AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.337

Volvo p1800?

Sida 1 av 2
Jag är förälskad, i en bil, i en p1800.

Någon som vet något om denna bil. Är det strulig att äga, dyr att laga osv.

Grymt tacksam för svar.

kram

Lover of life, lover of food, lover of [url=Länk
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du är inte ensam om att gilla den modellen. Volvos snyggaste modell.
Ångrar bittert att jag inte slog till då jag hade möjlighet att få loss en vit för 45.000.

Har egentligen inget av värde att säga.
Det är väl en sån bil som man köper oavsett vad för kostnader som kan dyka upp. Mer med hjärta än hjärna.

///BMW - Was sonst!
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det sitter väl B20 med dubbla förgasare i den?
Dyr att laga tror jag inte den är. En B20 behöver sällan lagas för den delen.
Det som kan tänkas kosta är väl karossdelar om man får skador eller rost på dem.
Annars är det en tokfin entusiastbil som kostar flis att köpa om den är fin.

Jag skulle inte säga nej till en vit coupé med röd inredning och den korta växelspaken.
Läste något i (tror)TV för jättelängesedan om en amerikan som hade en(kan ha varit i volvos egen tidning med),han hade kört låååångt med den så de är byggda i en tid när grejorna skulle hålla om man bara skötte dom.

Entusiastbil,kostnader är av underordnad natur då så det är bara att shoppa och ta hand om.

Henrik
snyggaste volvon som sagt .. gillar coupe mer än kombin(vet inte vad den kallas) men visst är båda riktigt fina
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Har för många år sedan ägt en P1800.

Rent mekaniskt är det är otroligt simpla bilar, lätt överdrivet kan man i princip kan riva hela bilen med en fast 13mm nyckel och en skiftnyckel. Möjligen någon skruvmejsel också.

Många delar delas med Amazon vilket gör att det fortfarande finns hyfsat gott om motordelar och andra delar att få tag på till överkomliga priser.

Värre var det med karossen som rostade hej frisk så det visslade om det. De flesta exemplaren som rullar är med stor säkerhet rejält rostlagade vilket man får kolla upp kvaliteten på. ej rostlagade bilar är väl möjligen extrema lågmilare till hutlösa pengar eller import från USA.

En 1800ES i ok skick betingar väl 100-120.000 idag och över 100.000 ligger väl en 1800 S på.

Sedan ska man väl hitta en och köpa :-). På P1800 klubben finns några just nu men frågan är hur många fler man hittar till salu.

Länk

Minns jag rätt så var priset för min 66:a i bruksskick med tillhörande rostiga skärmar 12-15.000 ca 1983 och den såldes väl för samma peng ngt år därefter.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Tror du får bättre svar här än på ett BMW-forum: Länk

Mats
BMW CS #5847
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle tro att det bara finns rätt fin ex. kvar pga de andra har rostat bort har för mig att man tennade ihop bakskärmarna på dem rätta mig om jag har fel
Ruskigt snygga är de iaf med en skit komfort enligt dagens mått mät
Och en B20 motor kan man inte misslyckas med måste vara den mest lätt meckade motor som finns

Ha deT
"Raggazon med snygg kaross" bara....men ingen vardagsbil utan en "finbil" numera
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Var och hämtade en lågmilad 144 -73 till en kompis i förra månaden som var skit fin.
Skulle lagt ut bilder men får inte ihop det

Ha deT
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hej,

riktigt fina bilar P1800. Som andra skriver här ovanför är det inget problem med motor och allt annat mekaniskt. Det är rosten som är besvärlig och dyr om man inte svetsar själv. Plåtdelar är också dyra trots att P1800-klubben och SVIS har grejer.
Det går att hitta bra bilar i fint bruksskick för ca. 100000kr. Renoveringsobjekt från 15000kr och uppåt. Det är dumt att börja renovera själv då det är billigare i slutändan att köpa en bra från början.

Om du börjar leta, brukar de svenskbygda bilarna vara av bättre kvalité än de engelska(tillverkningen låg i England från början). De svenska har beteckningen P1800S.

Lycka till.

Gr8ride
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Kuriosa: Som Henrik är inne på så är det en p1800 som har världsrekord i antal körda mil. Ca 330000 mil. Enligt ägaren som har ägt bilen sen den va ny så är det samma motor,v-låda,drivaxlar m.m. som när bilen köptes 1966. Vad Volvo betyder = "jag rullar"......
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ja och han har bara bytt lite delar i förebyggande syfte men det var en herrans massa mil sedan.
Det var en artikel i "Ratten" om den bilen.

Off topic.
När vi ändå är inne på gamla volvos så kanske någon känner till något om den gamla volvo-bilen som blev totalt ombyggd med 960-delar och lackad i en mörk vinröd kulör. Modellen kan ha varit en PV6** eller TV6**-7**, kanske till och med en PV4.
Hur som helst så var den riktigt läcker.
Länk

///BMW - Was sonst!
Is
468
Ismo
735iA -87
En bil att döda för.

Man har tur att man bor i samma kommun som PV-klubben med sin reservdels lager.
Men som sagt, bil att döda för och så vit jag vet har jag inte gjort det än.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Nästan lite Aston Martin i formerna på P1800.
Denna är förvisso lite "plåtmasserad" men ändå.
Original är förstås att föredra.

Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Leffo=> Ja, och dataanimerad ;)

Mvh/ Niclas
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Nej inte dataanimerad, den står ju still.

///BMW - Was sonst!
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
En liten uppdatering bara. Läste idag om den p1800 som har världsrekord i antalet körda mil, nu är det visst 442 000 mil som den har rullat, imponerande! Blir det någon P1800 Jessica?
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Länk och här är den

Ha deT
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Saken är väl den att det går att hålla i princip vilken bil som helst rullande hur långt som helst, så länge man anser att det är ekonomiskt försvarbart.
Hur många gånger är motorn renoverad, bilen rostlagad och omlackad ect.

MVH Christofer
vilken bil alltså.. förstår inte hur den kan ha rullat så mycket och det är väl bara att gratulera volvo och ägaren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.