|
|
|
|---|---|
|
Hej min Saab 900 95an är väldigt trög vid uppförsbacke. Vid långa backar man måste nästan lägga 2ans växel för att kunna komma upp. Ska det vara så? Är van 728 E38. Köpte Saab under E38 är på verkstad. Gasenpedalen tar nästan vid botten. Kör varjedag till o från arbete o det inga problem på vanliga väger ingen medelande i färddator. Det bara när det är en lång uppförsbacke typ 2-3km. Iblan undrar jag om bilen går på alla fyra cyln?? Ingen problem strat o sånt. Har ni några förslag var kan man börja felsöka? BMW is made by engineers for engineere. Länk | |
|
Om den går på 3 burkar lär du ju märka direkt, ojämn gång,"skakande motor", extremt svag osv osv.. Har du inte bytt luftfilter,bränslefilter, stift + övriga tänddelar så kan du ju börja där ty jag har dock inte märkt av att man måste ner på så låga växlar med "tom bil" och lite uppförsbacke trots lite "klen" motor(har en Saab 900 2,0S-95 i familjen). Du skriver "nästan ner på tvåan", alltså klarar du dig på 3:an hela vägen, det låter inte helt fel på denna motor ändå... Beror på vad vi pratar om för lutning på backen, är det ett "berg modell större" du ska uppför eller? Mvh Janne. |
|
|
Bränslefilter, stift + övriga tänddelar är inte byta. Vanlig servce med luftfilter, oljefilter samt olja gjordes i spetember 09 av förra ägaren. Ska kontrollera det till Helgen. Ska även kontrollera gasvajer om den behöver dras lite då den tar för långt ner. Bor i fjäll område här i jämtlandska fjäll, upp till 500m lång backe krokigavägar är oftast inga problem under förutsättningar att man kommer i en vist fart. Där jag bor är lite knepigt, vägen från huset ena sidan är 4km backenuppåt rak sträcka, alltså lättbacke men hela tiden uppåt. Med min Subaru legacy 01 hinner jag lägga alla växlar som vanligt, men Saab orkar inte mer än 3ans växle o då är gasen i botten hela tiden man ser hur temp nål går lite upp. Så klen ska väl den inte vara?? BMW is made by engineers for engineere. Länk |
|
|
Jag har där jag bor aldrig upplevt det som du beskriver, men då finns det inga backar att tala om heller :) Ja, öppnas inte gasspjället fullt vid pedal i botten då lär det ju bli problem ;) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.