AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
556

För billig M5 ?

Hittade denna annons:

Länk

BMW M-5 3,8-330HK

E inte det lite billigt för en M5???

Är det något speciellt man bör kolla på ett sådan ex?

// Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Låter inte så skumt..

Har sett flera för det priset har jag för mig

JO, det verkar skumt. Övriga ligger på 100 000:- och uppåt. Något e det. Kanske "bara" är mätaren som inte stämmer, lyft av 10 000 mil eller något. Varför skulle han ligga i särklass billigast med sin bil? Han vill väl få in en kova han med som alla andra. Kolla,kör,testa-sedan kan du fatta beslut
MVH Tobbe

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Visst är det billigt, men har man inte en svaghet för en bra affär? Men sen är det så att priserna sjunker och det finns fler i den prisklassen. Men för att vara en bilfirma är det billigt, fast det finns ju de bilfirmorna som inte har så bra koll på alla märken, har själv gjort bra affär från bilfirma, men det är sällsynt såklart.

//Daniel
Ni tycker att det kan vara värt att åka och kolla på den? Hur gör man för att kolla att milen stämmer?
Såg att man kunde kolla med någon BMW register eller liknande ...

// Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Sålde min M5 -89 i fredags för 75000:-. Då hade den gått 19500 mil. Gick bra utan några problem. Jag tycker det här låter billigt för en 3.8. Men som sagt, åk och kolla och provkör. Kan löna sig att M-testa och kolla mätaren på BMW.

Lycka till!

Det finns inga för stora motorer, bara för små plånböcker!
Ok ... kom him nyss i det fina ovädret som har drabbat oos i Göteborg... kul att köra min när torkarna hinner knappt med ...

Bilen ser mycket bra ut. Ingen synlig rost, inga bucklor, skarvar.
Dokumentation fanns ej på plats men säljaren skulle faxa uppgifter till mig imorgon. Han hade sett service boken och den var OK stämlad. Bilen lät utan problem, inga knackljud hördes. Skulle även få med 2st nya däck.
Bilen importerades förra året: 24/06/2001 och har haft 1 sv. ägare. Hur det var i tyskland vet han ej.

Jag tycker denär helt ok förutom att mitt F-bolag vill ha 20k/år för helförsäkring och jag haft kort i år utan skador... kul värre.
Vad kan jag vänta mig för kostander på M5:a?? Någon som vet?
Vad kostar "olje-service" att göra i Gbg?

Kommentarer & tips mottages gärna....

//Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Shike: Betalade 4800:- året helförsäkring hos LF. Men du bor i gbg och jag i en liten håla, så det blir nog dyrare för dig. 20k tycker jag ändå är i överkant? För det mesta har det varit många ägare på en sådan här bil. Behöver inte vara något negativt med det. Men en sådan här bil har oftast gått hårt, så kolla noga med avgassystem och drivlina. Har bara servicen skötts enligt boken så fungerar dessa bilar väldigt bra. Och dom tål att köras hårt. Har en släkting som hade en M5 Touring som hade gått närmare 30000 mil innan han sålde den. Och det var fortfarande en j***a skjuts i den! Så service och underhåll är A och O. Men jag hoppas du köper den för en roligare bil för dom pengarna får man leta efter!

Lycka till!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Shike: Vill inte förta eller förstöra din glädje men det är alltid en liten varning när "dokumentationen inte är på plats". Se till att se original handlingarna innan du köper bilen. Både på all dokumentation och även servicebok. En förfalskad servicebok är betydligt svårare att upptäcka när man får den hemfaxad än när du kan inspektera den själv.

Eftersom priset är ganska lågt så får man nog se till att kolla lite extra både en och två gånger så man inte blir blåst.
Ni har nog rätt ... Det var så att handlaren sålde bilen för ens kund räkning och därav var inte allt med. Men visst skall jag kolla upp detta nogran en gång till innan jag bestämmer mig ...

Men som sagt försäkringen avskräcker lite ...

Mer info senare...

// Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Shike, mitt tipps ang. försäkringen är att ringa runt till alla bolag du kan komma på. Det är nämligen så att det kan skilja väldigt mkt mellan olika bolag, inte minst på en sådan speciell bil som en M5.

Gutte, 75' blev väl ungefär som du hade tänkt dig? Blir det S4 Avant istället för M5:an?

//Daniel
Dannemann: Ja jag fick det jag ville ha! Tog lite tid, men jag hade inte världens panik att bli av med den heller. Jag är billös nu, men kikar runt lite. Vi får se om det slutar med en S4. Kan bli en Grand Cherokee också. Tycker dom är feta dom också. Med V8 självklart! Du då? Såg att du annoserade din. Redan tröttnat på 12an? Vad blir det härnäst?

Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hoppas att fŒ sŒlt min 750 fšr 59' har fŒtt en del respons men Šn sŒ lŠnge Šr den kvar. €r sugen pŒ en 5-serie igen, helst en lite trimmad 535:a men fŒr se vad det blir.

Jo Grand Cherokee:n Šr fet, men den borde dra rŠtt mkt soppa, och vŠghŒllningen Šr ju inte densamma, men fet Šr den.

//Daniel
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Detta pris låter ”tämligen” billigt med angivna miltal (mil vilka i mina öron faktiskt låter minst sagt ”något” orealistiska).

Faxa s-bok?!, miltal runt 13-14-tusen mil för nyligen importerade bilar från tyskland!, här börjar nog både en och två varningsklockor att ringa, men som sagt bilen kan ju vara OK, även om miltalet är….. minst x3.

Börja med det enklaste, kolla upp bilen hos BMW vilket väl kostar kring 2-300 kr, så får du i alla fall servicetillfällen hos BMW i Tyskland, och vid vilka mil dessa utförts samt därtill bilens utrustning. Du kan ju sedan jämföra dessa uppgifter med bilen och s-tillfällena med den bifogade s-bokens stämplar. Det viktigaste med s-bokens stämplar är ju faktiskt att dessa går att verifiera, i annat fall är det väl knappast värda mer än bläcket.

Gör sedan ett M-test (eller dyl.), detta säger kanske inte allt, men kan ändå ge en hel del intressanta ”ledtrådar” om bilens skick.

M-test samt fordonskoll hos BMW kan ju åtminstone ge en första uppfattning om bilen, men man får ju som sagt göra en sammanvägd bild av bil och pris och sedan använda sitt omdöme efter förmåga. Att ”fixa” bilens lack och allmänna yttre är väl som sagt kanske inte den dyra biten vad gäller gamla M5or.

Lycka till !!!!

Angående försäkring, så betalar jag (32 år) något över 13 kkr för helförsäkring/år (sthlms-innerstad) hos LF, men jag kör inte bilen på vintern, varför det ändå bli lite ”billigare”.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Danneman, hur går det med försäljningen av 750:n? Inte helt lättsålt kan jag tro!

Jag såg din annons, bilen verkar hur som helst fin.
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Är en del som har ringt och några verkar vara intresserade på riktigt så jag tror inte det ska vara några problem. Min är ju minst sagt snyggare än de flesta så det verkar lösa sig, och 59' som jag begär tycker jag inte är för mycket. Länk

//Daniel
Var och kollade serviceboken och undersökte bilen igen.
Efter lite samtal då jag inte hittade något skumt förutom att bilen har aldrig varit servad i Sverige.

När handlaren inte ville pruta en spänn för att däcken var helt slut så struntade jag i det hela.

Jag hade oxo ringt runt till alla f-bolag och bästa pris var 17k/hel/helår... Jag är 28, full bonus och bor i Gbg... kul värre...

Ska nog titta på en 530 eller 540 iställer... billigare försäkring... :)

Hoppas att alla har haft en trevlig midsommar..

//Shike

.sig
Kör fort och må bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.