AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.364

Hc-halt tomgång hög 120 (100)

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Hallå! Min 525iA 1995 fick idag lite problem med hc-halten på tomgång. Bilen besiktades av en otroligt noggran besiktningsman som höll på så länge så jag har en misstanke om att bilen kan blivit lite kall innan han mätte avgasvärdena. Jag bad han ta två extra varv för att kanske få ner värdena men det hade han ingen lust med.
Jag tänkte först prova att köra kanske 25% etanol i tanken, varmköra ordentligt och sen åka dit och hoppas jag klarar mig under gränsen, men vad tror ni om det inte hjälper? samt är det skadligt för motorn att hälla i etanol och startar bilen dagen efter om det är runt 15-c?

Sköt om er// Granathen

GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Glömde säga att alla andra värden var bra!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
25% sprit dör den nog inte av, det är dessutom mera soppa och mindre sprit i E85 vintertid.

Men det viktiga här är varmkörning, min gamla bmw ser jag alltid till att den är rejält varmkörd innan man dyker upp på besiktningen. Någon mil motorväg eller liknande innan så katten blir riktigt varm.

//Magnus

Visa användare
227
darkus
BMW 530i -94
HC är förkortningen för oförbrända kolväten (bensin). Om man kör mycket korta sträckor blåser en hel del bensin förbi kolvarna och hamnar i oljetråget. När man sedan kör motorn ordentligt varm så börjar bensin avdunsta från oljan och sugs via vevhusventilationen in i motorns insugningsrör.

Då orkar motorn inte elda upp all bensinen, utan den fortsätter ut i avgasröret.

Det är alltså smart att börja felsökningen med ett olje/filter-byte, plus byte av luftfiltret (om det är täppt).

En god idé är också att rengöra vevhusventilationen och kolla att alla slangar till den är rätt monterade.

Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det enda jag köper på Mekonomen är en flaska CRC Motorflush som hälls i oljan och kör motorn en runda innan oljebytet. Just Hc städar du i motorn med detta. Kör det på min gamla 9-5 från 2001 var fjärde oljebyte. Har nu kört 27300 mil med den och har inget Hc alls.....hällde även i dubbla sådana i en E34 530-93 (V8) som hade alla avgasvärden fel. ville fixa utan fusk där var Hc 327 och landade på 7 !!! de andra värdena fixdes med ny LMM och microbrytare vid gas-spjäll. Dvs skölj motorn så är det kalas.

Mvh Jonas B.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.