|
|
|
|---|---|
|
Har väldigt dålig radiomottagning i min 540 Touring -97. I tunnlar finns i princip ingen mottagning alls och när man är utomhus i centrala Stockholm så hittar den vissa kanaler och kan spela upp från dem utan problem men vissa är väldigt knastriga och finns inte alls! Vad kan felet vara? Eller ja, felet kan väl vara många saker, men vad bör man kontrollera? -Antennförstärkare? -Antennkabel? -Kablage mot bakluckan? -Mer? | |
|
Hej! Jag har liknande problem, fast hos mig är sämre mottagning när man sätter på bakrute värmare. ??? |
|
|
Kablaget till luckan kan du utesluta. Antennen sitter i vänster bakre sidoruta. |
|
|
Ok, men ska man riva klädseln mot vänster del i bagageutrymmet och undersöka kablaget? Fast det kan väl inte ha hänt nåt med det där bakom? Bilen är tillverkad 1997-04, då har den gamla kablaget mot stereons baksida, right? Man kanske ska börja där? Hur demonterar man en Stereo/OBC/Navi-enhet? |
|
|
Är det en business cd rds du har då har du kanske antenn-diversity oxå och då har du 3 förstärkare i den en på vardera stolpe och en under plasten på luckan på topp den kan oxå ha tappat area mottagning kolla så den står rätt |
|
| Det är väl i så fall om det ärgat sönder någon anslutning mot rutan eller att slingan på rutan är skadad av något bagage eller så. Ang. demonteringen kanske du hittar något på Bilstereo/navi o.s.v. avdelningen om du söker. | |
| På min var antennkabeln av i kontakten bakom stereon. | |
| Delete: Ok, hur åtgärdades detta? Behövs det lödning eller räcker det med bondskarvning? | |
|
Har ni undersökt så spänning kommer fram till antennförstärkaren? Har ni tonade rutor? I toningsfilm finns ofta en väldigt tunn metallfolie som drar ner mottagningen en del! Diesel-räsern /Rickard |
|
| tarzan: Jag har inte kollat om spänning kommer fram till antennförstärkaren, vart sitter den då? Tonade rutor har jag inte, men dom ska solfilmas inom kort så då blir det ju intressant att se om det blir ännu sämre...! | |
|
Brorsan hade längre problem med väldigt dålig mottagning på sin E39 Touring. Vi felsökte allt från kablar till själva antennförstärkaren utan resultat. Det som löste problemet för honom var att hanen dag kopplade ut batteriet för byte. Sedan dess har mottagningen varit perfekt, och vi funderar fortfarande på hur det kommer sig. Kan ju va värt att testa |
|
|
Jag vet inte riktigt var den sitter på E39, men på E46 sitter den bakom vänster hjulhus bak, innanför klädseln där.. Skulle tro att den sitter där på din med för du hade väl antennen i den sidobakrutan? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Jo, antennen är i sidobakrutan, får kolla det! Men Extremespeedy: Menar du att jag ska koppla bort batteriet och sen koppla tillbaka det? Hade lös Navi/radio enheten i helgen men såg ingen antenn där? Bara en tjock kabelstam som delade på sig och var ansluten till Navin och Radiodelen och allt såg bra ut där... |
|
| Jo precis koppla ur batteriet en stund och sedan tillbaka och se om det fungerar. :) | |
|
väcker liv i tråden igen :D nu i helgen så skruvade jag ur shopping luckan och efter det så har jag noll mottagning på radion! nå tips? vet att jag skar av en kabel som jag sedan klämde i hop med en kabelsko |
|
|
Nu har jag läst alla inlägg om antennförstärkare och var den skall finnas men på min bil finns endast en stor metallklump när jag tar bort plastlisten i toppen på bakrutan (touring). Någon som har en bild eller kan förklara hur jag hittar antennförstärkaren på min 530i - 2003 som har bussines radio. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.