AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.722

Betalningsanmärkning ger dyrare försäkring

Sida 1 av 5
Personer som får en betalningsanmärkning, straffas av försäkringsbolagen med dyrare avgifter på sina försäkringar. Och det är ingen liten skillnad i pris.
- Det kan hanla om nellan 50-100 procent högre premie, säger Lasse Björkman är chef hos Folksam för mellansverige.
En medelålders örebroare som för första gången i sitt liv fått en betalningsanmärkning på sig, men som inte vill medverka med sin röst i Sveriges Radio Örebro, blev förskräckt när hans bilförsäkring höjdes från 7 000 kr till 11 000 kr. Han tycker det känns både olustigt och orättvist.

Men Lasse Björkman på Folksam förklarar att det finns olika priser på försäkringar för många olika grupper. Till exempel de som bor i en storstad får betala högre premier än de som bor i en småstad.

Gruppen med betalningsanmräkningar utgör ungefär 5 procent av Folksams kunder men det blir fler och fler, och just den gruppen är dyrare för försärkingsbolagen.

- Det är förstås svårt för en person som av något skäl fått bekymmer med sin ekonomi att räta upp sin situation om dessutom föräskringarna blir dubbelt så dyra, säger Lasse Björkman, och att han verkligen känner med de människor som drabbas.

Länk

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om det finns ett samband mellan slarvig ekonomi och olyckor - varför inte utnyttja det? Det är ju bara precis samma sak som man idag gör med ålder, boende, adress, kön, osv.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sverige säljer sina medborgare.

Visst låter det fint, vi är med i den Europeiska gemenskapen. Hej och du med hela Europa, där vissa står och tittar på sin nya kompis Sverige som om det vore något katten släpat in. Jag ska nämna en orsak. Sverige är ensamma om att via staten sälja ut personuppgifter om sina medborgare till privata kommersiella intressen. Säljavdelningen kallar sig Kronofogdemyndigheten.

På Kronofogdemyndigheten säljs uppgifter om svenskars ekonomi. Dessa uppgifter sammanställs sedan av ett antal privata företag, som sedan tjänar storkovan på att förse andra kommersiella och privatägda bolag med uppgifterna. Jag är i skrivande stund inte helt säker på att Kronofogden säljer uppgifterna, de kan vara så att de ger bort dem. PUL?

I dessa uppgifter som säljs har man uppfunnit något som heter betalningsanmärkning. Vi är rätt ensamma om det också, de andra länderna har kommit på att det är mer rättvisande med ett ratingsystem, credit score.

Detta system att bedöma en enskild persons ekonomi tar hänsyn till en rad parametrar så som betalningshistorik, säkerhet, belåningsgrad, inkomst med mera. En samlad och rättvis bild görs. Men tillbaka till Sverige, där har vi den här finessen betalningsanmärkning, som lika gärna skulle kunna kallas återvändsgränd.

För har du fått en betalningsanmärkning är du ekonomiskt omyndigförklarad. Du stängs ute från en rad olika möjligheter och faktiskt, du anses lite pestsmittad. Du har en betalningsanmärkning, att du sedan kanske tjänar oerhört bra, har ett högt övervärde i en fastighet, pengar undanstoppade på banken…spelar ingen roll. Betalningsanmärkningen är ett rött skynke i alla de sammanhang där det tittas på din ekonomi.

Betalningsanmärkningen gör att du stängs av från stora delar av samhället. Du kan inte öppna ett telefonabonnemang, du kan inte byta till en billigare lägenhet, du kan inte förhandla dig till exempelvis ett förmånligare elavtal, du kan inte ta ut medicin mot faktura, du utestängs från en stor del av arbetsmarknaden då kreditupplysning är ett allt vanligare instrument.

Du nekas att öppna ett bankkonto och att kunna sköta dina betalningar över Internet. Tandvård på kredit – nix. Din bilförsäkring blir dyrare, det samma gäller även din hemförsäkring samt olycksfallsdito. Hyra bil? ha-ha. Listan på saker du inte kan göra eller som blir betydligt försvårade genom att du har en betalningsanmärkning, kan göras lång.

Visst är det fiffigt! Men det är inte nog med det. Betalningsanmärkningen kvarstår i registren tre år efter dess uppkomst. Tre år!!! Varför då? Till vilken nytta och för vem? Det spelar ingen roll om du betalat skulden dagen efter dess uppkomst, betalningsanmärkningen sitter kvar tre år ändå. Smart. Inte direkt, om du frågar mig.

I andra länder klarar man tydligen av att göra en kreditbedömning utan att blanda in kriteriet betalningsanmärkning. Exempel på internationella företag som utanför Sverige hankar sig fram utan instrumentet betalningsanmärkning är många. Likaledes är det många internationella företag som upptäckt det smörgåsbord som bara står och väntar i Sverige. Googla på ”betalningsanmärkning+lån”, så ser du vad jag menar.

Nya marknader föds i takt med tiden och dess nya behov. Betalningsanmärkning som affärsidé?! Absolut, kapitalet med dess uråldriga bestraffningssystem utmanas, nya internationella aktörer ramlar in över gränserna. 500.000 av Sveriges vuxna befolkning har en betalningsanmärkning, så det är en klart intressant marknad för de som ids göra en mer samlad kreditbedömning och som har ”modet” att inte se betalningsanmärkningen som ett rött skynke.

Tillbaka till de här 500.000 som genom en betalningsanmärkning ekonomiskt omyndighetsförklarats. Kan det vara så att de är en samling kompletta idioter? Eller är svaret att de är samlingspunkt runt ett systemfel? Fundera på det, jag tror det senare – systemfel.

Sammanfattning.

Svenska staten säljer ut sina medborgare. 500.000 är ekonomiskt omyndigförklarade. Internationella företag har upptäckt luckan i svensk kreditbedömning och både tjänar storkovan samt utmanar systemet. Så långt får jag ihop det i den virriga logiken. Vad jag däremot inte för mitt liv kan begripa, det är varför en betalningsanmärkning ska kvarstå i registren tre år, även i de fall skulden är betald. Varför denna extra bestraffning? Jag har sökt svar på den frågan i många år, kanske du har svaret?

By the way.

Samtliga banker, större börsbolag och, håll i dig, Kronofogdemyndigheten själva, har betalningsanmärkningar. Det borde ju innebära en totalkollaps enligt svenskt synsätt på ekonomi? Nix, i den här världen använder man sig av mer skarpslipade knivar – ratingsystem. Annars skulle det ju inte funka.

Fantasktiskt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lövet: Inte helt genomtänkt och rättvist kanske.
Robert: Härligt 1000:e inlägg
Kommentarer överflödiga.
Klockrent inlägg Robert Lundberg :)
Ännu ett svepskäl av myndigheter för att höja avgiften !!
Samtidigt ändras klausuler i avtalet mellan person/myndighet så att i detta fallet Försäkringsbolaget svär sej fria vid ev skadeutbetalningar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ska till en hel mängd slarv och allmänt dålig koll för att få en betalningsanmärkning. Du har flera chanser på dig och de enda personer jag känner med betalningsanmärkningar - det har de av en anledning. Ser inga problem med nuvarande system.

-------
//Lövet
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Robert: i stort håller jag med det du skriver men då jag bort utomlands ett antal år, bl a i USA så ser jag absolut inte bara nackdelar med det svenska systemet.

Ska man generalisera ordentligt så funkar det som regel så i Sverige att man utgår från att en person/kund/etc är kreditvärdig och har betalningsförmåga. Sedan kollas betalningsanmärkningar och i vissa fall inkomst eller något annat upp som kan sätta käppar i hjulet (vilket Robert beskriver utförligt ovan).

I USA så utgår man från andra hållet, dvs du är inte kreditvärdig och för att få bli kund så måste du bevisa att du är det vilket inte alltid är så lätt, i varje fall inte om man som jag var nyinflyttad. Jag kunde inte öppna bankkonto trots att jag stod i kassan med ett antal tusen dollar. Jag kunde öppna ett telefonabonnemang men det tillät inte utrikessamtal, jag kunde inte registrera min nyinköpta bil eftersom svenskt pass och körkort inte ansågs styrka min identitet tillräckligt, osv osv.

För att fortsätta det generella om synsätt på människor...Om du står i kassan på ICA och kassörskan slår in något felaktigt så backar hon det enkelt och kör vidare på nästa vara. Vanligt i USA är att kassörskorna inte har möjlighet att backa varor utan då detta problem uppkommer så tillkallas kassachefen som kommer springande med en speciell nyckel så att dom tillsammans kan backa varan. I Sverige litar man på kassörskan och missbrukas detta så får hon givetvis problem men i USA så tar man helt enkelt bort möjligheten att fuska genom att man ser alla som en möjlig kriminell.

Detta synsätt märker jag själv nästan dagligen då företaget jag jobbar på är amerikanskt.

___
//Ulf
Frågan är ju till hur små grupper man kan bryta ner försäkringstagarna i och vilka samband som ska påverka? I ytterlighetsläget så står varje försäkringstagare för sina egna kostnader och det blir meningslöst att teckna en försäkring...

/Udo Dirkelsniff
Min blogg: Länk
Tycker det är sjukt att en betalningsanmärkning är kvar i 3 år, finns ingen som vinner på det. Borde sänkas till 1 år, det är väl straff nog.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Någonstans måste man ju stanna, frågan är bara var? För som skötsam försäkringstagare är man ju inte så sugen på att subventionera slarvigare förare hela tiden.

Om någon vill läsa vidare om vad som händer när de "bra" förarna tröttnar på att subventionera försäkringar kan kolla här: Länk

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Hur objektivt är det att bedömma en person som har haft en betalningsanmärkning ?
Frågan är naturligtvis den bakomliggande orsaken till anmärkningen,och den skiter försäkringbolaget i eller hur?
Ex: Idag då många blir/blivit arbetslösa och fördröjningen av utbetalning från A-kasse systemet gör att flertalet inte får ersättning på månader,och tillika från försäkringskassan !!
Vad skulle Du göra då kassan tryter med barn/familj som behöver tak över huvudet samt mat ??
Du skulle säkert betala försäkringspremien och skita i maten till ungarna !!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om jag inte kunde betala mat till mina barn skulle sälja min bil. Eller är du en sådan som hela tiden tycker att någon annan ska betala för dig?

-------
//Lövet
andreas_lofgren: Jag jobbar fackligt vid sidan av mitt jobb och ser situationer som uppstår i vardagslivet på ett sätt som vissa inte ser?
Ex: Ta Volvo,Saab som arbetsgivare. Med 1000 tals arbetare inom koncernen så är det inte ovanligt med mass-uppsägningar i dessa tider!
Har haft exempel på Barnfamiljer där båda arbetat inom samma företag och blivit uppsagda där man har 2 eller flera barn i familjen och nyinköpt villa.
Problemet är om Du förstår att sälja något som Villan,Bilen mm inte lätt i en region där så många är drabbade och samtidigt har de flesta kvarstående lån på sina ägodelar då man så att säga startar upp ett nytt liv/leverne.

Då man i vissa exempel dras med försenade utbetalningar från den sk arbetlöshetsförsäkringen så blir effekten att man tvingas låta bli att betala saker som man inte har pengar till,det kallas att prioritera i en nödsituation om det ringer en klocka för Dej?
Att gå till socialen blir ett måste,men även där släpar utbetalningarna pga den rådande situationen så effekten kvarstår för de drabbade.

Ditt generaliserande av detta är i sej skrämmande och egoistiskt då som jag skrev tidigare att den bakomliggande orsaken till utebliven betalning inte framkommer !!
På samma sätt som vårat sjukhus-sytem fungerar via skatteinbetalningar där de sjuka/behövande får subventionerad vård av allas skatteutgifter så menar Du i princip att bara de som kan betala skall få vård eller rakt av bara de friska ???
Kontroller skall givetvis göras och med den meningen på saker som bedrägerier,stölder etc,därvid är vi överens men att straffa en betalningspåminnelse och i dessa fall 3år är att bygga en snöboll som växer utan vinning för någon,allra minst oss andra!
Kortsagt ett svepskäl för att öka vinster hos Försäkringsbolagen !!

Hoppas Din egoism inte får dej att bli blind framöver?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att du jobbar fackligt förvånar mig inte ett dugg med tanke på tonläget du använder och de irrelevanta exemplen. Inget av det du pratar om har heller med betalningsanmärkningarnas betydelse för försäkringspremien.

Min så kallade egoism har att göra med att jag inte har lust att betala för DIN bil. Svårt att svälja för en gratisätare kan jag tänka mig.

-------
//Lövet
De irrelevanta exemplen är faktiska idag Andreas om Du inte missat nyheter/tidningar de sista 6 månaderna vill säga?
Att jag sedan jobbar fackligt och att detta skulle vara en last för mina inlägg har jag svårt att förstå?
" Inget av det du pratar om har heller med betalningsanmärkningarnas betydelse för försäkringspremien. "

Där hänger jag inte riktigt med vad Du menar,förtydliga gärna detta?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du ser det som självklart att man missköter sin ekonomi (och därmed får betalningsanmärkningar) om man blir av med jobbet. Det ser jag som direkt felaktigt och istället ska man anpassa utgifterna efter intäkterna. Vad gäller bilar så innebär det att man ska sälja sin bil och köpa en billiagare.

Men fortfarande så angriper inte det sakfrågan - nämligen att personer med betalningsanmärkningar statistiskt sett krockar oftare. Eftersom så många andra variabler används för att justera försäkringspremien (ålder, kön, boende, osv) varför skulle man utesluta denna?

Jag sitter inte och tjuter för att min försäkringspremie i Stockholms innerstad är högre än i Ludvika.

-------
//Lövet
Problemet i sak är att som Du påpekar att man skall sköta sina utgifter efter rådande ekonomi vilket är korrekt!
Problemet är att när ekonomin tvärvänder pga som jag beskrivit så händer detta snabbt och snabbare än vissa hinner anpassa sej till och därav problemen med dessa betalningsanmärkningar!
När det gäller att sälja av sin bil så är problemen att det finns lån på dessa och som de flesta vet så måste dessa lån betalas av vid ev försäljning av låntagaren så klart,och att då sälja av snabbt innebär att summan blir lägre än skulden såklart och det genererar minus i kassan även detta!
Detta innebär inte heller att en skuldsatt person skulle vara sämre bilförare vilket är ett befängt uttalande i sej då plötsliga situationer rent ekonomiskt skulle innebära att man plötsligt krockar oftare !!??
Sen har jag inte uttalat mej om att premier i storstäder är dyrare än på landsbygden,utan tråden handlar om betalningsanm kontra premier!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Detta innebär inte heller att en skuldsatt person skulle vara sämre bilförare vilket är ett befängt uttalande i sej då plötsliga situationer rent ekonomiskt skulle innebära att man plötsligt krockar oftare !!??"

Jo - det är exakt vad statistiken säger.

För att göra det enkelt:

* Jag får betala högre premier för att jag bor i Stockholm. Inte för att just jag krockar oftare utan för att andra gör det.

* Du får betala högre premie för att du har betalningsanmärkning. Inte för att du krockar oftare utan för att andra med betalningsanmärkning gör det.

Varför är det ena okay men inte det andra?

-------
//Lövet
För att klargöra en sak...Jag är inte skuldsatt och har därvid inga betalningsanmärkningar !!

Statistiken utförs av försäkringsbolagen själva och den är korrekt eller??
Om ja så krockar Du oftare därav högre premie för så visar statistiken??

Försöker inte försköna bilden utav en betalningsanmärkning,men påpekar bristerna vid de fall då de bakomliggande orsakerna brister vid dessa sk straff avgifter när personer fått betalningsanmärkningar på sej.
Statistik visar oxå att Stockholmarna har flest skulder,därvid borde Du statistiskt sett vara nära en betalningsanmärkning då ;)
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tänkte helt kort kommentera två saker.

Lundberg levererade en klockren sammanfattning av det nuvarande systemet, vilket leder över på Programmers kommentar som jag inte helt håller med om. Jag håller inte med dig om din syn på det amerikanska systemet. Alla börjar från 0 och jobbar sig uppåt. Jag tycker systemet är bättre än det svenska.

Angående Alex84 så hänger jag inte helt med i resonemanget. Om ekonomin tvärvänder och du har lånat på dig för mycket så är det ditt eget fel, inte samhällets. Som man bäddar får man ligga.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Om ja så krockar Du oftare därav högre premie för så visar statistiken??"

Vilket är precis det jag skriver hela tiden!

Jag krockar statistiskt sett oftare för att jag bor i Stockholm. Du krockar oftare för att du har betalningsanmärkning*. Men det är i nuläget bara jag som får högre premie. Varför ska det vara så?

*Pronomen "du" menas inte du som person utan som person med betalningsanmärkning. Jag anklagar inte dig personligen för någonting.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.