|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Alex84: Jag kan inte heller se att jag har citerat dig någonstans så du har faktiskt helt rätt ;-) Att slå ihop dina samlade alster från denna tråd är inte detsamma som att citera... | |
|
Kristoffer_L: Du missar ju fortfarande poängen. För det första. Om alla skulle betala för sina egna kostnader, tror du seriöst att du skulle ha råd då? Din försäkringskostnad skulle vara BETYDLIGT högre än idag. Vårt samhälle byggs tack och lov på att vi hjälper varandra. För det andra: På vilket sätt belastades samhället av min betalningsanmärkning? Jag betalade allt med ränta och avgifter. Har fortfarande inte haft Någon skada eller liknande på min bil att jag behövt försäkringsbolaget. Och på vilket sätt är det ett individuellt beslut av mig att droskägaren blev kriminell? För det tredje: Vad är det hos försäkringsbolagen som gör att de bara tittar på en parameter. Tänk dig att du har en videobutik. En kille kommer in och hyr film varje dag i flera års tid. Efter 7 års tid så kommer han lite försent med en film. Han ber om ursäkt och säger att han hade problem att komma dit då han upptäckte att bilen var stulen då han skulle köra in och lämna filmen. Skulle du prompt kräva han på förseningsavgift? De flesta företag skulle inte få för sig det, men det gör försäkringsbolagen då lagstiftningen hindrar effektiv konkurrens, liknande som hos banker. Sen är majoriteten av droskägarna seriösa. Dock är det en överetablerad marknad med några få oseriösa ägare och lite fler oseriösa förare. |
|
|
Nu blev jag lite nyfiken.. Du fick en bet.anm. för obetald skatt som anställd där du fått ett lönebesked varje månad där det tydligt framgått att prel.skatt är dragen av arbetsgivaren? Vill minnas ett liknande fall där den anställde inte ansågs betalningsskyldig då lönebeskedet tydligt visade på dragen prel.skatt. och detta då föll på konkursboet,detta var ett trassligt fall där det hävdades att lön ej utbetalats utan att den anställde kört som egen och därför skulle stå för egna skatter och avgifter men den anställde hade lönebesked där det framgick att det var lön och prel.skatt dragen. Vad i ditt fall gjorde att du blev bet.skyldig för en skatt du inta kunnat misstänka var obetald och varför lyckades du inte få anstånd med betalningen tills du lyckats komma på fötter igen? Henrik |
|
|
"Om alla skulle betala för sina egna kostnader, tror du seriöst att du skulle ha råd då?" Antar att FB vill att varje grupp ska bära sina egna kostnader, eller? Att varje individ betalar exakt vad de kostar är ju omöjligt då man inte i förväg kan veta vilka kostnader en individ kommer orsaka. En del betalar för lite andra för mycket. Men en större grupp blir lättare att bedöma. "På vilket sätt belastades samhället av min betalningsanmärkning? Jag betalade allt med ränta och avgifter. Har fortfarande inte haft Någon skada eller liknande på min bil att jag behövt försäkringsbolaget" Du har hamnat i en grupp som FB anser stå för en högre risk. Risk betyder inte att du nödvändigtvis drabbas/orsakar en skada. "Vad är det hos försäkringsbolagen som gör att de bara tittar på en parameter" Dom tittar inte bara på en parameter. De bedömer risken utifrån var du bor, hur du bor, ålder, kön, hur länge du haft körkort/kört skadefritt mm mm. Bolagen skulle nog helst vilja använda så många parametrar som möjligt för att kunna bedöma risken med största möjliga precision och därmed kunna ge så rätt premie som möjligt, både för din del och FB's egen. |
|
|
Mixtus, Vad är det för lustigt med uttrycket "alla skall med"? |
|
| Vi har uppenbarligen inte samma humor. | |
|
Det var ett oväntat sansat svar, jag hade förväntat mig något sarkastiskt, dräpande och förödmjukande. Nåväl det är snarare våra politiska sympatier som är det som skiljer oss åt inte humorn:) |
|
| Jag beklagar verkligen att jag gjorde dig besviken. | |
| Lika roligt som vanligt att läsa dessa trådar :D | |
|
Mixtus, Jag beklagar också:) Lite debatt bland oliktänkande är stor underhållning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.