|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är nybliven ägare till en 750 E38 årsmodell -95. Kollade oljan och den bör nog bytas. Men jag undrar vilken olja??? Beemoholist javisst! | |
| 5W-40 helsyntet brukar jag använda. | |
|
ok, året runt? Hur ofta bör man byta? Beemoholist javisst! |
|
|
det normala är en gång om året, eller vart 1000de mil, jag själv byter vid 500 mil, så är det ingen risk att oljan blir för gammal. |
|
|
Ok, tack. henke lexus: hur mycket olja rymmer en 750-95 (vi har ju likadana bilar :) Beemoholist javisst! |
|
| 7,5 liter om jag inte minns fel. | |
|
8 liter. mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Stämmer 8 liter vid byte av olja och oljefilter. Om du inte har instruktionsbok finns den att köpa hos BMW. |
|
|
Hörde av en bekant att det vore bra med delsyntet ... vill verkligen veta så att jag inte förstör motor/lager... Någon som kan förklara lite mer varför man ska ha en "viss" olja. (inte så hemma på oljor) Beemoholist javisst! |
|
|
Du kommer inte förstöra motorn med helsyntet, den som säger det vet inget om bilar och din bil har garanterat körts på helsyntet tidigare utan att ta skada. Visst kan du byta till delsyntet men någon fördel gentemot helsyntet finns det inte. Det viktigaste är att du använder olja med rätt viskositet och klassning. Övriga frågor om olja finns det många trådar om det är bara att söka. Någon förklaring varför just en viss olja är att föredra får du fråga BMW om, jag kör på deras rekommendationer och det har funkat utan några som helst problem. Och V12:an är inte känsligare än någon annan av BMW:s motorer den är snarare en av det mest stryktåliga motorer BMW gjort. |
|
|
ok, tack för svar :) Då blir det helsyntet. Beemoholist javisst! |
|
|
tja köper mitt olja på biltema det är samma olja som statoil använder 440kr ca för 8liter men kom ihåg att byta filter också skiljer inte mycket i pris på bmw eller mekonomen . Man byter oljan oftare bara . |
|
|
veikol: vilken olja köper du på biltema? Hur ofta byter du då? Beemoholist javisst! |
|
|
Man kan skita helt i om det är helsyntet eller delsyntet. Allt annat är bara båg. Det som är intressant är API-klassning, eller ACEA-klassning. För BMW 750 e38 vill jag minnas att det var API-SH som rekommenderades i instruktionsboken. Väljer man den eller en bättre så kan man sova gott och följa det rekommenderade intervallet på oljebytet. Biltemas 5-50 som är en helsyntet är API-SL, dvs långt "bättre" än den rekommenderade. Den som undrar varför det inte finns något oberoende test på alla märkens olika kvalitet kan ju tänka på att API-klassningen är just precis det! Det vore löjligt dyrt att göra ett fristående test på något som är testat av ett oberoende organ. Köper man en billig olja av den rekommenderade klassningen och "jämför" den med en dyr olja i samma klassning" T. ex. kanske den billigare är en delsyntet i det undre skiktet och den dyrare en helsyntet i det övre skiktet. Då är det skillnader på oljorna inom klassningen, det är ju en ganska "grov" klassning". Men det kan även vara den delsyntetiska som ligger i det övre skiktet. -Det får man aldrig veta, lika så kan två olika helsyntetiska ligga i det undre eller övre skiktet men ha samma klassning. Köper man en billig motorolja av högre klassning än den som rekommenderas har garanterat en "bättre" olja oavsett den ligger i det undre skiktet. Motoroljans basolja kommer oftast från Exxon, Shell är ett annan leverantör, sen finns det inte direkt några fler. Additiver till motorolja finns det bara en leverantör av, Lubrizol. Dom säljer additiver i paket skräddarsydda för att uppfylla specifika klassningar. De paketen är inte oändliga till antalet och oavsett motoroljetillverkare (som det finns väldigt många av) så är det i regel samma paket och samma basolja som används. Det är oftare än vad man kanske vill tro samma sak i förpackningarna, oavsett pris eller märke. Säljare på Märkesverkstäder eller på reservdelskedjor som är utbildade i oljor är i regel utbildade av sina leverantörer, och det gör det lite underhållande att konfrontera dem ibland när man har en neutral utbildning. Sen är viskositet ett kapitel i sej, men kolla i instruktionsboken så blir det bra. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Stort tack för " lektionen" :) Mvh Tommy Beemoholist javisst! |
|
|
Nja Biltemas 5W-50 skulle jag undvika flera har skrivit om problem med lågt oljetryck och knackljud från motorn när dom har använt 5W-50. Jag rekommenderar 5W-40 istället. Jag kör på Rustas 5W-40 Supergold och det har fungerat utan problem. |
|
|
Jag använder biltemas 5-40 helsyntet och funkar hur bra som helst . |
|
|
Funkar fint med 5W-50 för mej, men 5W-40 låter som ett säkrare kort isof. Kolla i instruktionsboken och vilket klimat du lever i, brukar stå rekommendationer för olika temperaturer. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
|
Nu är oljan bytt, blev biltema 5-40 , gick i 8.5 liter med filtret. Gick smidigt att byta :) Tack för alla tips... Beemoholist javisst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.