AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.447

Havererar trimmade bilar oftare ?

Sida 2 av 2
Verdi
På min första chippade A4:a rasade kamremmen precis före 12000 mil. Vet inte om det var chippets fel.

Var lite av en problembil eftersom det var en idiot som haft den som ny och gjort "servicen själv". Jo, tjena. Efter ett par månader rasade turbon då oljan hade kladdat igen så att turbon inte fick nån smörjning. Fick det dock på goodwill från en förstående verkstadschef. (jag var bara 21 år gammal och uppenbart lurad)

Sen gick bilen bra i nästan 7 år innan kamremmen alltså rasade med ventilsallad som följd. Fick tag i en ny topp från en skrot men det var inte gratis det heller.

Är nu inne på min tredje chippade bil. Varför? Är väl mer känslan än ett behov... Lite säkrare omkörningar. Lite roligare...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Verdi: Det är i regel 5 år bytesintervall på kamremmen på Audi, hur gammal var din?

MVH Christofer
Verdi
Jag vet. Den var äldre. Men samtidigt hade jag servat den på Audi hela tiden och man tycker ju att de borde veta vad som gäller och ta lite ansvar. Jag hörde iaf av mig till verkstadschefen där jag servat bilen och sa vad jag tyckte. Fick dock verkligen ingen hjälp alls på nåt sätt. Då fick jag bättre hjälp av verkstaden nere i Kristianstad dit vi bärgat den (den rasade på semestern 60 mil hemifrån...).

Min andra A4:a från 2004 som jag hade nu senast hade gått nästan 12' mil och var 5 år gammal förra våren när jag hade den inne på reparation av nåt motorstyrningsfel. Jag frågar specifikt om de tycker att jag bör byta kamremmen redan nu och inte vänta till stipulerade 18' mil eftersom den är 5 år gammal och att Audi tydligen rekommenderat 12' på vissa modeller trots att de sagt 18' först. Vis av erfarenhet liksom...

Då säger kundmottagaren nåt i stil med "vid service kollar vi alltid om kamremmen ser sliten ut när bilen är över 5 år". Ok tänker jag, den ska ju in på service ganska snart och då får de kolla upp kamremmen (och de andra prylarna, spännrulle och vad fan det heter).

När jag ett par månader senare hämtar ut bilen efter service frågar jag givetvis hur kamremmen såg ut. "Nej, det har vi inte kollat" får jag till svar. Jag säger att de hade sagt att de skulle göra det, men får bara en oförstående blick till svar.

Istället kläcker människan fram att vid nästa service måste nog länkarmarna bytas och att det kommer att kosta 12'.

Det hela slutar med att jag sätter ut bilen på Blocket. Känner mig inte alls bekväm med Audi-verkstäderna. Nu har jag inte haft BMW så länge så jag vet iofs inte hur det är heller...
Is
468
Ismo
735iA -87
På en trimmad motor får man väl göra service lite tätare än vanligt skulle jag tippa på..

Fast det är väl inte så värst mycket man behöver göra, byta olja + filter, kolla remmarna/kedjorna, tändstift..?

på min trimmade Volvo 360GLT byter jag bara olja varje år, men den är bara lite trimmad.
118HK -> 140HK.. ska klämma i en B230 GLT motor någon gång, mer vrid än B200E
På nyare motorer så gör trimningen mer skada än på äldre. Anledningen är att motorer är mycket mer optimerade för låg bränsleförbrukning idag. Börjar man justera motorns parametrar utan att veta vad man gör så gör det nog mer skada än nytta.
Martin E
aviator.
Jag fick höra att man man dels kan öka trycket i spridarna = slitage och durationen för sprutet genom spridarna = mindre slitage.
Men jag känner mig tveksam att ändra effekten av andra orsaker som om jag verkligen behöver den där extra sekunden då jag mkt sällan använder motorn max.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.