte fått någon rapport av grannen så jag vet inte hur det har gått gör honom idag. Däremot har jag själv funderat lite på det här:

Synkroniseringsringen är numera utesluten, dels för att det aldrig skrapar när man går från 3:an till 2:an och dels för att det går alldeles utmärkt att peta i tvåan när motorn går på tomgång men bilen rullar i över 80 km/h.

En fördröjning mellan det att man trycker ner pedalen och drivaxeln kopplas ur är nog den troligaste förklaringen. Det skulle kunna bero på:

1. Oljefilm på lamellen.
2. Luft i hydraulsystemet.

Alternativt är problemet att man släpper kopplingen innan växeln ligger i. Det skulle i så fall kunna förklaras av:

3. Kassa förare (delvis rätt...;)
4. Växel-länkaget förmedlar känslan av att växeln är i fast den inte är det.
5. Trög låda.

Mina funderingar går såhär: 1 och 2 (egentligen även 3) borde visa sig på fler växlar än 2:ans? Alternativ 3 ska inte uteslutas men min granne har haft sin bil ett bra tag och borde ha lärt sig. Själv tycker jag också att jag brukar tygla de flesta lådor. När det gäller alternativ 4 så tycker jag att länkaget känns jäkligt tight, vilket också är rimligt på en bil som gått 11.000.

Alternativ 5 känns som det troligaste, lådan verkar bli lite trög då och då, det verkar komma och gå lite grann. Den är iaf ibland trögare än på min 330 och speciellt på låga växlar. Det är också naturligt att om man kör bilen en stund så lär man sig lådan. Om det då plötsligt blir mycket trögare att få i växlarna så är risken stor att man "tappar takten" och släpper kopplingen innan växeln helt gått i.

MEN: Vi bytte ju olja igår och det verkar inte ha blivit bättre. Vad ska man ha för olja i? Vi köpte BMW original. Finns det ännu bättre grejer? Eller ska man rent av byta ett par gånger så man får ut eventuell skit?

Vad, förutom oljan, kan orsaka att lådan blir trög? Kopplingen? Inte ovanligt att man får byta koppling när bilen har gått över 10.000 mil. Men borde inte bilen slira på kopplingen om den är kass?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag skulle börja med att lufta kopplingen, det kan var så att den inte riktigt kopplar ur helt. Att du kan få fram ljudet på tomgång skulle kunna vara ett tecken på det.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
ErikW: Du är nummer två som föreslår detta, det kan ju absolut inte skada. Var sitter luftningsnippeln på E90, någon som vet?
Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
sitter nere på huvudcylindern borde se den underfån bilen

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för hjälpen alla. Ska hjälpa honom med detta till helgen. Vi byter kanske olja i lådan en gång till också, det kan inte skada.

Fråga om kopplingen: Den känns rätt okej på hans bil tycker jag, möjligen kan det ibland kännas som det är luftbubblor i oljan. Typ känslan av att små luftbubblor trycks in i huvud eller slavcylinder. Är det så det brukar kännas när en koppling behöver luftas? Jag har för mig att det mer känns som att luft komprimeras och det blir en "fjädrande" känsla, jag tror att det är vad folk normalt kallar "svampig".
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det kan var lurigt att lufta kopplingen på konventionellet sätt eftersom luften vill stiga samtidigt. Ett knep som kan fungera är att koppla en slang från en hjulluftningsnippel och trycka in bromsvätska i kopplingscylindern via den.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
ErikW: Hmm, okej. Det låter logiskt att luften stiger uppåt, men jag brukar lufta bromsarna på samma sätt. Borde det inte vara samma problem där? Bromsoken sitter ju också långt under kärlet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.