|
|
|
|---|---|
| Byta bromsklossar fram och bak, 5300 är det en rimlig kostnad gäller en BMW 130I.Gäler på auktoriserad BMW verkstad | |
Ghost Rider |
kolla med www.bromsmannen.se Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
| Var samma pris som jag fick. Dock verkar det osannolikt att du skall behöva byta dom redan. De håller ju ganska länge. Min dator signalerade att jag skulle byta för ett tag sedan. Kom in på BMW och de konstaterade att bilen tyckte de skulle bytas för en 8000 mil sedan (eller motsv), blien har gått 2500mil. De konstaterade att det var knas i datan, resettade den åt mig å jag for därifrån utan åtgärd. | |
| Min varnade bak och fram klossarna var totalt slut, bilen har gått 6200mil då jag bytte bytte på BMW pris 5300kr. | |
| Tycker det låter rätt saftigt. Tar dom så mycket på aukt verkstad alltså? Delarna kostar väl inte mycket mer än 1500 gissningsvis. | |
|
Bromsbeläägg fram 1380 sensor 210kr Bromsbelägg bak 799 sensor 218 övrigt material clips mm 100kr Jobb 2593kr |
|
|
Fasen kostar beläggen så mycket? Tror att jag också efter 5400 mil kommer behöva byta mina skivor och klossar. De slits inte helt jämnt, blir en kant i mitten av själv anläggningsytan, har ändå testat att bromsa lite hårdare för att se om det släpper! |
|
| Det kan nog vara lite billigare till 120i skulle jag tro. | |
|
DET VAR DYRT för en så simpel åtgärd... tyckte beläggen lät dyra oxå.. betalde ca 750kr för bromsslitagevarnare och klossar bak.. och gick väl på ca 30min att byta dom det är ungefär lika svårt som att byta från sommar till vinterdäck... |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
5300 för byte av bromsbelägg!?! Skämtar ni? Enligt BMW Berra är det 2600 SEK för arbetet. Jag gissar BMW kör med sitt schablonsystem där det finns listat hur många enheter arbete varje typ av moment skall ta. Bromsbeläggbyte bör väl ligga runt en 30 min. Vi pratar alltså om en timavgift på 5200 SEK! |
| jag var själv inne med min bil på förenadebil med min bil BMW 118D M1 2015 och dom sa att jag behövde byta skivor och belägg för 12000 och bilen har inte änns gått 8000 mil ännu en arbets kompis hjälpte mig och byta beläggen bara kostade mig 800 spänn plus kostnaden på mekonomen | |
@Tobbe67 : Var det byte av skivor+belägg+sensor fram eller skivor+belägg+sensor bak (eller båda) som ingick för 12 000 SEK? @Tobbe67 : Men vad köpte du? Bara bromsbeläggen? Fram? Bak? Inga bromsskivor? Inga sensorer? Var det delarna som kostade 800 SEK eller var det arbetet på Mekonomen som kostade 800 SEK? För min 120i kostar det hos Förenade Bil: 4190 SEK för skivor+belägg+sensor fram inkl arbetskostnad 4310 SEK för skivor+belägg+sensor bak inkl arbetskostnad Vad är det för guldklimpar ni kör omkring med? :-) EDIT : Såg nu i ett annat inlägg att det gällde bromsbeläggen fram och bak. För min 120i kostar det hos Förenade Bil: 2210 SEK för belägg+sensor fram inkl arbetskostnad 2010 SEK för belägg+sensor bak inkl arbetskostnad TOTALT = 4220 SEK Säg att jag köper belägg på Mekonomen, sensor hos Schmiedmann och lämnar in det på Mekonomen eller motsvarande verkstad (och anta att arbetet för att byta bromsar och nollställa serviceintervallet är 600 SEK): Fram : 1060 + 279 + 600 = 1939 SEK Bak : 997 + 329 + 600 = 1926 SEK TOTALT = 3865 SEK Så endast 355 SEK i skillnad - mindre än vad de flesta tror... Fast byta bromsdetaljer är nästan som terapi och avkoppling - så har man möjlighet så kan man prova på själv :-) Riktigt trevlig litet söndagspyssel med en kall öl... Fast de moderna bromsarna (speciellt de med elektronisk handbroms) är inte alls lika roliga som de lite äldre, så för terapi rekommenderas lite äldre system. |
| hej bmw slangen arbets kompisen tog 800 för och byta både fram och bak fast jag bytte bara beläggen och sensorer. På förenadebil skulle dom ha ca 12000 för skivor och belägg och sensorer lite väl dyrt köpte nya belägg och sensorer på mekonomen kostade i runda slängar 1200kr jag ansåg själv att skivorna var det inget större fel på och bilen funkar 100 nu | |
För min modell kostar det bara 8500 SEK hos Förenade Bil, så när samma sak kostar 12000 SEK på en annan modell så undrar man ju lite vad det är för modeller ni har :-) Stämmer, om bromsskivorna är i fint skick och inte är i närheten av minimitjockleken (den mäter man såklart och en mikrometer Länk är lämpligast vilket är det jag brukar använda) så är det onödigt att byta bromsskivorna - har själv bytt endast bromsbeläggen massor av gånger. Så inget fel med det! Fast återsäljare (gäller alla märken inte bara BMW) har en helt annan marknadssituation där bedömning av service/reparation fungerar lite annorlunda samt priserna inte är av största intresse. Detta då nästan all service/reparation som utförs betalas av tredje part (dvs aldrig av personen som lämnar in bilen) och därför är det inte lika intressant att undersöka vidare vad som exakt behövs och inte behövs vid en service/reparation (man kör mer schablonmässigt så att säga). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.