AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.445

Havererar trimmade bilar oftare ?

Sida 1 av 2
Martin E
Det är en fråga som många med mig undrar om man kan ökad effekt och vridmoment med låt oss säga 25%.
En viss tolerans finns väl inbyggd och vi i Sverige ligger knappast och kör som på kontinenten med snitt hastigheter på 175km/h på autobahn och omkörnings accelerationer i höga hastigheter.
Kan tänka mig att de flesta här använder sin extra effekt några sekunder vid omkörningar sedan håller man konstant fart, så bara ett par promille av kör tiden använder man denna extra kraft.

Jag har frågat M - bilar nyligen om någon bil har lämnats in för havererad mekanik men dom känner inte till detta mer än att mappade bilar kan ha en ojämn tomgång.

Så frågan är att det borde väl visa sig oftare att dessa sk "optimerade" bilar haverar om det är ett verkligt problem.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
I dag är det knappt några problem med de bilar som chip trimmas med motorgarantier inget försäkringsbolag skulle ha tagit i de bilarna då och det gör de ju .
Att folk som har chipade bilar förmodligen kör lite mer och fortare än andra kan nog kvitta i Sverige
Här ser man nästan aldrig folk som håller 150+++ på motorvägen som i Tyskland tex så snitt hastigheten ligger nog inte lika hög här

Ha deT
Förstår inte riktigt varför ni drar upp höga hastigheter på autobahn som något dåligt, tvärtom är det säkerligen avsevärt mycket bättre för motorn än ett par hårda accelerationer vid några rödljus. Att hålla hög hastighet på autobahn behöver inte ens betyda att man en enda gång ger full gas...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man kör 5000 autobahn mil i 170 eller 5000 mil i 120 kmh så måste man förstå att det slits mycket mer om motorn varvar 3000 eller 5000 ofta mer
det finns en orsak till att låg varviga diesel motorer lätt går 100 000 mil
Att sen motorn inte tar skada av att varvas förstår även jag
Varför är det annars alltid sämre priser på importbilar ?

Ha deT
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Används effekten så är det större risk för viss mekanik att haverera, behöver ju inte vara just motorn, även fast det ligger närmast till hands att tro det..

Finns naturligtvis annan mekanik som kanske inte tål dessa ökande påfrestningar som en effektökning ger..
Vxl.låda, bakaxel,drivaxlar etc.

Sedan>>>Varför trimma en bil om inte effekten ska användas?

Mvh Janne.

Thom525 : Är knappast varvtalet som är enskild anledning till att man ser så många dieselbilar med höga mätarställningar, mer troligt är det att om man ska köra mycket och långt (läs lite stadskörning, mycket landsväg/motorväg väljer man en diesel pga lägre kostnader. Tvivlar inte på att en bensinare kan komma lika långt som en diesel som dessa körs likadant. Men varför skulle man köpa en bensinare om man planerar köra ett flertal tusen mil om året?

En ägare som trimmar sin bil ämnar att utnyttja detta, gör man det inte genom att köra snabbt på motorvägen så är det genom hårda accelerationer. Jag föredrar en bil som gått på autobahn i åtskilliga mil i höga hastigheter framför en som kört hårda accelerationer inne bland rödljus.

Sen förstår jag inte vad du menar med sämre priser på importbilar, det har inte varit för att de skulle vara i sämre skick, tvärtom importerar en del för att det är lättare att hitta en BMW i bra skick i tyskland än i sverige. Åter igen föredrar jag 10 000 mil på autobahn i 150+ framför en som gått 5000 mil på svenska kurviga landsvägar och i städer.
Martin E
David
Jag menar att om du kör på svenska vägar brukar kan man lätt räkna ut att en medelhastighet på 150 i jämn fart sliter mer än om du kör i 100.
Milen är en oberoende faktor som styr priset och till viss del slitaget.
Men självklart spelar det roll hur du kör och behåller man den std så borde det hålla bättre.

Men frågan kvarstår om det finns någon med en hyfsat modern bil under 3 år eller 15000 mil som fått ett mekaniskt haveri pga optimering?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Helt ärligt; Har någon här lyckats köra så hårt med sin bil att den blivit sliten och gått sämre?

Då menar jag inte misshandel utan rent gasande med regelbunden service. Klart att bromsar och däck slits hårdare men att motorn skulle ta stryk för att man gasar?

Att en chiptrimmad bil skulle rasa för att motorn får 10 hk mer tror jag inte på.
Troligtvis är det sista ägaren av bilen som kommer få uppleva eventuella konsekvenser av trimningen. :)
Ja det gör dom, jag minns en 02:as Subaru Impreza WRX med chip den var inne för att få sin tredje motor monterad någon gång 2005.

På samma firma hade dom en Honda CR-V Diesel med lysande motorfelslampa, ett helt okänt fel, anledning att det lös? Trimning.

Scania är allt annat än glada över trimning, det sliter hårt på materialet.

BMW 535d E60/E61 åtminstone innan facelift, får växelådsras nästan garanterat om dom chipas.

Nej det gäller att vara omsorgsfull vid trimning och vara medveten om att man tidigarelägger byte av komponenter/slitagedelar.

Stephan
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag kan absolut förstå om en bil med turbo drabbas på ett helt annat sätt än en sugis. Koppling, växellåda och drivlina måste självklart anpassas efter effekten. Men att man får en sliten motor för att man kört 10.000 mil i 200km/h låter inte troligt. Stadskörning och kallstarter sliter betydligt mer på en bil.

Tänk er att man skulle sätta två identiska motorer med samma trimningsgrad jämte varandra i en testbänk. Motor 1 kommer att köras med konstant varvtal och belastning liknande motorvägsförhållanden. Motor 2 kommer att ha varierande varvtal och belastning för att simulera stadskörning.
Förutsätter att motorerna aldrig kommer att få slut på bränsle för att göra det lite enklare.
Jag tror personligen att motor 2 kommer att haverera före motor 1. Va tror ni andra?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tror inte att det bästa för en motor är att ligga på ett konstant varvtal som motor 1 i ditt exempel körs. Du får ju olika resonanser och slitage vid olika varvtal. Tex rekommenderas det ofta att man varierar sin körning under inkörningsperioden.

Men detta betyder inte att jag tror att stadskörning är bättre för bilen än landsvägskörning.

För övrigt tror jag inte att en rimlig och rimlig effekthöjning gör att livslängden miskar särskillt mycket. Körsättet och underhållet spelar nog mycket större roll.
Klart att om effekten använd ofta så ökar ju slitaget på en massa delar på bilen. koppling, växellåda, drivlina, hjullager, bromsar, däck mm mm.
Men rna motorhaverier är ju ganska sällsynta idag om det inte handlar om rena konstruktionsfel och barnsjukdomar.

Martin E
Jag tror det inte finns en linjär relation mellan sättet att utsätta motorn för belastning utan att väga in andra variabler.
Utsätt motor 1 att gå på varvtalsstoppet hela tiden så kommer den inte må bra i längden.
Som BB beskriver finns det säkert varvtal med olika resonanser som är mer eller mindre skadliga.

Men sambandet haveri och trimning beror i även på hur man använder effekten och verkar väldigt modell specifikt som BB och Stephan735i påpekar.
Erfarhetsmässigt vet jag att höga varvtal skadar motorn i högre grad medan ständiga acc med för högt dragmoment skadar transmissionen i högre grad.

SÅ något standardiserat svar verkar det inte att få i denna fråga eftersom det finns väldigt många varaiabler att ta hänsyn till.

Saab gjorde väl ett test på Daytona Race way för länge sedan där man åkte runt 20 000mil vill jag minnas på en viss typ av olja ( kommer inte ihåg om det var Shells Helix Ultra? ).
Slitaget på motorn var minimalt trots höga varv och belastning,men saken är att bilen rullade istort konstant med paus för tankning mm,så allt är relativt och som alla vet mår en varm motor bäst.
Däremot så mår en motor som rullat stilla lugnt länge och väl inte bra av att varvas upp.
Anledningen är att under lånt tid bildas vändkanter i cylinderns lopp och vid plötsligt högre varvtal skadas kolvringarna av utsträckta vevstakar pga varvtalet och haverier inte är ovanliga vid dessa tillfällen.
Att tänka på om man köper en kärring/gubbägd pärla ;)
Hm, var det inte Talladega de körde på? Hade de inte en modell som hette så...?

Vorsprung durch freude am fahren
Så kanske det var?
Det var ett tag sedan,men en klart häftig grej iaf ;)
Länk
Kul läsning som fick mej att räkna lite..
På den avverkade sträckan var medelförbrukningen 1,67 lit/milen.
Inte illa pinkat med plattan mot golvet ;)
UK
48
UK-King
120d -07
Hantera bilen med förstånd - jag har lite väss på min 120d, med detta i åtanke gör jag ett extra oljebyte mellan ordinarie intervall, men framför allt så tillämpar jag en skonsam körstil - låga varv med kall motor, inga fullgasaccelerationer från låga växlar, planera körningen och utnyttja motorns förbättrade prestanda på mellanvarv. Jag insåg att jag faktiskt aldrig pressat motorn ordentligt förrän jag gjorde några 80-160-tester med GPS-mätare på motorvägen. Förkortad livstid - alldeles säkert, men jag tror att det ligger på körstil de första åren, sedan är det bra/dålig service och underhåll när bilen blir äldre som helt avgör.
Martin E
Jag frågar mig om man kommer köra annorlunda ifall jag har 428 Nm och 215 Hp iställer för orginalets 350NM och 177 HP.
Att vinna den där sekunden från 60-160 utnyttjar jag aldrig osv

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.