|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett underligt ljud som låtyer som ett "propellerflygplan på långt håll", lite vibrerande ljud som kommer från bakvagnen (tror jag), Ljudet svårlokaliserat och är mer utmärkande vid hastigheter mellan 80 och 90 och 110-120. Rycker jag i ratten och svänger jag åt höger så försvinner ljudet under tiden bilen kränger åt höger. Någon som har någon aning om vad det kan vara ? Har kollat bakhjulslagren och där hittar jag inget glapp eller nåt sånt. Tacksam för tips. Olbo www.bmw.isgreat.net | |
|
Har du kollat framhjulslagren ? Bakhjulslagren brukar inte påverkas mycket av rattrörelser så det kan nog vara framhjulslagren (troligen vänster) även om du tror att ljudet kommer bakifrån. /Janne |
|
|
Kolla så inte avgassystemet ligger och skallrar, särskilt bakre dämparen mot reservhjulsbaljan eller mot värmeplåten vid tanken. Så var det på min i alla fall... Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
...holder med "Pewe"; check varmepladen over udstødningen (avgassystemet)... V-max |
|
|
Har du inget oljud under 70 km ej heller över 130km Ett obalanserat hjul kan vara ditt problem. Har du varit imot med hjulrt på sistone kanske,gamla däck, en vikt som har släppt |
|
|
Det kan vara kardanen eller slutväxeln som låter. Kolla upp så att det inte läcker olja från slutväxeln så du kör sönder den. /David |
|
|
Tack för alla tips, problemet är ännu ej löst dock. Dagsläget just nu: 1.Inget kännbart glapp i nåt framhjulslager. 2.Värmeplåt lös, nu fastsatt men ljudet fortfarande kvar... 3.Inget käckage i sluväxel. Oja bytt också, ingen skillnad. 4.Har inte kört mot nåt med hjulen, känner inga vibrationer eller så utan bara det "mystiska" ljudet... 5.Skall byta gummiupphängningarna på bakre ljuddämparen, återkommer med resultat inom kort. Övrig info: Ljudet lika vid farter enligt första inlägg oberoende om man lägger i friläge och låter motorm gå på tomgång.... Fler tips ? Olbo www.bmw.isgreat.net |
|
|
Jag har själv upptäck det vibrerande ljud du beskriver. Har du kommit fram till var som orsakar ljudet? Tacksam för svar... /V |
|
|
Min gissning är defenitivt ett hjullager. Det mesta tyder på det. Väldigt svårt att känna något glapp, kan mycket väl vara kass för det. Åk till en verkstad och be att dom spinner hjulen för att höra vilket lager det som kan vara dåligt. Ljudet kan vara svårlokaliserat eftersom det fortplantar sig i karossen. När du svänger avlastar du lagret och det blir då tystare. Mvh. Sebban Sex ÄR roligare än fyra! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.