AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.601

E39 16:9 utan navigator?

Går det att köra 16:9 skärmen utan navigator? Jag vill liksom bara uppgradera min bandare i min 528 -97 så jag kan spela CD skivor. Det finns ju själva CD enheten att köpa. Men det är väl bättre förstärkare i 16:9 enheten? Tänkte eftersom båda kostar nästa lika mycket så spelar det kanske ingen roll :)

Jag har stora färddatorn och telefon.
an
54
anders1971
530IM 2001
Jag har bandare i min 16:9.
Fins det med CD?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dessa originalnavigatorer är inte jättebra mot vad dom kostar att eftermontera.

Mitt tips är:
Köp en original CD-spelare eller växlare för nån tusenlapp (eller varför inte en kompetent eftermarknads-stereo med MP3 och Ipod-stöd), och köp sedan en eftermarknads navigator som TomTom, Garmin osv som är mycket bättre än 10-15 år gamla originalnavis.

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan bara hålla med weeman original är kanske snyggt att titta på men funkar inte speciellt bra

Ha deT
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är väl inte navigator trådstartaren undrar över utan hans fråga är om det går att använda en sådan skärm om man INTE har navigator. Dvs visa info om radio, CD, färddator, etc

Tyvärr har jag inget bra svar att ge på frågan.

___
//Ulf
Al
331
Alfred
M5 2001
Förstärkaren sitter inte i naviskärmen, den sitter i bagaget.
Visa användare
72
mdv
523i Touring -07
Alfred har rätt. Förstärkaren sitter där bak, vilket också radion och CD-växlaren gör. För att få detta att fungera behöver du:

- 16:9-skärm med kassettdäck
- Radio i bakluckan (nödvändig då man kopplar in CD-växlaren i den)
- CD-växlare i bakluckan
- Förstärkare (DSP eller "vanllig") i bakluckan
- Kabelhärva till ovanstående

Jag är lite osäker här men jag tror att om du vill köra skärmen utan navi så måste du även ha en videomodul.

Dyrt blir det i alla fall. Förstärkare och videomodul kostar mellan 3000 och 5000 styck på skroten. Radio och CD-växlare kanske runt 2000 styck. Att köpa nytt är inte ens att tänka på...

Kabelhärva letar jag själv efter men börjar ge upp nu och funderar allvarligt på att ringa BMW och köpa en ny.
Okey okey, det kanske inte blir någon 16:9. Jag tror jag skall sätta in en CD växlare istället. Men om förstärkaren till radio/band/CD enheten sitter i bagageutrymmet, kan man inte då byta mot något mer modernare. Och så att man byter högtalare. Och på så sätt behåller allt utseende original?
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Eller så köper du den här när den kommer ut till E39 i Juli-2010
Länk
Den såg riktigt bra ut faktiskt. Tror du den är någe bra då? Eller är det utseende mest?
Visa användare
4.005
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Det tror jag absolut,har själv beställt till min E46a,den har många funktioner som orginala saknar kolla på hemsidan Dynavin ska du se..Återkommer med resultat när jag har fått min.
Ett problem är ju att jag förlorar min inbyggda telefön :(

Så hur var det? Har E39 förstärkaren i bagaget. Kan man byta den enheten mot nåt annat fräsigare?
Någon?
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Endel bilar (de flesta med lite mer utrustning) har separat förstärkare i bagaget oavsett om bilen har navi eller ej. I annat fall är det radiomodulens inbyggda förstärkare som används.
För att driva en 16:9 skärm måste antingen videomodul eller navigator alternativt bägge delar finnas.
16:9 skärmen är just som det låter: Enbart en skärm. Det är dessutom ganska krångligt att på egen hand strömförsörja denna samt konvertera bld från en dator etc om man ej har videomodulen eller navigatorn i systemet.

Konkret kan man säga:
Montera en hel anläggning eller strunta i det helt och hållet. Det kostar iprincip lika mycket oavsett om du skippar navigator eller installerar rubbet.

/Andy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.