|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bilen drar 0,61 dryga landvägskörning sen 0.7 i samhälle, MEN så fort jag står på tomgång, så går mätaren upp till 4.0L MILEN och drar soppa som bara den, vad är fel? :@ | |
| det beror på att när du står stilla på tomgång rör sig inte bilen framåt dvs oavsett hur mycket soppa du häller i kommer du ingenstans alltså visar mätaren så mycket den kan visa. förbrukningen ser mil är oändligt hög. opel har en mycket finurlig färddator. den visar liter per timme istället när man står stilla. skitsmart! | |
| Förbrukningen per mil när du står still är ju oändlig. | |
| Förbrukningen går mot oändligheten men den är inte oändlig. | |
| Jo, men grejjen är det att, man ser till och med på mätaren att den drar mycket! | |
| förra ägaren sa att den är diesel mappad, INTE CHIPPAD, så jag antar att data värdena är omställda, är det möjligt att peta in allt till orginal igen? | |
| det har inget med saken att göra om den är chippad. när du står stilla ska snittförbrukningen öka upp mot det största värde den kan visa. | |
|
Det här handlar om enkel matematik. Förbrukningen anges i liter per 100km på bilen, dvs med formeln: förbrukning=liter bränsle/100km. Om nu sträckan är "0" som den ju alltid är vid stillastående så går förbrukningen mot oändligheten. |
|
| Chris87: Förbrukningen ÄR oändlig. Den når oändligheten i det ögonblicket du stannar. | |
| I min 320 -04 lägger sig nålen på noll när man står stilla. | |
|
Trådskaparen menar nog att färddatorn visar 4 liter/milen, inte nålen som visar momentan förbrukning. Ohh, tänk om momentanvisaren växlade till liter per timme vid stillestånd, som på Opels färddator, fast BMW gör det med momentanvisaren! Då skulle man se precis hur bränsleblandningen tunnas ut efter en kallstart (ja man kan se det i OBCn men det kräver en massa knapptryck). |
|
| Förbrukningen är inte oändlig, den går mot oändligheten. Förbrukningen kommer, enligt Limes gränsvärdessats, stega sig sakteliga uppåt mot oändligheten, dvs går mot oändligheten. Brukar vara ett vanligt tolkningsfel som väldigt många gör. | |
|
Chris87: Medelförbrukningen går visserligen mot oändligheten när bilen stannar, men momentanförbrukningen är faktisk oändligt stor [L/km] så fort bilen står still. |
|
|
Chris87: Ja menar du snittförbrukningen? I så fall är det sant att den går mot oändligheten. Division med noll är ju något knepigt att definiera matematiskt. Gränsvärden handlar väl om nollskilda tal, att om täljaren går mot noll så går kvoten mot oändligheten? När man står still så går inte sträckan mot noll, den är noll. |
|
|
Har en 325i -01a och den går ner till noll vid stilla läge |
|
|
Ja på en del har de gjort så att momentanförbrukningsmätaren går ner till noll när man stannar. Det är ju dumt eftersom det är missvisande. På äldre modeller var det så att mätaren gick upp förbi max och försvann utom synhåll. Det var ett bra sätt att illustrera oändlig förbrukning tycker jag. :-) Vad är det för modell på den där 320d:n? |
|
|
e46, 00-01. och jag pratar om den digitala bränslemätaren :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.