|
|
|
|---|---|
|
Skulle starta 330 igår då kom en massa vit rök ur det ena avgasröret, jag stängde genast motorn. försökte starta igen men den ville inte starta, vad kan detta vara, vad kan det kosta vem fixar sånt i Malmöregionen. HB | |
|
Är du säker på att det inte bara var kondens i avgasröret? Vanligt så här års, båda mina bilar vitryker ibland, speciellt vid kallstart. Hade du kört hårt strax innan eller har du haft dåligt med kylning eller liknande? I så fall kan det kanske vara toppen som spruckit. |
|
|
Jag öppnade precis där man fyller på oljan och det varken såg eller kändes friskt ,känns som att det blir en dyr affär. så det är nog som du säger att toppen har spruckit, skit också. var får man detta fixat? HB |
|
|
"Jag öppnade precis där man fyller på oljan och det varken såg eller kändes friskt" Kan du utveckla det där lite? Hur såg det ut, varför kändes det inte friskt? |
|
|
Kanske problem med tät vevhusventilation? Har diskuterats mycket här på forumet den senaste tiden. Se länk för mer info: Länk |
|
|
Angående vit rök ur ena utblåset beror nog på samma grej som finns på E36:erna med dubbla utblås, det finns ett spjäll som täpper till det ena utblåset just för att bilen ska bli varm fortare och dels för att dämpa ljudet. Hur mycket vitt var det som kom ur avgassystemet? Var motorn kall när du startade den? Har du använt bilen tidigare? I så fall sedan när? Ser det "gräddigt" ut när du öppnar oljepåfyllningslocket? Typ "beiga" fläckar och små bubblor på undersidan utav locket? Vilken färg har din glykol? Kolla om det luktar avgaser ur expansionskärlet. Är du någorlunda händig så verkar det inte vara så svårt att byta topplockspackningen. Det enda bekymmret brukar vara att få toppen planad. Min topplockspackning har också gått misstänker jag, då det försvinner halvliter glykol per vecka och motoroljan är lite ljusare än normalt. Ska byta topplockspackningen nästa helg förmodligen om jag inte överväger att sälja den istället. Såg som sagt inte så svårt ut, sök på "Gör-det-själv" efter topplockspackning. MVH / Martie |
|
|
Startade den på Måndagsmorgonen "stått stilla under helgen" samtidigt som jag skrapade rutorna, noterade att det rök, men tänkte att det gör det så här års. Gick inom huset, när jag kom ut igen rök det jätte mycket tjock vit rök som luktade olja. Bilen lät hostig, allt stod inte riktigt rätt till, så jag stängde av motorn, väntade - försökte starta den igen men det funkade inte. När jag öppnade oljepåfyllningslocket såg det ut som vidbränd sirap med ljusare bubblor i, locket var svårt att öppna, även oljestickan var svår att dra upp. Jag är inte så händig därför köpte vi en BMW, men det visade sig att även en BMW kan gå sönder Nu är den bärgad till en verkstad som fixar till den hoppas jag. Jag får återkomma med mer info i nästa vecka för då skall dom förhoppningsvis kollat upp felet. M.V.H / HB |
|
|
Låter definitvit som frusen vevhusventilation. Blir otroligt mycket vit rök inom en minut eller så om du startar bilen från kall. Den börjar "hosta" då ventilkåpspackningen inte pallar det alldeles för höga trycket och hålen där tändstiften sitter oljefylls = misständning. Det luktar bränd olja då det trycks ut lite olja genom ventilkåpspackningen mot grenröret. Osv, osv... |
|
| Tack för alla svar, det var vevhuset som jäklades, 8000:- kronor fattigare | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.