|
|
|
|---|---|
|
äntligen har ja fått tag på en fin 540, o till vilket superpris =) iaf så har jag lite frågor. är det värt o chippa 540 o kommer det att påverka livslängden på automatlådan? (står 485nm o 308hk, men kan nog ta det med en nypa salt) egentligen vet jag inte ens om bilen är chippad, var ett jävulskt drag i den. var någonstans i halland finns det trimfirmor som är att rekommendera o som utför en vanlig chippning till förmånligt pris? hittade detta Länk men är ju en bit ifrån o vet inte om de är speciellt billiga. sen kan man ju fråga sig vad det är som stryper den nyare 4,4l för chiptrimning gav ju knappast mer än fyan iaf.. antagligen extraktor tänkte bara kolla om någon vet? o vad kör man på för bensin egentligen, jag tankade 95 oktan men är lite osäker på om det inte ska vara 98 istället? | |
| och en fråga till. vilka fälgar passar bmw e34, passar även e39, e60 osv någon som vet? | |
Ghost Rider |
Hej du har pm Christer Andreasson BMW 123D Coupe |
|
Är bilen chipad bör du nog tanka 98 eller ännu hellre V-Power för att få ut nåt av chipet. På min E36 325 märker jag klar skillnad om jag tankar 98 kontra 95. Vi har ju inte V-Power häruppe, annars hade jag kört på det. Jag antar att den spikar på 95 och då sänker tändningen vilket resulterar i mindre effekt än standard. Nu snackar vi alltså rakt högerben givetvis. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Min är chippad och nu känner man skillnad på om man tankar 95 lr 98 oktan. Svårt o känna skillnad i effekt från original men tillsammans med rensade kattar och lite annat kul så gör de skillnad på vilken soppa du har ia iaf. Jag köpte mitt på itsfun, de är Jurgen Wisse (lr hur han stavar) som mappat chippen och han ska va bra på Bmw. De har prisgaranti så länkar du till elektronetto som säljer 540chip för 1500kr så får du itsfunk chipet för samma peng. |
|
|
4,4:an ger ju mer än de 286 hk som den är specad till den ger snarare 300-310hk orginal. Med riktiga grenrör & mappad ger en 4,4L ca 350-360hk Med fläkt,ac,servo bortplockat fritt avgas & lämplig matning av friskluft. |
|
|
Spiidfriik: ok, men exakt vad menar du med spikar? Japmax: ok det var en jävligt bra idé! betyder det att de även monterar chippet för den summan? MichaelB: 540IA e39 drar väl inte mkt snabbare 0-100 än vad 540 e34 gör eller? tycker det låter konstigt att den skulle ha mer hk än vad det står på pappret. sen med grenrör menar du väl extraktor eller |
|
|
kolla liter effektena mellan 4.0 & 4,4 4,4 har litereffekt som 2 ventilare. 4 l ligger på 71,5hk/L 4,4 ligger på låga 65hk/L Grenrören på M60/M62/S62 är en ren katastrof M5 V8:an ger inte mer än 400 hk med sina 5L volym jämnför det med anda M motorer. det är 80Hk/L. Det är vad man får ur en orginal 4-ventilare med vettigt avgassystem. Byte till riktiga grenrör & vettigt avgas gör mumma för V8:an 4,6:an ger 347hk det är mer normala 75,4hk/L |
|
|
MichaelB: jo vet de har mkt låg effekt per liter, spec 4,4 men det har väl att göra med större motor kontra bensinförbrukningen antar jag. har hört detta förut att extraktorrören (grenrör är väl bara för turbobilar?) är ganska värdelösa, men vet du ungefär hur många kusar den stryper original i jämförelse med ett "bra" rör? vettigt avgas, vad menar du.. är det 2,5" (original på 540?) eller 3" hela vägen bak som gäller? och förresten vad tycker du om sportfilter på dessa V8or, det är väl inget man hänger i granen precis? känns som det både låter och går som om det va öppet på 540n redan :P |
|
|
Grenrör har alla bilar det är det som samlar ihop avgaserna. Extractor är en variant av grenrör med längderna avstämda till en viss längd beroende på var i registret man vill ha första undertryckspulsen. Ett dubbelt 2,5" system som är friflödande med sportkattar borde funka fint. För stora system har en tendens att minska effekten då flödeshastgheten blir för låg i systemet & öka oljudet. Sportluft filter ger oftast ingen exta effekt i sej. Däremot oftast sämre reningsgrad än ett pappfilter. Dock kan man få ett goare ljud. Vill man använda ett sportfilter se då till att skärma av ordentligt för det blir varmt under huven. Matar man motorn med varmluft minskar effekten istället. Så oavsett vad man har för filter så ska man se till att man matar motorn med så kall luft som möjligt obs gäller ej på vintern vid -20 grader |
|
|
MichaelB: ok jo jag beskrev lite otydligt trodde det bara kallades extraktor när det var sug och grenrör när det var turbo, men nu fick jag ju det undanstökat :) ok men vet du något system som skulle funka fint? hittar inga intressanta.. hittat supersprint o lite annat men är ju svindyrt. du vet möjligtvis inte om det finns att köpa extraktorrör till dessa bilar någonstans? själv har jag inte hittat ett enda. |
|
|
Lustigt att de har så dåliga granrör. Visuellt ser de ju mycket bra ut jämfört med det gjutna skräp som brukar sitta standard på de flesta motorer. Är de för små i diameter eller vad? Hade bara tänkt bygga helsystem men nu måste jag kanske bygga nya grenrör också. Suck! =) Har sett köpes-grenrör någonstans men de kostade apa. Typ 20k... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.